Έκθεση Β’ Δημοτικού: «Το αγαπημένο μου παραμύθι»

Της Μίρκας Καμά

ΕΚΘΕΣΗ: ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙ

Αγαπημένο μου φιλαράκι,

Αυτή τη στιγμή που διαβάζεις αυτό το γράμμα, βρίσκομαι στην πλάτη ενός αετού και ατενίζω (δηλαδή βλέπω) όλη τη Θεσσαλονίκη από ψηλά. Βλέπω κι εσένα που είσαι λιγάκι προβληματισμένο επειδή η δασκάλα σού ζήτησε να γράψεις μία έκθεση για το αγαπημένο σου παραμύθι.

Θυμάμαι τον εαυτό μου, όταν πήγαινα Β’ Δημοτικού… Η κυρία μας ήταν αυστηρή και έπρεπε να γράφουμε πολλές εκθέσεις μέσα στην εβδομάδα. Εγώ, φυσικά, ποτέ δε δυσανασχετούσα (δηλαδή δεν παραπονιόμουν) γιατί ένιωθα πως με το γράψιμο μεταφέρομαι σε άλλον κόσμο. Ένιωθα σαν συγγραφέας, σαν αυτούς τους σπουδαίους που όλοι οι άνθρωποι, όλων των χωρών, τους ευγνωμωνούν (δηλαδή τους ευχαριστούν) γιατί με τα βιβλία τους ταξιδεύουν με τον νου και την φαντασία.

Στην αρχή ένιωθα αδύναμος να γράψω μία δική μου ιστορία και έτσι άρχισα να γράφω για άλλα παραμύθια που είχα διαβάσει. Είχα σκεφτεί πως, εάν κάθε παιδί έγραφε την υπόθεση από ένα βιβλίο που έχει διαβάσει, τότε όλα τα παιδιά θα γνώριζαν σχεδόν όοοολα τα παραμύθια που υπάρχουν στον κόσμο.

Ομολογώ πως η πρώτη απόπειρα (δηλαδή προσπάθεια) δεν ήταν πολύ πετυχημένη. Πρώτα πρώτα ξεκίνησα να γράφω απευθείας (δηλαδή αμέσως) στο τετράδιο εκθέσεων του σχολείου. Το αποτέλεσμα; Να έχω αναγκαστεί να σβήνω τόσες φορές για να διορθώνω λάθη ή να προσθέτω σκέψεις, που στο τέλος η σελίδα του τετραδίου μου απέκτησε μία μεγαλόπρεπη τρύπα! Ακολούθησε η κατσάδα (δηλαδή το μάλλωμα) της μαμάς και έπειτα της δασκάλας. Έκτοτε (δηλαδή από τότε) κατάλαβα πως ΠΡΙΝ ΞΕΚΙΝΗΣΩ ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΚΑΠΟΥ ΠΡΟΧΕΙΡΑ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΟΥ. Επίσης συνειδητοποίησα πως η συγγραφή μίας έκθεσης είναι σαν τη διοργάνωση ενός πάρτυ. Τι σημαίνει αυτό:

  • Όταν κάνεις ένα πάρτυ, στην αρχή υποδέχεσαι τους φίλους σου, τους καλωσορίζεις, τους δείχνεις τον χώρο που σας φιλοξενεί και τα παιχνίδια. Έτσι και μία έκθεση ξεκινά με την υποδοχή του αναγνώστη και την εισαγωγή του στο θέμα για το οποίο γράφεις.

      Η Έκθεση λοιπόν ξεκινά με τον ΠΡΟΛΟΓΟ.

  • Όταν πια μαζεύονται όλοι οι φίλοι σου στο πάρτυ, ξεκινάτε το παιχνίδι και κυλούν οι ώρες ευχάριστα. Ακόμα και στο κυρίως πάρτυ όμως υπάρχει μία σειρά: α) παιχνίδι-δραστηριότητες β) διάλειμμα για φαγητό γ) παιχνίδι-δραστηριότητες δ) κοπή τούρτας ε) παιχνίδι-δραστηριότητες. Έτσι και η Έκθεση περιλαμβάνει εκείνο το μέρος στο οποίο αφηγείσαι την υπόθεση του αγαπημένου σου παραμυθιού, πώς ξεκινά, πώς εξελίσσεται και πώς τελειώνει.

     Αυτό το μέρος της Έκθεσης ονομάζεται Κυρίως Θέμα.

  • Δυστυχώς, όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν όπως και το πάρτυ σου και πρέπει να αποχαιρετήσεις του φίλους σου. Είσαι ευγενικό παιδί και προσπαθείς στο τέλος να αφήσεις τις καλύτερες εντυπώσεις. Έτσι και η Έκθεσή σου τελειώνει, όχι βιαστικά αλλά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε να αφήσεις μία “γλυκιά” γεύση στον αναγνώστη σου. Στο τέλος, πρέπει να απαντήσεις στο λογικό ερώτημα που προκύπτει: “Γιατί αυτό το παραμύθι είναι το αγαπημένο σου” και να ολοκληρώσεις με μία σκέψη/ευχή/ερώτημα…

      Αυτό το μέρος της Έκθεσης ονομάζεται Επίλογος.

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Μην σε μπερδεύει ο τίτλος! Εξακολουθείς να είσαι συγγραφέας μα όταν γράφεις μία έκθεση, είσαι ταυτόχρονα (δηλαδή την ίδια στιγμή) και αρχιτέκτονας. Σχεδιάζεις την έκθεσή σου σαν να σχεδιάζεις ένα ωραίο κτίριο! Στο πρόχειρο μπορείς να απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:

ΠΡΟΛΟΓΟΣ (= 1 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ)

  1. Πότε άρχισες να διαβάζεις παραμύθια; Έχεις αρκετά στο σπίτι σου; Δανείζεσαι από τη βιβλιοθήκη (του σχολείου σου);
  2. Τι σου προσφέρει η ανάγνωση των παραμυθιών (π.χ. αισθήματα χαράς, συγκίνησης / ζωντανεύει η φαντασία / μαθαίνεις νέες λέξεις κ.λ.π.)
  3. Ποιος είναι ο τίτλος του αγαπημένου σου παραμυθιού.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ (= 1-2 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΙ)

  1. Ποιο είναι το θέμα του παραμυθιού που επέλεξες; (π.χ. οι περιπέτειες δύο αδελφιών / τα ταξίδια ενός μικρού αγοριού / η δύναμη της φιλίας / οι καλοί τρόποι)
  2. Ποιος/ποιοι είναι ο ήρωας / οι ήρωες; Υπάρχουν καλοί και κακοί;
  3. Πού διαδραματίζεται (δηλαδή εξελίσσεται) η ιστορία.
  4. Πότε;
  5. Ποια γεγονότα συμβαίνουν στην αρχή, στη συνέχεια, στο τέλος;
  6. Ποιο είναι το επιμύθιο (δηλαδή τι διδάσκει το παραμύθι) ;

ΕΠΙΛΟΓΟΣ (= 1 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ)

  1. Γιατί σου αρέσει τόσο πολύ το παραμύθι αυτό; (π.χ. έχει δράση, αγωνία/με συγκινεί/έχει να κάνει με το αγαπημένο μου άθλημα/το βρίσκω ωφέλιμο για τη ζωή μου)
  2. Τελική σκέψη (π.χ. Εύχομαι όλα τα παραμύθια να είναι το ίδιο ενδιαφέροντα / Ελπίζω κάποτε να γίνω σαν τον ήρωα και να είμαι τόσο γενναίος)

Οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις, ενωμένες σε παραγράφους, θα αποτελέσουν την έκθεση που θα γράψεις στο τετράδιο παραγωγής λόγου.

ΠΡΟΣΕΧΕ:

  • Όταν ξεκινάς μία παράγραφο, να αφήνεις λίγο περιθώριο στα αριστερά των παραγράφων σου.
  • Για να συνδέεις τις σκέψεις σου μπορείς να χρησιμοποιείς λέξεις, όπως: Επίσης, Ακόμα, Επιπλέον / Αρχικά, Στην αρχή, Έπειτα, Στη συνέχεια/Τέλος, Στο τέλος
  • Το παραμύθι δε “μιλάει” γιατί δεν έχει στόμα μα “περιγράφει, παρουσιάζει, αναφέρεται σε …”
  • Αφού γράψεις την έκθεσή σου, διάβασέ την ξανά. Αν έχεις χρησιμοποιήσει αρκετές φορές την ίδια λέξη, άλλαξέ την σε παρακαλώ! Φαντάζομαι πως δε φοράς το ίδιο ρούχο πολλές συνεχόμενες μέρες..!!!
  • Κάνε ανάγνωση το κείμενο που έγραψες. Μην ξεχνάς πως το έγραψες για να αρέσει στους αναγνώστες σου. Και οι πιο σπουδαίοι συγγραφείς διορθώνουν ξανά και ξανά τα κείμενά τους. Κάνε το κι εσύ μέχρι να απολαύσεις το αποτέλεσμα!

Εγώ εξακολουθώ να πετώ ψηλά και ακόμη σε βλέπω…Δεν ήταν εύκολα στην αρχή! Ο αετός δεν ήταν πρόθυμος να με πάρει στην πλάτη του μα εγώ έκανα υπομονή μέχρι να τον πείσω. Ούτε το πέταγμα ήταν εύκολο. Έπεσα αρκετές φορές μέχρι να μάθω να ισορροπώ! Σαν το ποδήλατο…θυμάσαι πόσες φορές έπεσες μέχρι να μάθεις να το οδηγείς; Στο τέλος όμως τα κατάφερες! Έτσι και τώρα…Είσαι σπουδαίος συγγραφέας…θα το δεις!…

Ένας τρελός ιπτάμενος συγγραφέας

Μίρκα Καμά*

Κλασική Φιλόλογος στο 1ο ΓΕΛ Ευόσμου Θεσσαλονίκης/  Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής- πιάνου /  Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Αθηνών. – Προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών Α.Π.Θ. e-mail:mirka.kama[at]gmail.com

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook