Η σημασία της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, ως ανοιχτού διαύλου επικοινωνίας μεταξύ των πολιτισμικών ομάδων, καθώς και τα προβλήματα που κλήθηκε και καλείται να αντιμετωπίσει την περίοδο της πανδημίας η εκπαιδευτική κοινότητα, βρέθηκαν στο επίκεντρο διαδικτυακής συζήτησης που διοργάνωσε τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου το ΚΜΟΠ – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας.
Η συζήτηση διοργανώθηκε με αφορμή την ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού προγράμματος “IntegratEd: Promoting Meaningful Integration of Third Country National Children to Education”, στο πλαίσιο του οποίου δημιουργήθηκε μια καινοτόμα ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα για παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Μιλώντας στην εκδήλωση, ο Δημήτριος Ζάχος, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, υπογράμμισε την ανάγκη για μια διαπολιτισμική εκπαίδευση που θα αντιμάχεται τις οικονομικές ανισότητες, τον ρατσισμό, τον εθνικισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις, και θα υπερασπίζεται τις οικουμενικές αξίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν αφορά μόνο τους μετανάστες και τις μετανάστριες, τα παιδιά των προσφύγων, τους Ρομά ή τις οποιεσδήποτε μειονοτικές ομάδες. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση έχει να κάνει με όλα τα παιδιά και η διαπολιτισμική προσέγγιση αφορά όλους τους ανθρώπους και ολόκληρη την κοινωνία, τόνισε ο κ. Ζάχος.
Σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση, ανέφερε μεταξύ άλλων πως το κλείσιμο των σχολείων έχει δημιουργήσει προβλήματα υγείας στα μέλη των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων, δεδομένου ότι ορισμένα σχολεία προσφέρουν και γεύματα, ενώ έχει επηρεάσει και τη γνωστική τους ανάπτυξη, καθώς υπάρχουν οικογένειες στην Ελλάδα που δεν έχουν υπολογιστή και αξιόπιστη σύνδεση στο ίντερνετ.
Στο ζήτημα της έλλειψης τεχνολογικών υποδομών, που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τα σχολεία και οι μαθητές λόγω της πανδημίας, αναφέρθηκε και ο Στέργιος Παπαδόπουλος, Διευθυντής του 6ου Διαπολιτισμικού & Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου-Κορδελιού Θεσ/νίκης.
Η εκπαίδευση είναι ένας από τους τομείς που δέχτηκαν σημαντικό πλήγμα λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, είπε ο κ. Παπαδόπουλος, σημειώνοντας πως κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, το εκπαιδευτικό σύστημα κλήθηκε αιφνιδίως να ανταπεξέλθει σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, χωρίς να διαθέτει επαρκή και κατάλληλη τεχνολογική υποδομή και εξοπλισμό.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που παρέθεσε ο ίδιος, σύμφωνα με τα οποία στο 6ο Διαπολιτισμικό & Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου- Κορδελιού φοιτούν 242 μαθητές, από τους οποίους οι 59 δεν διαθέτουν κανένα τεχνολογικό εξοπλισμό και οι 25 δεν έχουν σύνδεση στο διαδίκτυο. Πενήντα έξι μαθητές έχουν σταθερό υπολογιστή με κάμερα και μικρόφωνο, 89 λάπτοπ και 87 τάμπλετ. Ο κ. Παπαδόπουλος επεσήμανε ότι θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην αποστολή τεχνολογικού εξοπλισμού στα σχολεία που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερα προβλήματα, ιδίως στα σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
Στη συζήτηση συμμετείχε επίσης ο Αναστάσιος Υφαντής, Επιχειρησιακός Διευθυντής και Κοινωνικός Λειτουργός της οργάνωσης «Γιατροί του Κόσμου», ο οποίος αναφέρθηκε στη δράση και στα προγράμματα που υλοποίησε η οργάνωση όσον αφορά στην ενίσχυση της ένταξης των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας την τελευταία δεκαετία.
Ο κ. Υφαντής στάθηκε ιδιαίτερα στις προκλήσεις που υφίστανται ως προς την ένταξη των παιδιών αυτών στη εκπαίδευση, αναφέροντας ενδεικτικά τις ακατάλληλες συνθήκες διαβίωσης, τα γλωσσικά εμπόδια και τη δυσκολία επικοινωνίας των κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς, την ελλιπή υποδομή για τμήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, την απροθυμία πολλών ασυνόδευτων παιδιών και οικογενειών να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, αλλά και την αντίδραση τοπικών κοινωνιών και Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων για την ένταξη παιδιών προσφύγων και μεταναστών στα σχολεία της περιοχής τους.
Όσον αφορά στην επίδραση που έχει η πανδημία στη διαδικασία της ένταξης των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην εκπαίδευση, ο κ. Υφαντής επεσήμανε μεταξύ άλλων πως παρατηρείται αύξηση της βίας στα κέντρα διαμονής λόγω της αντίδρασης των προσφύγων στα περιοριστικά μέτρα. Την ίδια στιγμή, πρόσθεσε, πολλά παιδιά πρόσφυγες και μετανάστες γίνονται μάρτυρες ακραίων καταστάσεων, γεγονός που δεν βοηθά στην ομαλή προσαρμογή τους σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ τα παιδιά που εντοπίζονται θετικά στον κορωνοϊό βιώνουν τραυματικές εμπειρίες λόγω των συνθηκών περιορισμού.
Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα IntegratEd, στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποιήθηκε η συζήτηση, στοχεύει στην ενίσχυση της συμμετοχής των νεοαφιχθέντων παιδιών-υπηκόων τρίτων χωρών (ΥΤΧ) στην εκπαίδευση, αλλά και στην καταπολέμηση των διακρίσεων που βιώνουν εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του έργου: https://integrated-project.eu/.
Διαβάστε ακόμα:
Πανελλαδικές 2021: Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής Αίτησης Δήλωσης μαθητών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ