Νέα Ελληνικά / Συνεξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας Λυκείου: Το Κύριο Θέμα/Μέρος στην έκθεση – Οδηγίες

Το κύριο μέρος αποτελεί το επόμενο μετά τον πρόλογο και πιο ουσιαστικό τμήμα της παραγωγής κειμένου, αφού σ’ αυτό γίνεται η βασική ανάπτυξη του θέματος, εκτίθεται ο προβληματισμός ως προς το θέμα, διαχωρίζονται οι κύριες και δευτερεύουσες ιδέες, δίνεται η απάντηση των ζητουμένων, η ερμηνεία, ο σχολιασμός όρων… Για την επίτευξη μιας καλής παραγωγής κειμένου επιβάλλεται να προσδιορίσουμε το θέμα, να εντοπίσουμε τα ζητούμενα, να επιλέξουμε τις ιδέες με τις οποίες θα επιτύχουμε την πληρέστερη ανάπτυξη του θέματος.

Γενικά, καλό θα είναι να εφαρμόσουμε τις οδηγίες που παρατίθενται:

Έκφραση – Έκθεση: Το Κύριο Θέμα/Μέρος - Οδηγίες

Ενδεικτικό σχεδιάγραμμα του κυρίου μέρους

Στα περισσότερα θέματα έκθεσης τα ζητούμενα αφορούν στις αιτίες και τις συνέπειες των φαινομένων ή προβλημάτων, αλλά και στις προτάσεις για την αντιμετώπιση τους. Επομένως ένα γενικό σχεδιάγραμμα, που θα διευκολύνει τον εντοπισμό τους, μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα χρήσιμο.

Γενικό σχεδιάγραμμα
I. Αιτίες:
Πηγάζουν:α) Από τον άνθρωπο:

1)  Από τα έμφυτα γνωρίσματα του (π.χ. δημιουργικότητα, περιέργεια, αίσθημα του ανικανοποίητου).

2)  Από τα ψυχοπνευματικά του γνωρίσματα (π.χ. κρίση, πλούτος συναισθημάτων, βούληση, πνευματική καλλιέργεια).

β) Από τους τομείς της κοινωνικής ζωής:

1)  Οικονομία (π.χ. οικονομικό σύστημα, ακμή ή παρακμή οικονομίας).

2)  Τεχνολογία (π.χ. επίπεδο τεχνολογίας, ρυθμός ανάπτυξης).

3)  Σχέσεις κοινωνικών ομάδων (π.χ. συνεργασία ή ανταγωνισμός).

4)  Αντικοινωνικά φαινόμενα (π.χ. αύξηση εγκληματικότητας ή περιθωριοποίησης).

5)  Εργασία (π.χ. η εξειδίκευση και ο ρόλος της).

6)  Ηθικές αξίες (π.χ. τιμιότητα, ειλικρίνεια, σεβασμός).

7)  Επιστήμη (π.χ. σχέση επιστήμης – εξουσίας).

8)  Τέχνη (π.χ.-εμπορευματοποίηση της τέχνης).

9)  Θρησκεία (π.χ. θρησκοληψία).

10)   Θεσμοί (π.χ. κράτος, οικογένεια, εκπαίδευση, Μ.Μ.Ε.).

11)   Πολιτική ζωή (π.χ. υγιής ή εκφυλισμένη).

II. Συνέπειες
α) Στον άνθρωπο1)  Στην προσωπικότητα του (ψυχοπνευματικές συνέπειες).

2)  Στην υγεία του.

β) Στις διαπροσωπικές σχέσεις (π.χ. μοναξιά).

γ) Στους τομείς της κοινωνικής ζωής (βλέπε τους τομείς που αναφέρθηκαν στις αιτίες).

δ) Στο φυσικό περιβάλλον (π.χ. ρύπανση, κλιματικές αλλαγές).

III. Προτάσεις
α) Που μπορεί να εφαρμόσει η οικογένεια (π.χ. πρότυπα μίμησης οι γονείς).β) Που μπορεί να υλοποιήσει το σχολείο (π.χ..ανθρωπιστική παιδεία).

γ) Που μπορεί να υλοποιήσει η πολιτεία (π.χ. νομοθετικά μέτρα).

δ) Που μπορούν να προωθήσουν τα ΜΜΕ (π.χ. με εκπομπές ή ταινίες).

ε) Που μπορούν να υλοποιήσουν οι διανοούμενοι (π.χ. με διαλέξεις, άρθρα, βιβλία).

στ) Που εξαρτώνται από το ίδιο το άτομο (π.χ. αυτοκαλλιέργεια).

 

Από το βιβλίο της Χαράς Ανδρονίδη και των Εκδόσεων schooltime.gr «Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου: Θεωρία & Διαγράμματα Θεμάτων» 

Επισήμανση:

Προσαρμόστε το εκπαιδευτικό υλικό στα δεδομένα του εκάστοτε μοντέλου εξέτασης – Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται στο διαδίκτυο αποκλειστικά από το schooltime.gr

Διαβάστε ακόμα:

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου

1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Δείτε τις τελευταίες ειδήσεις στο Newsroom schooltime.gr – Βρείτε μας στο Google News

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook