Δικαιώματα των ζώων, Κριτήριο Αξιολόγησης, Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου – Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία
Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια «Προμηθέας Ο.Ε.»
Επιμέλεια: Λυχναρόπουλος Αλέξανδρος
ΚΕΙΜΕΝΟ 1
H σιωπή είναι συνενοχή στην κακοποίηση των ζώων
«Κανενός δεν αρέσει να πληγώνει τον άλλο· γι’ αυτό νοιώθει κανείς καλύτερα, όταν ο άλλος δε δείχνει πως πληγώθηκε. Κανενός δεν αρέσει η θέα ενός πληγωμένου σκύλου. Έχε το αυτό καλά στο νου σου».
Λούντβιχ Βιτγκενστάϊν, Πολιτισμός και Αξίες
Αρκετές και δραστήριες είναι οι φιλοζωικές οργανώσεις στη χώρα μας, και είναι αλήθεια πως με την πάροδο των ετών καλλιεργήθηκε η φιλοζωική κουλτούρα. Κι όμως – περιστατικά κακοποίησης ζώων κάνουν τακτικά την εμφάνισή τους. Σοκ προκάλεσε στην κοινή γνώμη, τις τελευταίες μέρες, ο άγριος βασανισμός σκύλου στην Κρήτη. Ο φερόμενος ως δράστης της κτηνωδίας είχε κρεμάσει σε ένα δέντρο το άτυχο σκυλί και επιχειρούσε να το ευνουχίσει, όταν τα ουρλιαχτά του ζώου ακούστηκαν από έναν περαστικό. Το απάνθρωπο θέαμα ξεπερνούσε κάθε όριο κτηνώδους συμπεριφοράς. Χάρη στην καίρια παρέμβαση του περαστικού, που βρέθηκε τυχαία στην περιοχή, το ζώο μεταφέρθηκε σε κτηνίατρο, χειρουργήθηκε και επέζησε.
Το ερώτημα που γεννάται σε αρκετούς είναι πώς είναι δυνατόν σε μια φερόμενη ως πολιτισμένη χώρα της Ευρώπης να παρατηρούνται εν έτει 2020 τέτοια φαινόμενα και μάλιστα πολλά από αυτά στον δημόσιο χώρο ή σε κοινή θέα, τα οποία, εντούτοις, τις περισσότερες φορές, δυστυχώς δεν λαμβάνουν την αναγκαία δημοσιότητα προκειμένου να πάρουν αμέσως τον δρόμο της δικαιοσύνης. Χαρακτηριστική είναι εν προκειμένω η πολύ περιορισμένη νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων. Είναι προφανές ότι η άσκηση βίας εις βάρος των ζώων συνιστά συχνά κλινικό σύμπτωμα ψυχικών διαταραχών · εντούτοις η ανοχή στη βία κατά των ζώων όχι μόνο διαιωνίζει τις βαναυσότητες αλλά συμβάλλει στην επέκτασή τους, καθώς η βία συνήθως δεν περιορίζεται σε βάρος μιας μόνο κατηγορίας έμβιων όντων αλλά γεννά και άλλη βία . Αυτός που κακοποιεί τους σκύλους ή τις γάτες είναι πιθανό να βιαιοπραγεί ταυτόχρονα εις βάρος των παιδιών του, της συζύγου του κ.λπ.
Όπως παρατηρείται δε, τα φαινόμενα είναι εντονότερα σε πιο κλειστές κοινότητες. Ο λόγος είναι ότι σε μικροκοινωνίες όπου κυριαρχούν κοινοτικοί θεσμοί πυκνά συνυφασμένοι με δίκτυα συγγένειας καταγράφεται μια απομείωση του δημόσιου χώρου. Οι διαπροσωπικές σχέσεις αναπτύσσονται μέσα στο στενό κέλυφος των οικογενειακών συστημάτων γύρω από τα οποία συρρικνώνεται η κοινωνικότητα με συνέπεια το άτομο να καθίσταται διαρκώς ορατό και αναγνωρίσιμο στο δημόσιο χώρο . Με το φόβο συνεπώς πιθανών αντίποινων σε περίπτωση καταγγελίας περιστατικού βίας, ο καθένας σκέφτεται: «που να μπλέκω τώρα», κι οι πολίτες συχνά σιωπούν. Την κατάσταση επιδεινώνει η γραφειοκρατία κι η έλλειψη εμπιστοσύνης του διοικουμένου προς το κράτος, οι οποίες χαρακτηρίζουν τη χώρα .Η εμπιστοσύνη, όμως, στο κράτος δικαίου είναι αυτή που μπορεί να απαλείψει σταδιακά την κτηνωδία και την καταπάτηση θεμελιωδών δικαιωμάτων σε όποιο πεδίο της κοινωνικής ζωής αυτή τυχόν εμφανίζεται.
Εναπόκειται στον πολίτη να τολμήσει να εναντιωθεί στην όποια στρεβλή «παράδοση» εξαντικειμένισης του ζώου και κακοποίησής του , σπάζοντας τη συλλογική σιωπή που συνιστά αφεαυτής συνέργεια («Η σιωπή απέναντι στο κακό είναι η ίδια κακή: […] Να μη μιλάει κάποιος είναι σαν να μιλάει. Να μην ενεργεί είναι σαν να ενεργεί». Dietrich Bonhoeffer) και να καταγγείλει τις πράξεις βίας. Αυτός είναι ο τρόπος που το άτομο μπορεί να απομονώσει τέτοιες βαθιά αντικοινωνικές συμπεριφορές συμπολιτών του. Εξάλλου ‹‹πραγματικό έγκλημα είναι κάθε εκδήλωση ανθρώπινης πράξης η οποία είναι επικίνδυνα αντικοινωνική›› . Η νομοθεσία δίνει τα όπλα στον αγώνα κατά των αποτρόπαιων εγκλημάτων εις βάρος των ανυπεράσπιστων ζώων · απομένει σε όλους εμάς να τα χρησιμοποιήσουμε.
Κατ’ ακολουθία προκύπτει ότι υφίσταται ήδη, ακόμη και αν επιδέχεται βελτιώσεων μέσω λ.χ. αυστηροποίησης των ποινών, ένα επαρκές πλέγμα νομοθετικών διατάξεων για την προστασία των ζώων. Πρόκριμα, όμως, για την ενεργοποίησή τους αποτελεί, πέραν της αυτονόητης συμβολής των φιλοζωικών οργανώσεων, η ατομική δράση. Εξάλλου «μόνο ο αυτοκαθοριζόμενος πολίτης μπορεί με την (ελεύθερη) συμβολή του να συγκαθορίσει τη βούληση του συνόλου στο οποίο μετέχει . Ο ηθικός δε και νομικός πολιτισμός μιας κοινωνίας δεν κρίνεται μόνο από τις φιλοζωϊκές τάσεις του ατόμου κατ’ ιδίαν αλλά και από τα έγκαιρα αντανακλαστικά που επιδεικνύει ως πολίτης και την ενεργό συμμετοχή αυτού στον δημόσιο χώρο έτσι ώστε να καθίσταται εφικτή αφενός μεν η αποδοκιμασία των δραστών κακοποίησης ζώων αφετέρου δε η ευχερής και έγκαιρη απονομή δικαιοσύνης.
Σταυρούλα Γεωργίου
Δικηγόρος, Διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου
ΚΕΙΜΕΝΟ 2
(Σκίτσο ενός καλλιτέχνη, με όνομα milkdongcomics , από τον προσωπικό λογαριασμό του στο Instagram).
ΚΕΙΜΕΝΟ 3
ΚΑΗΜΕΝΟ ΑΝΟΗΤΟ ΖΩΑΚΙ
Προσπαθήσαμε να το κρύψουμε στο σπίτι για να μην
το δουν οι γείτονες.
Ήταν δύσκολο, καμιά φορά χρειαζόταν να λείψουμε
Κι οι δυο μαζί κι όταν επιστρέφαμε
Βρίσκαμε περιττώματα και κάτουρα
παντού.
Αρνιόταν να μάθει να πηγαίνει εκεί όπου πρέπει
Αλλά είχε τα πιο γαλανά μάτια που έχεις δει
ποτέ
Έτρωγε ό,τι τρώγαμε κι εμείς
και καμιά φορά βλέπαμε μαζί τηλεόραση.
Ένα βράδυ γυρίσαμε σπίτι και δεν το βρήκαμε
εκεί.
αίμα στο πάτωμα,
Μια γραμμή από αίμα.
Την ακολούθησα ως έξω στον κήπο
Και το βρήκα στους θάμνους,
Σακατεμένο.
Κρεμόταν μια πινακίδα απ΄τον κομμένο του
λαιμό:
«δεν θέλουμε τέτοια πράγματα στη γειτονιά μας».
Πήγα στο γκαράζ να πάρω το φτυάρι.
Είπα στη γυναίκα μου, «μην βγεις έξω».
Έπιασα το φτυάρι και
Βάλθηκα να σκάβω.
Ένιωθα πρόσωπα να με κατασκοπεύουν πίσω
από κατεβασμένα στόρια.
Είχαν και πάλι την γειτονιά τους,
Την ωραία ήσυχη γειτονιά με το καταπράσινο γρασίδι,
Τα φοινικόδεντρα, τα κυκλικά ιδιωτικά δρομάκια, τα παιδιά,
Τις εκκλησίες, τα σούπερ μάρκετ κ.λ.π
Έσκαψα στο χώμα.
ΤΣΑΡΛΣ ΜΠΟΥΚΟΦΣΚΙ
Παρατηρήσεις:
Θέμα Α
Να γράψετε την περίληψη της τρίτης , τέταρτης και πέμπτης παραγράφου του Κειμένου 1 σε 60-70 λέξεις.
Μονάδες 15
Θέμα Β
Β1. Να σχολιάσετε το νόημα της φράσης του Dietrich Bonhoeffer από το κείμενο 1 : «Η σιωπή απέναντι στο κακό είναι η ίδια κακή: […] Να μη μιλάει κάποιος είναι σαν να μιλάει. Να μην ενεργεί είναι σαν να ενεργεί» σε μία παράγραφο 80-90 λέξεων.
Μονάδες 15
Β2α. Να αξιολογήσετε τον τίτλο του Κειμένου Ι ως προς τη σχέση του με το περιεχόμενο του κειμένου και την ικανότητά του να προσελκύσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
(Μονάδες 10)
Β2β. Να αιτιολογήσετε την εκφραστική επιλογή της αρθρογράφου να χρησιμοποιήσει παραδείγματα στις δύο πρώτες παραγράφους του κειμένου 1 σε σχέση με τον στόχο του και το επικοινωνιακό αποτέλεσμα.
(Μονάδες 5)
Μονάδες 15
Β3. Πιστεύετε ότι το σκίτσο (κείμενο 2) ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο του κειμένου 1; Γράψτε την απάντησή σας σε μία παράγραφο . (60-70 λέξεις)
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Γ
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το θέμα του Κειμένου 3; Να γράψετε το ερμηνευτικό σας σχόλιο, τεκμηριώνοντάς την απάντησή σας με τουλάχιστον τρεις (3) κειμενικούς δείκτες . Ποια είναι η δική σας θέση; (150-200 λέξεις).
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Δ
Με αφορμή το πρόσφατο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για τα κατοικίδια και αδέσποτα ζώα, να αναφέρετε σε ένα άρθρο σε σχολικό περιοδικό με ποιο τρόπο θα καλλιεργηθούν φιλοζωικές στάσεις και αξίες στους νέους. (350-400 λέξεις).
Μονάδες 30
(Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται στο διαδίκτυο αποκλειστικά από το schooltime.gr)
ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Ο.Ε.»,
ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ
ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 156, Ν. ΙΩΝΙΑ, ΒΟΛΟΣ
ΤΗΛ. 24210-64888 /6908854840
Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια «Προμηθέας Ο.Ε.» Γυμνάσιο – Λύκειο*
Διαβάστε ακόμα:
- Οδηγός συγκεντρωτικής επανάληψης στα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ’ Λυκείου
- Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία: Εκπαιδευτικό υλικό για εμπέδωση των αλλαγών στην εξέταση του μαθήματος
- Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου: 14 κριτήρια αξιολόγησης για τη συνεξέταση της Ν. Γλώσσας & Λογοτεχνίας
- Χρήσιμο υλικό για τα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία Λυκείου (50+ προτάσεις)
- Πώς εξετάζονται τα Αρχαία Ελληνικά και η Νεοελληνική Γλώσσα-Λογοτεχνία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις
- Συμπληρωματικές Οδηγίες και Κριτήρια Αξιολόγησης για τη Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ’ ΓΕΛ
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου
- Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
- Έκφραση – Έκθεση: Η Αξιολόγηση της Έκθεσης (από το ΚΕΕ)
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
- Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr
1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό
Δείτε τις τελευταίες ειδήσεις στο Newsroom schooltime.gr – Βρείτε μας στο Google News