Νέα Ελληνικά / Συνεξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας Γ’ Λυκείου
Οδηγός συγκεντρωτικής επανάληψης – Νέα Ελληνικά Γ.Π. Γ΄ Λυκείου
Στο διδακτικό αντικείμενο της Έκθεσης – Λογοτεχνίας, από τα σημεία θεωρίας, οι υποψήφιες/ υποψήφιοι για την επανάληψή τους να αξιοποιήσουν τα ακόλουθα:
- Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
- Τρόποι και μέσα πειθούς της παραγράφου
- Διαρθρωτικές λέξεις
- Τρόποι εξασφάλισης της συνοχής παραγράφου
- Αναφορικές προτάσεις
- Είδη σύνδεσης των προτάσεων (παρατακτική, υποτακτική, ασύνδετο σχήμα)
- Σημεία στίξης
- Ονοματικά και ρηματικά σύνολα
- Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της πειθούς στη διαφήμιση, στον πολιτικό λόγο και στον επιστημονικό λόγο[1]
- Εκφραστικά μέσα (σχήματα λόγου) και τι δηλώνουν
- Τα είδη αφηγητή
- Αφηγηματικές τεχνικές/ τρόποι
- Θεωρία διάρθρωσης, επεξήγησης και προσέγγισης των πολυτροπικών κειμένων
- Είδη και αξιολόγηση συλλογιστικής πορείας
- Ενεργητική – Παθητική σύνταξη
- Ρηματικά πρόσωπα (συνδυασμός θεωρίας από την Έκθεση και τη Λογοτεχνία)
- Σχολιασμός τίτλου των κειμενικών ειδών
- Κειμενικοί τύποι και τα γνωρίσματά τους[2] (άρθρο, δοκίμιο, επιφυλλίδα, ομιλία, επιστολή)
- Επικοινωνιακό πλαίσιο
- Είδη προλόγου, κυρίως θέματος και επιλόγου
- Κειμενικοί δείκτες
- Είδη τροπικότητας
- Θεωρία εγκλίσεων (συνδυασμός θεωρίας από την Έκθεση και τη Λογοτεχνία)
- Χαρακτηριστικά παραδοσιακής – μοντέρνας (νεωτερικής) ποίησης
- Μικροπερίοδος – μακροπερίοδος λόγος
Για την παραγωγή λόγου (Θέμα Δ), οι υποψήφιες/ υποψήφιοι να αξιοποιήσουν τις ακόλουθες θεματικές ενότητες[3]:
- Παιδεία – Σύγχρονο σχολείο – Διαπολιτισμική εκπαίδευση
- Εργασία – Επαγγελματικός προσανατολισμός
- Εθελοντισμός – Κοινωνία των πολιτών
- Βία – Εγκληματικότητα
- Φανατισμός
- Μετανάστες – Πρόσφυγες
- Αθλητισμός
- Οικογένεια
- Περιβάλλον
- Πόλεμος – Ειρήνη
- Δημοκρατία
- Ευρωπαϊκή Ένωση
- Τέχνη
- Επιστήμη
- ΜΜΕ
- Προπαγάνδα
- Καταναλωτισμός
- Τουρισμός
- Ανθρώπινα Δικαιώματα – Ανθρωπισμός
- Ρατσισμός
- Αναλφαβητισμός
- Γλώσσα
- Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- Αστυφιλία
- Εξ αποστάσεως εκπαίδευση – Δια βίου μάθηση
- Μαζοποίηση
- Κοινή γνώμη
- Πολιτικοποίηση (νέοι και πολιτική)
- Αμφισβήτηση των νέων
- Εκφοβισμός (bullying)
- Παγκοσμιοποίηση
- Αλλοτρίωση
[1] Να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα χαρακτηριστικά του επιστημονικού λόγου.
[2] Σε κάθε περίπτωση προσοχή στο σκοπό – προθετικότητα του συντάκτη.
[3] Οι επιλεγείσες θεματικές ενότητες είναι ενδεικτικές, ωστόσο συνιστούν νοηματική αλυσίδα ως προς την ανταπόκριση του υποψηφίου/ υποψήφιας σε κάθε πιθανό θέμα.
Τάσος Τριανταφυλλόπουλος*
Φιλόλογος, MSc Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση
Διαβάστε ακόμα:
- Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία: Εκπαιδευτικό υλικό για εμπέδωση των αλλαγών στην εξέταση του μαθήματος
- Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου: 14 κριτήρια αξιολόγησης για τη συνεξέταση της Ν. Γλώσσας & Λογοτεχνίας
- Χρήσιμο υλικό για τα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία Λυκείου (50+ προτάσεις)
- Πώς εξετάζονται τα Αρχαία Ελληνικά και η Νεοελληνική Γλώσσα-Λογοτεχνία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις
- Συμπληρωματικές Οδηγίες και Κριτήρια Αξιολόγησης για τη Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ’ ΓΕΛ
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου
- Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
- Έκφραση – Έκθεση: Η Αξιολόγηση της Έκθεσης (από το ΚΕΕ)
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- Το επικοινωνιακό πλαίσιο στη Νεοελληνική Γλώσσα: Δοκίμιο, άρθρο, ομιλία
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
- Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr
1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό
Δείτε τις τελευταίες ειδήσεις στο Newsroom schooltime.gr – Βρείτε μας στο Google News