Νεοελληνική Γλώσσα Β’ Γυμνασίου, 3η ενότητα: Επαναληπτικό φύλλο εργασίας

Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια «Προμηθέας Ο.Ε.»

Επιμέλεια: Ευαγγελία Πουργιανού

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

Δεν ξέρω πώς, δεν ξέρω τι της ήρθε της Ποτούλας και είπε χτες το πρωί πως της μίλησε ο Γέλωνας και της είπε για τις επισκέψεις που θα μας έρθουν… Μυστήριο… Πάντως χτες μας το είπε και σήμερα γέμισε η αγορά από τους τσιγγάνους!

Παράξενο που μου φαίνεται… Όχι που ήρθανε οι τσιγγάνοι δηλαδή, οι τσιγγάνοι έρχονται συχνά στον τόπο μας, τους αρέσει η πολιτεία μας, γι’ αυτό. Μα παραξενεύομαι πού το κατάλαβε η Ποτούλα. Γιατί δεν το ξέραμε, δεν το περιμέναμε.

Όμως τώρα είναι δω. Οι τσιγγάνοι. Και οι τσιγγάνες. Και τα τσιγγανάκια. Πούθε να έρχονται άραγε… Και πού θα πάνε κατόπι. Αλλά θα μάθουμε. Ορισμένως θα πιάσουμε φιλίες με τους τσιγγάνους. Και ορισμένως οι μανάδες μας θ’ αρχίσουνε ν’ ανησυχούνε και να φωνάζουνε πάλι. Πως τάχα ξελογιαζόμαστε και πως γυρνάμε στις γειτονιές πίσω από τις τσιγγάνες που λένε τη μοίρα κοιτώντας τα χέρια των κοριτσιών. Και πως δεν κάνει, δεν είναι καλά πράγματα αυτά για τα παιδιά. Και πως να μην πηγαίνουμε όταν έχουνε γλέντια, να μη ζυγώνουμε ούτε έξω από τις σκηνές τους. Αυτά θα λένε πάλι οι μανάδες μας. Κι άλλα ακόμη. Και θα μας φωνάζουνε. Το ξέρω. Τα θυμάμαι όλα από πέρσι κι από τις περασμένες χρονιές.

Αλλά εμείς λέμε: Δεν πα να φωνάζουνε… Καλοκαίρι είναι. Κι έχουμε και τους τσιγγάνους κοντά μας και να μην πηγαίνουμε; Αστείο πράγμα. Θα πηγαίνουμε.

Γιατί οι τσιγγάνοι είναι —πώς να το πω; Είναι σα γιορτινοί άνθρωποι. Καλοί άνθρωποι. Ωραίοι. Θυμάμαι τους περσινούς. Τριάντα πέντε μέρες καθίσανε. Τόσο. Εμείς όμως είχαμε προλάβει και τους γνωρίσαμε καλά καλά και τους αγαπήσαμε. Και γίναμε φίλοι. Και θα καθόντουσαν πιο πολύ ακόμα, αν δεν τους τύχαινε ένα κακό στα ξαφνικά.

Απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Ελένης Σαραντίτη

«Ο κήπος με τ’ αγάλματα»

 

Β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  1. Πώς αντιμετωπίζουν τα παιδιά και πώς οι μεγάλοι την επίσκεψη των τσιγγάνων στον τόπο τους;
  1. Να αναγνωρίσετε τη φωνή και τη συζυγία των ακόλουθων ρημάτων του κειμένου :

 

  • γέμισε ……………………….        ………………………….
  • φαίνεται ……………………….        ………………………….
  • θυμάμαι ……………………….        ………………………….
  • αγαπήσαμε ……………………….        ……………………..….
  1. Να αναγνωρίσετε τον χρόνο, τη χρονική βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας των παρακάτω ρημάτων. Στη συνέχεια να τα μεταφέρετε στους υπόλοιπους χρόνους της ενεργητικής και της παθητικής φωνής αντίστοιχα διατηρώντας σταθερό το πρόσωπο στο οποίο βρίσκονται:

                           χρόνος       χρον. βαθμίδα      ποιόν ενέργειας

  • είχαμε προλάβει ……………..       …………………………       …………………………..
  • ξελογιαζόμαστε ……………..       …………………………       ……………………………

 

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣξελογιαζόμαστε
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣείχαμε προλάβει
ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΜΕΝΟΣ

 

  1. Να μεταφέρετε τα παρακάτω ρήματα στην αντίθετη φωνή, στον χρόνο και το πρόσωπο που βρίσκονται. Να εντοπίσετε το αποθετικό.

 

  • έρχονται ……………………..…………
  • θα πιάσουμε …………………………………
  • ξελογιαζόμαστε …………………………………
  • γνωρίσαμε …………………………………
  • αγαπήσαμε …………………………………
  1. Με καθεμία από τις παρακάτω λέξεις ως πρώτο συνθετικό να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις :

 

  • φιλία ………………………..       ……………………………
  • κακός ………………………..       …………………………… 

 

Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο την παρακάτω θεματική πρόταση.

Θεματική πρόταση

Η ειλικρινής φιλία στηρίζεται στην εμπιστοσύνη και την επικοινωνία.

Λεπτομέρειες

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Κατακλείδα

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

(Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται στο διαδίκτυο αποκλειστικά από το schooltime.gr)

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ Ο.Ε.»,
ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ
ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 156, Ν. ΙΩΝΙΑ, ΒΟΛΟΣ
ΤΗΛ. 24210-64888 /6908854840

Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια «Προμηθέας Ο.Ε.» Γυμνάσιο – Λύκειο*

Διαβάστε ακόμα:

Νεοελληνική Γλώσσα Γ’ Γυμνασίου 1η & 2η ενότητα: Επαναληπτικό φύλλο εργασίας

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ και Β’ Γυμνασίου: Επαναληπτικά φύλλα εργασίας / 1η & 2η ενότητα

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Β’ και Γ’ Γυμνασίου: Επαναληπτικές ασκήσεις

Δείτε τις τελευταίες ειδήσεις στο Newsroom schooltime.gr – Βρείτε μας στο Google News

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook