«Μια αιρετική άποψη για τη δεύτερη ανάθεση της Ιστορίας» του Δήμου Χλωπτσιούδη«Μια αιρετική άποψη για τη δεύτερη ανάθεση της Ιστορίας»

Γράφει ο Δήμος Χλωπτσιούδης

Ενδιαφέρον παρουσιάζει τις τελευταίες μέρες η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας που θέτει το σχολικό μάθημα της Ιστορίας ως δεύτερη ανάθεση στους Θεολόγους. Πολλοί θύμωσαν κι ενοχλήθηκαν με την ανάθεση αυτή…

Θα φανώ αιρετικός σε πολλούς, αλλά ας δούμε ανάποδα το ζήτημα… Γιατί κρίνονται καταλληλότεροι οι Φιλόλογοι Αγγλικών, Γαλλικών κλπ για τη δεύτερη ανάθεση; Κι εδώ που τα λέμε γιατί πιστεύετε ότι οι φιλόλογοι (της κλασσικής κατεύθυνσης) είναι κατάλληλοι για τη διδασκαλία της Ιστορίας;

Το πρόβλημα, αγαπητοί μου (φιλόλογοι και μη), όσο και να ειρωνεύεστε και να πονάτε, δεν είναι στις αναθέσεις. Πόσοι από τους προαναφερθέντες διαθέτουν ιστορική κρίση, την ειδική επιστημονική αντίληψη για το παρελθόν και τη σύνδεσή του με το παρόν και τις αναζητήσεις του παρόντος; Μονο ένας Ιστορικός κατανοεί τα προηγούμενα.

Αλλά σε τούτο το σχολείο μάθαμε ότι το αντικείμενο της Ιστορίας δεν απαιτεί ειδικό επιστήμονα ή εκπαιδευτικό με ειδική κατάρτιση (οιασδήποτε ειδικότητας). Μάθαμε να διδάσκουμε βάσει ενός εγχειριδίου κι ενός πεπαλαιωμένου αναλυτικού προγράμματος. Οποιοσδήποτε μη ιστορικός διδάσκει ένα αντικείμενο χωρίς να λαμβάνετε υπόψη η αναγκαιότητα του μαθήματος ως αφορμή κρίσης κι αντίληψης του παρελθόντος και τους παρόντος. Έτσι, βιώσαμε τη στειρότητα ενός ζωντανού μαθήματος που έπαψε να αναπαραγάγει κριτική σκέψη.

Κάθε επιστήμη έχει τα δικά της μέσα να ελέγχει και να αναλύει (είτε μαθηματικοί τύποι, είτε άλλης μορφής ερωτήματα). Η Ιστορία όπως είναι φυσικό έχει τα δικά της όπλα. Καμία ειδικότητα δεν μπορεί να το κατανοήσει (πόσο μάλλον οι φιλόλογοι εδώ που τα λέμε ή οι θεολόγοι) τούτο παρά μόνο ένας Ιστορικός.

Προς τι λοιπόν εξανίστασθε; Ούτως ή άλλως άσχετες ειδικότητες δίδασκαν ένα μάθημα στηριζόμενο σε πανάρχαιες αντιλήψεις και με όπλο ένα μουσειακό αναλυτικό πρόγραμμα.

(σ.σ.  οι Ιστορικοί στην εκπαίδευση καταχωρούνται ως ΠΕ02-Φιλόλογοι, αλλά ας μην ταυτίζουμε τους Ιστορικούς-Φιλολόγους με τους της Κλασσικής και Νεοελληνικής Φιλολογίας).

 

Δείτε επίσης: Άρθρα και εκπαιδευτικά βοηθήματα του Δήμου Χλωπτσιούδη.

 

 Ο Δήμος Χλωπτσιούδης 

Σπούδασε Ιστορία και εργάζεται ως φιλόλογος.

Έχει συγγράψει ιστορικές και κοινωνικές μελέτες. Άρθρα του δημοσιεύτηκαν στα Ενθέματα της Κυριακάτικης Αυγής, στο tvxs.gr, το protagon.gr, το eklogika.gr, το schooltime.gr και αλλού.

Έχει εκδώσει το πολιτικό δοκίμιο «η δημαγωγία της δημοκρατίας» (2009), τη μελέτη «Τοπική Αυτοδιοίκηση, προοπτικές ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών» (2011), τη συλλογή δοκιμίων «7 δοκίμια» (2013) και την ποιητική συλλογή «η οργή της πεταλούδας» (2013)