Νέα Ελληνικά / Συνεξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας Γ’ Λυκείου
Οδηγός συγκεντρωτικής επανάληψης – Νέα Ελληνικά Γ.Π. Γ΄ Λυκείου
Στο διδακτικό αντικείμενο της Έκθεσης – Λογοτεχνίας, από τα σημεία θεωρίας, οι υποψήφιες/ υποψήφιοι για την επανάληψή τους να αξιοποιήσουν τα ακόλουθα:
- Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
- Τρόποι και μέσα πειθούς της παραγράφου
- Διαρθρωτικές λέξεις
- Τρόποι εξασφάλισης της συνοχής παραγράφου
- Αναφορικές προτάσεις
- Είδη σύνδεσης των προτάσεων (παρατακτική, υποτακτική, ασύνδετο σχήμα)
- Σημεία στίξης
- Ονοματικά και ρηματικά σύνολα
- Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της πειθούς στη διαφήμιση, στον πολιτικό λόγο και στον επιστημονικό λόγο[1]
- Εκφραστικά μέσα (σχήματα λόγου) και τι δηλώνουν
- Τα είδη αφηγητή
- Αφηγηματικές τεχνικές/ τρόποι
- Θεωρία διάρθρωσης, επεξήγησης και προσέγγισης των πολυτροπικών κειμένων
- Είδη και αξιολόγηση συλλογιστικής πορείας
- Ενεργητική – Παθητική σύνταξη
- Ρηματικά πρόσωπα (συνδυασμός θεωρίας από την Έκθεση και τη Λογοτεχνία)
- Σχολιασμός τίτλου των κειμενικών ειδών
- Κειμενικοί τύποι και τα γνωρίσματά τους[2] (άρθρο, δοκίμιο, επιφυλλίδα, ομιλία, επιστολή)
- Επικοινωνιακό πλαίσιο
- Είδη προλόγου, κυρίως θέματος και επιλόγου
- Κειμενικοί δείκτες
- Είδη τροπικότητας
- Θεωρία εγκλίσεων (συνδυασμός θεωρίας από την Έκθεση και τη Λογοτεχνία)
- Χαρακτηριστικά παραδοσιακής – μοντέρνας (νεωτερικής) ποίησης
- Μικροπερίοδος – μακροπερίοδος λόγος
Για την παραγωγή λόγου (Θέμα Δ), οι υποψήφιες/ υποψήφιοι να αξιοποιήσουν τις ακόλουθες θεματικές ενότητες[3]:
- Παιδεία – Σύγχρονο σχολείο – Διαπολιτισμική εκπαίδευση
- Εργασία – Επαγγελματικός προσανατολισμός
- Εθελοντισμός – Κοινωνία των πολιτών
- Βία – Εγκληματικότητα
- Φανατισμός
- Μετανάστες – Πρόσφυγες
- Αθλητισμός
- Οικογένεια
- Περιβάλλον
- Πόλεμος – Ειρήνη
- Δημοκρατία
- Ευρωπαϊκή Ένωση
- Τέχνη
- Επιστήμη
- ΜΜΕ
- Προπαγάνδα
- Καταναλωτισμός
- Τουρισμός
- Ανθρώπινα Δικαιώματα – Ανθρωπισμός
- Ρατσισμός
- Αναλφαβητισμός
- Γλώσσα
- Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- Αστυφιλία
- Εξ αποστάσεως εκπαίδευση – Δια βίου μάθηση
- Μαζοποίηση
- Κοινή γνώμη
- Πολιτικοποίηση (νέοι και πολιτική)
- Αμφισβήτηση των νέων
- Εκφοβισμός (bullying)
- Παγκοσμιοποίηση
- Αλλοτρίωση
[1] Να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα χαρακτηριστικά του επιστημονικού λόγου.
[2] Σε κάθε περίπτωση προσοχή στο σκοπό – προθετικότητα του συντάκτη.
[3] Οι επιλεγείσες θεματικές ενότητες είναι ενδεικτικές, ωστόσο συνιστούν νοηματική αλυσίδα ως προς την ανταπόκριση του υποψηφίου/ υποψήφιας σε κάθε πιθανό θέμα.
Τάσος Τριανταφυλλόπουλος*
Φιλόλογος, MSc Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση
Διαβάστε ακόμα:
Πανελλαδικές: Προτεινόμενα κριτήρια αξιολόγησης για τη Νεοελληνική Γλώσσα – Λογοτεχνία
Χρήσιμο υλικό για τα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία Λυκείου (50+ προτάσεις)
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου
- Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό
Δείτε τις τελευταίες ειδήσεις στο Newsroom schooltime.gr – Βρείτε μας στο Google News