Ανακοίνωση της Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
Όχι στα σχέδια δράσης και στον σύμβουλο-καθηγητή στα ΕΠΑΛ!
Όχι στην αξιολόγηση! Έξω οι εταιρείες απ’ τα σχολεία!
Μέχρι τις 22 Νοεμβρίου καλούνται και φέτος, για δεύτερη χρονιά, οι καθηγητές των ΕΠΑΛ να υποβάλλουν «Σχέδια Δράσης» στην ιδιωτική εταιρεία «Noesis». Σύμφωνα με τις διακηρύξεις του προγράμματος, τα σχέδια δράσης πρέπει να «προωθούν την καινοτομία, τη δημιουργικότητα και την επιχειρηματικότητα στα σχολεία». Οι εκπαιδευτικοί υποβάλλουν τα σχέδια μεμονωμένα ή σε ομάδες και αυτά εγκρίνονται ή απορρίπτονται από την ιδιωτική εταιρεία, η οποία λειτουργεί ως μεσάζοντας για την ένταξή τους στην χρηματοδότηση.
Τα σχέδια που θα εγκριθούν τελικά θα χρηματοδοτηθούν με 2.430 € περίπου το καθένα από κονδύλια ΕΣΠΑ, χρήματα δηλαδή του κρατικού προϋπολογισμού και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για τα ΕΠΑΛ της εγκατάλειψης, της υποχρηματοδότησης, των συρρικνωμένων τομέων και των εξαφανισμένων ειδικοτήτων τα χρήματα αυτά λειτουργούν ως δέλεαρ, αφού μπορούν να καλύψουν ακόμα και άμεσες λειτουργικές ανάγκες ή και ανάγκες εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των υποδομών τους, λ.χ. την αντικατάσταση του εξωτερικού φωτισμού τους με φωτοβολταϊκά πάνελ.
Με τα «Σχέδια Δράσης» η κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στους εκπαιδευτικούς ώστε να βρουν μόνοι τους χρηματοδότηση για την κάλυψη βασικών αναγκών των σχολείων. Το βασικότερο όμως στοιχείο του προγράμματος αυτού είναι ότι για πρώτη φορά μια ιδιωτική εταιρεία παρεμβαίνει τόσο άμεσα στη λειτουργία του Δημόσιου Σχολείου – αφού αποφασίζει ποιο σχέδιο θα υλοποιηθεί και ποιο όχι – ανοίγοντας έτσι τον δρόμο στην ενεργότερη εμπλοκή των επιχειρήσεων στη διαχείριση του Δημόσιου Σχολείου.
Δούρειος ίππος της αξιολόγηση
Καθώς τα «Σχέδια Δράσης» δεν προβλέπεται να εγκριθούν από το σύλλογο διδασκόντων, οι καθηγητές, μέσα από την προσπάθεια κατάθεσης προτάσεων και αναζήτησης χρηματοδότησης, ωθούνται να ακολουθήσουν ατομική πορεία, να χτίσουν την καριέρα και το portfolio τους, να γίνουν τελικά «μάνατζερ» του εαυτού τους. Κατά την πρακτική που επικρατεί στον ιδιωτικό τομέα και στα προγράμματα ΕΣΠΑ, οι εκπαιδευτικοί θα υποχρεούνται να συμπληρώνουν μηνιαία αναφορά και όλη τη συναφή γραφειοκρατία για την πορεία του σχεδίου δράσης. Είναι έτσι προφανές ότι όσοι εκπαιδευτικοί υποταχθούν σε αυτή την αντίληψη, είναι ήδη έτοιμοι να υπηρετήσουν την αξιολόγηση. Τελικά όμως τα σχολεία, οι καθηγητές, οι τομείς και ειδικότητες είναι πιθανόν να μπλεχτούν όλοι σε ένα ακήρυχτο εμφύλιο πόλεμο, μια και τα σχέδια δράσης δεν θα είναι για όλους. Θα επιβραβευθούν τα καλύτερα, δίνοντας κύρος στους καθηγητές, στους τομείς και στο σχολείο που θα τα υλοποιεί.
Στα πλαίσια του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή για τα ΕΠΑΛ», εδώ και δύο χρόνια:
- Υλοποιείται υποτίθεται «Εναλλακτική Ενισχυτική Διδασκαλία», ώστε να καλυφθούν τα κενά των μαθητών σε γλώσσα και μαθηματικά. Όμως πέρσι οι καθηγητές για την Ενισχυτική ήρθαν με μήνες καθυστέρησης και σε πολλές περιπτώσεις, αντί για ενισχυτική κάλυπταν τα κενά των καθηγητών που δεν υπήρχαν. Και φέτος στα ίδια χνάρια βαδίζουμε…
- Προσλαμβάνονται ψυχολόγοι για 3-4 μήνες, λες και δεν είναι απαραίτητη η παρουσία ψυχολόγου και στα Γενικά Λύκεια. Βέβαια ακόμα και αυτή η τόσο σημαντική παρέμβαση υποβαθμίζεται, αφού κάθε χρόνο απολύονται οι ψυχολόγοι και προσλαμβάνονται καινούργιοι. Έτσι το έργο τους δεν έχει καμιά συνέχεια.
- Υλοποιείται ο θεσμός του συμβούλου-καθηγητή για τους μαθητές της Α΄ Τάξης με σκοπό «τη συστηματική υποστήριξή τους στη σχολική ζωή και τη δημιουργία θετικού κλίματος στη σχολική κοινότητα». Στην πραγματικότητα δηλαδή αναιρείται ο ρόλος του υπεύθυνου τμήματος και του συλλόγου διδασκόντων. Ο κάθε καθηγητής θα αναλαμβάνει 4-5 μαθητές. Θα τους παρακολουθεί, θα συντάσσει εκθέσεις και θα δημιουργεί φάκελο για κάθε έναν ξεχωριστά. Τα αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας δεν προβλέπεται να γίνουν υπόθεση του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, αλλά θα κοινοποιούνται σε συνεδρίαση των συμβούλων εκπαιδευτικών του σχολείου και στον συντονιστή του ΠΕΚΕΣ που επιβλέπει το πρόγραμμα.
Και για να μην ξεχνιόμαστε, επειδή το κράτος έχει συνέχεια, ενώ ο θεσμός «Μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ» θεσμοθετήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Δημοκρατία τον συνεχίζει απαρέγκλιτα.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα να αντιδράσει άμεσα σ’ αυτές τις νεοφιλελεύθερες, αντιδραστικές πολιτικές.
- Κανείς εκπαιδευτικός να μη δεχθεί να εκπονήσει Σχέδιο Δράσης και να συμμετέχει στο πρόγραμμα που διαχειρίζεται η ιδιωτική εταιρεία «Noesis».
- Κανείς εκπαιδευτικός να μην δεχτεί να αναλάβει τον ρόλο του «συμβούλου-καθηγητή». Οι εκπαιδευτικοί δεν χρειάζονται να ενταχθούν σε «προγράμματα» για να στηρίξουν, όπως έκαναν πάντα, τους μαθητές τους.
- Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην υποβάλλουν Σχέδια Δράσης για το πρόγραμμα που διαχειρίζεται η ιδιωτική εταιρία και να μην αναθέτουν σε εκπαιδευτικούς τον ρόλο «σύμβουλου καθηγητή».
- Καλούμε τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και των ΕΛΜΕ να πάρουν αποφάσεις μη συμμετοχής των εκπαιδευτικών σε δράσεις που εμπλέκουν την ιδιωτική εταιρία «Noesis» με το σχολείο και τη λειτουργία του.
Διαβάστε ακόμα: