Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Τροχαία ατυχήματα, Σχεδιάγραμμα

Θέμα: «Τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας τείνουν να μετατραπούν σε μία μάστιγα που αφήνει πίσω της ετησίως χιλιάδες νεκρούς ή τραυματίες. Σε μία ημερίδα που οργανώνεται από τον οικείο δήμο έχετε αναλάβει να παρουσιάζεται μία 10λεπτη εισήγηση ως εκπρόσωπος των μαθητών του σχολείου σας. Σκιαγραφήστε τα αίτια του προβλήματος και προτείνετε λύσεις (500-600 λέξεις)»

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αξιότιμε Δήμαρχε,
κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι,
κυρίες και κύριοι
αγαπητοί/φίλοι συμμαθητές,

Αποτελεί πλέον μόνιμο θέμα της έντυπης και της ηλεκτρονικής ειδησεογραφίας η αναφορά σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα. Το πρόβλημα έχει πάρει πια ανεξέλεγκτες διαστάσεις ώστε να κάνουμε λόγο συχνά για εμφύλιο πόλεμο στην άσφαλτο. Καθημερινά χάνονται χιλιάδες νέοι κυρίως άνθρωποι, πολίτες της πλέον παραγωγικής ηλικίας με τρομακτικές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Αίτια

• η απουσία οδικής και κυρίως οδηγικής συμπεριφοράς. Οι οδηγοί εκπαιδεύονται σε λίγες ώρες απλά πώς να περάσουν τις -διαβλητές- εξετάσεις απόκτησης διπλώματος. Δεν εκπαιδεύονται σε ουσιαστικά ζητήματα (ψυχολογία, κακές καιρικές συνθήκες, δε μαθαίνουν να προσέχουν το όχημά τους και να το φροντίζουν κλπ).

• τα ΜΜΕ που διαφημίζουν τις υψηλές ταχύτητες (Formula 1 κλπ) και τα καινούρια αυτοκίνητα χωρίς σημάνσεις και αναφορές στους κινδύνους της ζωής μας.

• θεωρούμε το αυτοκίνητο ως μέσο κοινωνικής επίδειξης (“μαγκιά”, δυνατή μουσική, υψηλές ταχύτητες κτλ).

• η δική μας συμπεριφορά που δε νοιαζόμαστε και δε σεβόμαστε τους άλλους οδηγούς (ο δρόμος είναι δικός μας αδιαφορώντας για άλλους και τους επιβάτες μας –πχ επικίνδυνες προσπεράσεις, ψηλές ταχύτητες, παιδιά ή ενήλικες χωρίς προστασία μέσα στο αυτοκίνητο, χωρίς ζώνες ασφαλείας).

• δε λαμβάνουμε φροντίδα για το ίδιο το όχημα (τακτικοί έλεγχοι κτλ)

• η οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ (ειδικά σήμερα που η νυχτερινή διασκέδαση έχει συνδεθεί-ταυτιστεί με το αλκοόλ).

• (καθώς τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται στατιστικά νωρίς το πρωί που οι εργαζόμενοι πηγαίνουν στη δουλειά τους ή κατά την επιστροφή τους) η απουσία μέσων μαζικής μεταφοράς σε συνδυασμό με την επιθυμία του νεοέλληνα να χρησιμοποιεί το όχημά του σε κάθε μετακίνησή του.

• οι ίδιες εταιρείες που προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικές (σε μοντέλα και τιμές) κατασκευάζουν όλο και ταχύτερα αυτοκίνητα και περιορίζουν τα μέσα παθητικής προστασίας των επιβατών για να είναι φτηνότερα (πχ τα πολυτελή και τα πιο ακριβά αυτοκίνητα είναι πλήρως εξοπλισμένα σε ανάλογα συστήματα).

• κακά πεζοδρόμια ή στάθμευση σε χώρους που εμποδίζουν/απειλούν τους πεζούς (οι πεζοί κυκλοφορούν στο δρόμο λόγω των κακών πεζοδρομίων κλπ).

Συνέπειες

Οικονομικές:

≈ Χάνεται ολόκληρη παραγωγική γενιά που τεράστιες οικονομικές συνέπειες σε επίπεδο έθνους (αφού δεν εργάζονται και δεν παράγουν προς όφελος του συνόλου)
≈ Χιλιάδες μόνιμα ή παροδικά τραυματίες με συνέπειες οικονομικού επιπέδου (χαμένες εργατοώρες απασχόλησης, κόστος νοσηλίων, επιδόματα κτλ)

Κοινωνικές:
≈ Καθώς χάνονται τόσοι νέοι υπογεννητικότητα και γήρανση του πληθυσμού
≈ Παιδιά μεγαλώνουν σε μονογονεϊκές οικογένειες κτλ.

Ατομικές:
≈ Ψυχολογικά προβλήματα (από τραυματισμούς ή μόνιμες αναπηρίες)
≈ Οικονομικά προβλήματα (για την επιδιόρθωση βλαβών ή τη σωματική αποκατάστασ των τραυματιών κτλ)

Λύσεις

Παιδεία:

√ Η οδηγική συμπεριφορά να γίνει μάθημα σχολικό. Μόνο η βιωματική παιδεία μπορεί να καλλιεργήσει οδική και οδηγική συμπεριφορά. 12ετής εκπαίδευση (όπως περίπου η γλώσσα ή οι ξένες γλώσσες) που να οδηγούν σε απόκτηση διπλώματος.

√ Δημιουργία σύγχρονων πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής (μέσα από το παιχνίδι μαθαίνει το παιδί να κυκλοφορεί, να προφυλάσσεται από όσα το απειλούν, πώς να συμπεριφέρεται στο αυτοκίνητο του γονέα κτλ)

√ Διαθεματικές προσεγγίσεις του προβλήματος και εργασίες μαθητών για τα αίτια, τις συνέπειες και την αποφυγή τέτοιων καταστάσεων. Εκθέσεις και πολιτιστικές δράσεις, αρθρογραφία στην έντυπη ή ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου, διαλέξεις και οργάνωση ημερίδων από μαθητές

√ Σεμινάρια, διαλέξεις και ευαισθητοποίηση των γονέων/ενηλίκων σε ειδικά τμήματα των Σχολών Γονέων ή στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης.

ΜΜΕ:

√ Ευαισθητοποίηση του κοινού σε συνεργασία με την Πολιτεία με οργανωμένες καμπάνιες, διαφημιστικά μηνύματα (για την ταχύτητα, το σεβασμό του άλλου οδηγού, το αλκοόλ) σε μόνιμη βάση και όχι ευκαιριακά.

√ Ειδικές εκπομπές για το αυτοκίνητο και την οδήγηση (συζητήσεις, ταινίες τεκμηρίωσης ή μυθοπλασίας κτλ).

√ Να συνειδητοποιήσουμε ότι κάθε οδηγός είναι ένας εν δυνάμει -ακούσιος- δολοφόνος.Ανά πάσα στιγμή όταν οδηγάμε, μπορούμε να εμπλακούμε σε ένα ατύχημα. Μόνο η συνεχής προσοχή, ο σεβασμός στον άλλο και τον εαυτό μας, μπορεί να προστατεύσει.

√ Να αντιληφθούμε ότι το αυτοκίνητο είναι ένα εργαλείο κι όχι ένα μέσο κοινωνικής επίδειξης (θέμα παιδείας -με την ευρύτερη έννοια- κυρίως).

√ Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί και αυτή να κινηθεί σε ανάλογες κατευθύνσεις με ανάλογα μέσα για την ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση των δημοτών-πολιτών.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, λοιπόν, το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων είναι πρωτίστως πρόβλημα έλλειψης παιδείας. Μία έλλειψη παιδείας που σχετίζεται τόσο με τη γενικότερη συμπεριφορά μας όσο και με το σεβασμό στον άλλο και την κοινωνική επίδειξη με κάθε κόστος. Μόνο μία οργανωμένη στροφή της εκπαίδευσης σε συνδυασμό με τις τοπικές αρχές και τα μέσα επικοινωνίας μπορούν να συμβάλλουν στην προστασία της κοινωνίας. Η λύση δε βρίσκεται ούτε στα υψηλά πρόστιμα ούτε στις άλλες αυστηρές ποινές, αλλά στο τρόπο που θα προετοιμάσουμε νέους οδηγούς και θα επιστήσουμε την προσοχή στους υπάρχοντες.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook