Νέα Ελληνικά Λυκείου / Νεοελληνική Γλώσσα-Λογοτεχνία

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΜΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μίρκα Καμά

Το ωφέλιμο άγγιγμα του κορονοϊού στην εκπαίδευση

Είναι αλήθεια ότι αυτή η μεγάλη για όλους μας δοκιμασία και οι πρωτόγνωρες καταστάσεις στις οποίες όλοι κληθήκαμε να προσαρμοστούμε, να προσαρμόσουμε την καθημερινότητά μας, έδωσε την ευκαιρία να μετρήσουμε στάσεις, να εκτιμήσουμε καταστάσεις, να αναθεωρήσουμε εκτιμήσεις, να επαναπροσδιορίσουμε αξίες, να προβληματιστούμε για όσα θεωρούσαμε ως δεδομένα. Ο χώροςτης εκπαίδευσης αποτέλεσε χώρο επιβεβαίωσης των παραπάνω.

Οι, αμφισβητούμενοι από πολλούς για την ετοιμότητα και την διάθεσή τους να «ξεβολευτούν» όταν οι συνθήκες το απαιτούν, δημόσιοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί, έδωσαν αποστομωτικές, μα και συγκινητικές απαντήσεις. Προκειμένου οι μαθητές και οι μαθήτριές τους να συνεχίσουν να παραμένουν σε εκπαιδευτική απραξία, αγκάλιασαν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τόσο την σύγχρονη, όσο και την ασύγχρονη, κινητοποιώντας δημιουργικά – στο βαθμό που η εξ αποστάσεως εκπαίδευση επέτρεπε – τα παιδιά. Τα στατιστικά στοιχεία που επικαλείται το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και οι αναφορές των ΜΜΕ επιβεβαιώνουν την «αναρρίχηση» αυτή των εκπαιδευτικών της πατρίδας μας στις «επάλξεις», αφού αυτό απαιτούσαν οι συνθήκες της πανδημίας.

Η πανδημία έστειλε μηνύματα προς την Πολιτεία εγρήγορσης και ανάγκης καλύτερης οργάνωσης των υποστηρικτικών εκπαιδευτικών δομών. Μηνύματα με όχι άγνωστο περιεχόμενο. «Ανακαλύφθηκε» ότι πολλά παιδιά δεν έχουν καν πρόσβαση στις διαδικτυακές υπηρεσίες. Ότι δεν διαθέτουν καν τον απαραίτητο εξοπλισμό. Ότι αρκετά σχολεία δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές της γρήγορης πρόσβασης στο διαδίκτυο, στην διαδικτυακή μας εποχή! Ότι οι υποδομές σε Πανελλαδικό επίπεδο είναι έτοιμες να καταρρεύσουν όταν δεχτούν πίεση. Αυτό το τελευταίο βιώθηκε σε έντονο ως απογοητευτικό βαθμό όταν η εκπαιδευτική κοινότητα κλήθηκε να προσέλθει μαζικά στις υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Ήταν αρκετοί αυτοί που «ξεχάστηκαν» μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή τους, περιμένοντας να ανοίξει κάποια ηλεκτρονική σελίδα του…

Ο κορονοϊός έδωσε την ευκαιρία να αναδυθούν σκέψεις απαράδεκτων παρεμβάσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σκέψεις ηλεκτρονικής καταγραφής της διδασκαλίας στις σχολικές αίθουσες, με το επιχείρημα ότι με τον τρόπο αυτό θα δοθεί η δυνατότητα συμμετοχής στην διδασκαλία όσων μαθητών/-τριών αδυνατούσαν να παρευρίσκονται στο σχολείο. Η «live» αναμετάδοση του μαθήματος επιχειρήθηκε να προκριθεί στον βωμό της ισότιμης συμμετοχής όλων των μαθητών στην εκπαίδευση, παραγνωρίζοντας και παρακάμπτοντας αρχές και αξίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καταφέρνοντας ωστόσο να συσπειρώσει την εκπαιδευτική κοινότητα στην μη εφαρμογή της.

[…]

Η ρήση πως από δύσκολες καταστάσεις βγαίνει πάντα κάτι θετικό φαίνεται πως μπορεί πράγματι να επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση της εκπαίδευσης στην εποχή της πανδημίας. Το όφελος όμως αυτό δεν αρκεί να περιοριστεί σε απλές διαπιστώσεις και επισημάνσεις, αλλά θα πρέπει να μετουσιωθεί σε πράξεις και ενέργειες στην κατεύθυνση της άρσης των κακώς κειμένων στον χώρο της εκπαίδευσης. Καθώς και στην υιοθέτηση εγρήγορσης και συνεχούς ετοιμότητας προάσπισης των εκπαιδευτικών αξιών, όταν αυτές απειλούνται από «εχθρούς» που αναζητούν κερκόπορτες.

(Άρθρο του Παντελή Γαλίτη)

1. Ποια προβλήματα ανέδειξε η περίοδος του κορονοϊού και ποιες αντιπαιδαγωγικές προτάσεις προκάλεσε; Συνοψίστε την απάντησή σας σε 50-60 λέξεις.

2. Στη δεύτερη παράγραφο, ο αρθρογράφος προσπαθεί να πείσει πως οι εκπαιδευτικοί φάνηκαν ετοιμοπόλεμοι και αντεπεξήλθαν στις δυσκολίες. Με ποιον τρόπο το επιχειρεί και ποια μέσα χρησιμοποιεί; Θεωρείτε πως το πετυχαίνει;

3. “Η «live» αναμετάδοση του μαθήματος επιχειρήθηκε να προκριθεί στον βωμό της ισότιμηςσυμμετοχής όλων των μαθητών στην εκπαίδευση”: Ποιο είδος σύνταξης χρησιμοποιείται; Πώς ερμηνεύετε αυτή την επιλογή; Μετατρέψτε την περίοδο χρησιμοποιώντας την αντίθετη σύνταξη. Ποια αλλαγή επέρχεται στο νόημα;

4. “Το όφελος όμως αυτό δεν αρκεί να περιοριστεί σε απλές διαπιστώσεις και επισημάνσεις, αλλά θαπρέπει να μετουσιωθεί σε πράξεις και ενέργειες στην κατεύθυνση της άρσης των κακώς κειμένων στον χώρο της εκπαίδευσης”: Μετάφερε το νόημα της φράσης σε έναν φίλο σου, χρησιμοποιώντας απλούστερο ύφος.

5. Επιχειρηματολογικό κείμενο – Επιστολή στην υπουργό παιδείας
Ρόλος: Μαθητής, πρόεδρος του 15μελούς συμβουλίου του σχολείου
Αποδέκτης: Υπουργός Παιδείας
Θέμα: Λαμβάνοντας υπόψη το κείμενο αναφοράς, ως πρόεδρος του 15μελούς συμβουλίου του σχολείου σου, συντάσσεις μία επιστολή προς την υπουργό παιδείας, κάνοντας προτάσεις που αποσκοπούν στη συνέχιση της ομαλής λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην περίπτωση που επιβληθεί ένα νέο lockdown και τα σχολεία κλείσουν (300-350 λέξεις).

Μίρκα Καμά*

Κλασική Φιλόλογος στο 1ο ΓΕΛ Ευόσμου Θεσσαλονίκης/  Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής- πιάνου /  Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Αθηνών. – Προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών Α.Π.Θ. e-mail:mirka.kama[at]gmail.com

Διαβάστε ακόμα:

Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία: Εκπαιδευτικό υλικό για εμπέδωση των αλλαγών στην εξέταση του μαθήματος

Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου: 14 κριτήρια αξιολόγησης για τη συνεξέταση της Ν. Γλώσσας & Λογοτεχνίας

Χρήσιμο υλικό για τα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία Λυκείου (50+ προτάσεις)

Πώς εξετάζονται τα Αρχαία Ελληνικά και η Νεοελληνική Γλώσσα-Λογοτεχνία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Φιλολογικά μαθήματα Γ’ ΓΕΛ: Οι τελευταίες οδηγίες του ΥΠΑΙΘ για τη διδασκαλία και αξιολόγηση

Το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ΄ ΓΕΛ

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου

1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook