«Το ερμηνευτικό σχόλιο στη Λογοτεχνία»: Νέα Ελληνικά Λυκείου / Νεοελληνική Γλώσσα-Λογοτεχνία, «Δυο ζωές, F. Pessoa»  – Ενδεικτική ανάλυση ερμηνευτικού σχολίου

Του Άρη Ιωαννίδη

Fernando Pessoa, «Δυο ζωές»

Έχουμε όλοι δυο ζωές:

Την πραγματική, αυτή που ονειρευόμαστε

Στην παιδική μας ηλικία, αυτή

Που συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε, μεγάλοι,

Στο βάθος της ομίχλης

Και την ψεύτικη, αυτή που ζούμε

Στις συναλλαγές μας με τους άλλους.

Που είναι η πρακτική, η χρήσιμη,

Αυτή που την τελειώνουμε στο φέρετρο.

 

Στην άλλη δεν υπάρχουν φέρετρα, θάνατοι,

Μόνο εικόνες των παιδικών μας χρόνων:

Μεγάλα βιβλία χρωματιστά, για να δεις κι όχι για να διαβάσεις

Μεγάλες σελίδες χρωματιστές, για να θυμάσαι αργότερα.

Στην άλλη είμαστε εμείς,

Στην άλλη ζούμε.

Σ’ αυτή πεθαίνουμε, και ζωή σημαίνει αυτό ακριβώς.

Αυτή τη στιγμή, λόγω αηδίας, ζω στην άλλη…

FernandoPessoa, Ποιήματα, εισαγωγή-μετάφραση Γιάννης Σουλιώτης, εκδόσεις Printa

ΕΡΩΤΗΣΗ:

Ποιο πιστεύετε είναι το βασικό θέμα του ποιήματος του Πεσσόα; Εσείς συμφωνείτε με τη θέση του; (150 – 200 λέξεις)

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Προσωπικά πιστεύω πως ο Πεσσόα στο ποίημά του αναφέρεται στις δύο εντελώς διαφορετικές ζωές που καλείται να βιώσει κάθε άνθρωπος, κάτι άλλωστε που άμεσα γίνεται αντιληπτό και από τον τίτλο. Δύο ζωές άκρως αντίθετες η μία με την άλλη. «Πραγματική» η μία και αποτελεί την ονειρική εκείνη ζωή που πάντα θέλαμε και  ονειρευόμασταν  από μικρά παιδιά και «ψεύτικη» η άλλη, αυτή που οι καταστάσεις μας υποχρεώνουν «να ζούμε και σ’ αυτή να πεθάνουμε» . Όλοι μας καλούμαστε να έρθουμε αντιμέτωποι με αυτές τις δύο ζωές, μηδενός εξαιρουμένου, γεγονός που αισθητοποιείται με την ευρεία χρήση του α’  πληθυντικού προσώπου («ονειρευόμαστε, συνεχίζουμε…»). Το ίδιο το ποιητικό υποκείμενο κλείνοντας το ποίημα, όμως δείχνει να αυτονομείται και να επιλέγει τελικά να ζει την άλλη (χρήση α’  ενικού προσώπου), λόγω «αηδίας». Μέσα από ποικίλες εικόνες μεταφέρει στα μάτια μας τις δύο ζωές, μέσα από ένα «πέπλο ομίχλης» τη μία και μέσα από «μεγάλα βιβλία χρωματιστά, με μεγάλες σελίδες χρωματιστές» την άλλη.

Δυστυχώς, σχεδόν για όλους μας η όμορφη ζωή που ονειρευόμασταν κάποτε μέσα από τα αθώα παιδικά μας μάτια, παίρνει άλλη μορφή και τροπή στα χρόνια της ενηλικίωσης. Οι δυσκολίες πολλές και άλλοτε απροσπέλαστες, όμως πάντα θα μας συνοδεύει η όμορφη εικόνα της ιδεατής εκείνης ζωής που κάποτε πλάθαμε στο μυαλό μας ως παιδιά.  (209 λέξεις).

Άρης Ιωαννίδης*
Φιλόλογος

Διαβάστε ακόμα:

Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου: 14 κριτήρια αξιολόγησης για τη συνεξέταση της Ν. Γλώσσας & Λογοτεχνίας

Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία: 25 προτάσεις για εμπέδωση των αλλαγών στην εξέταση του μαθήματος

Χρήσιμο υλικό για τα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία Λυκείου (50+ προτάσεις)

Πώς εξετάζονται τα Αρχαία Ελληνικά και η Νεοελληνική Γλώσσα-Λογοτεχνία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Φιλολογικά μαθήματα Γ’ ΓΕΛ: Οι τελευταίες οδηγίες του ΥΠΑΙΘ για τη διδασκαλία και αξιολόγηση

Το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ΄ ΓΕΛ

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου

1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook