της Μαρίας Βικάτου

Η πανδημία του Κορονοϊού έφερε πολλές αλλαγές στους τομείς της καθημερινότητας μας. Ένας απ’ αυτούς είναι και η εκπαίδευση. Το προηγούμενο διάστημα, στο πλαίσιο της υποχρεωτικής καραντίνας και προκειμένου να μη χαθεί το σχολικό έτος και το ακαδημαϊκό εξάμηνο, είδαμε πως επιλέχθηκε η εξ αποστάσεως διδασκαλία και για τις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης.

To μέτρο αυτό, δεδομένων των συνθηκών λειτούργησε με ικανοποιητικό τρόπο, τα μαθήματα ολοκληρώθηκαν, ενώ είναι σε ισχύ έως σήμερα, καθώς η εξεταστική του Σεπτεμβρίου θα διεξαχθεί από απόσταση για τα περισσότερα πανεπιστήμια της χώρας. Ορμώμενοι απ’ αυτό το γεγονός θα μπορούσαμε να προβληματιστούμε σχετικά με το εάν αυτός ο τρόπος διδασκαλίας θα συνεχίσει να υφίσταται και μετά την κορονοΪού εποχή και με το εάν δημιουργούνται τα θεμέλια για την είσοδο στη διαδικτυακή εκπαίδευση.

 Τι σημαίνει εξ αποστάσεως εκπαίδευση;

Με τον όρο εξ αποστάσεως εκπαίδευση εννοούμε την εκπαιδευτική διαδικασία που δεν λαμβάνει χώρα εντός σχολικής μονάδας, αλλά διεξάγεται με άλλα μέσα. Αρχικά ξεκίνησε δια μέσου αλληλογραφίας, στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε το ραδιόφωνο, η  τηλεόραση και τώρα το διαδίκτυο. Διακρίνουμε δύο είδη εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: τη σύγχρονη και την Ασύγχρονη. Στη Σύγχρονη εκπαίδευση ο χρόνος διδασκαλίας και μάθησης είναι ο ίδιος και γίνεται σε ζωντανή σύνδεση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τηλεδιάσκεψη όπου μαθητές και διδάσκων συνδέονται σε ειδική πλατφόρμα. Στην ασύγχρονη ο χρόνος διδασκαλίας και εκμάθησης είναι ετεροχρονισμένοι, ενώ ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να δει όσες φορές επιθυμεί την παράδοση του μαθήματος.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει εκπαιδευτική μονάδα στην ευρύτερη περιοχή. Πόσα παιδιά εν έτει 2020 δεν αναγκάζονται καθημερινά να διανύσουν αρκετά χιλιόμετρα, ακόμη και να μεταφερθούν σε άλλο νησί προκειμένου να πάνε σχολείο; Τα παιδιά αυτά είναι αναγκασμένα, όταν ο καιρός δεν το επιτρέπει να χάνουν τα μαθήματα τους. Με τη διαδικτυακή διδασκαλία το πρόβλημα αυτό θα εξαλειφθεί καθώς οι μαθητές των απομακρυσμένων περιοχών θα μπορούν να συμμετέχουν στο μάθημα από το χώρο του σπιτιού τους, χωρίς να χρειάζεται να μετακινούνται καθημερινά. Επίσης, εκτός από τους μαθητές, η διαδικτυακή εκπαίδευση εξυπηρετεί και τους φοιτητές που δεν μπορούν να φύγουν από τον τόπο κατοικίας τους για σπουδές.

Πέραν των θετικών που προσφέρει η διαδικτυακή διδασκαλία, υπάρχουν και αρνητικά. Αρχικά, οι μαθητές δε θα μπορούν να κοινωνικοποιούνται, καθώς τα μαθήματα θα γίνονται δια μέσου υπολογιστή. Επίσης υποβαθμίζεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Στο σχολείο ο διδάσκων εκτός από τις γνώσεις που μεταδίδει στα παιδιά, μεταλαμπαδεύει ήθη, αξίες και ιδανικά. Τους δίνει συμβουλές για τη ζωή, συζητά μαζί τους για τους προβληματισμούς τους και παρατηρεί τις συμπεριφορές τους.

Σχολείο δε σημαίνει μόνο στυγνή αποστήθιση γνώσης. Στο σχολείο εκτός των μαθημάτων τα παιδιά αθλούνται, ζωγραφίζουν, μαθαίνουν μουσική, συμμετέχουν σε θεατρικές παραστάσεις, παίζουν ομαδικά στα διαλείμματα. Το σχολείο είναι το μέσο κοινωνικοποίησης που έρχεται σε επαφή το παιδί μετά την οικογένειά του. Είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας μέσα στην οποία το παιδί αναπτύσσει και ολοκληρώνει την προσωπικότητα του. Όλα αυτά κινδυνεύουν να χαθούν με την διαδικτυακή διδασκαλία. Τέλος, όσες δυνατότητες και να έχει ένας υπολογιστής ,δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον ρόλο του εκπαιδευτικού και ούτε πρέπει.

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook