ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: ΤΥΠΟΛΟΓΙΟ ΑΣΚΗΣΕΩΝ – ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ  2000-2019

Της Μίρκας Καμά

ΖΗΤΗΜΑ Α1

– Περίληψη 90-110 λέξεων (2019)

– Περίληψη 100-120 λέξεων

– Περίληψη 80-100 λέξεων

– Περίληψη 70-90 λέξεων

ΖΗΤΗΜΑ Β1

– Σωστό ή Λάθος (2019)

– Πώς επιτυγχάνεται η νοηματική σύνδεση παραγράφων μεταξύ τους

– Ανάπτυξη θέσης σε 60-80 λέξεις

– Ανάπτυξη θέσης σε 70-80 λέξεις

ΖΗΤΗΜΑ Β2

– “Εντοπίστε δύο περιπτώσεις επίκλησης στην …” + Δικαιολόγηση αυτών των επιλογών από τον συγγραφέα με στοιχεία του κειμένου (επίκληση στην αυθεντία-2019)

– Δομή παραγράφου και τρόπος ανάπτυξης

– Πλαγιότιτλοι

– Συλλογιστική πορεία (επαγωγική-παραγωγική) σκέψης + Αιτιολόγηση

– Αντίθετα

– Τρόποι πειθούς + μέσα πειθούς (+παραδείγματα)

– Χαρακτηριστικά δοκιμίου + παραδείγματα από το κείμενο

– Λειτουργία της γλώσσας

– Εντοπισμός παραδειγμάτων μεταφορικής χρήσης της γλώσσας

– Αντικατάσταση διαρθρωτικών λέξεων του κειμένου με άλλες ( λέξεις/φράσεις) που να

διατηρούν τη συνοχή του κειμένου.

ΖΗΤΗΜΑ Β3

– Αντικατάσταση υπογραμμισμένης φράσης με σημασιολογικά ισοδύναμη (2019)

– Αναγνώριση της λειτουργίας της γλώσσας σε συγκεκριμένες φράσεις και απόδοση της σημασίας τους μονολεκτικά ή περιφραστικά (2019)

– Πολλαπλής επιλογής με φράσεις που συμπληρώνουν το νόημα ανολοκλήρωτης φράσης

– Συνώνυμα

– Εντοπισμός ειδικού λεξιλογίου

– Δίδεται συλλογισμός: 2 προκείμενες + Συμπέρασμα:

►Εντοπισμός συλλογιστικής πορείας (παραγωγική-επαγωγική)

►Αξιολόγηση συλλογισμού ως προς την αλήθεια, την εγκυρότητα, την ορθότητά του

– Αντώνυμα

– Απόδοση υπογραμμισμένων επίσημων λέξων-φράσεων σε πιο ανεπίσημο/οικείο ύφος

– Σχηματισμός προτάσεων ή περιόδων με συγκεκριμένες λέξεις

– Αιτιολόγηση σημείων στίξης (εισαγωγικά)

– Εξακρίβωση νοηματικής σύνδεσης που εκφράζουν συγκεκριμένες διαρθρωτικές λέξεις

ΖΗΤΗΜΑ Β4

– Δίδονται ως δεδομένα τα υφολογικά χαρακτηριστικά του δοκιμίου (σύνθετη δομή προτάσεων με τη χρήση υποτακτικού λόγου και προφορικότητα): Εντοπισμός από το μαθητή παραδειγμάτων για κάθε ένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά. (2019)

– Αιτιολόγηση στίξης (ερωτηματικό, διπλή παύλα, εισαγωγικά, παρένθεση 2019)

Ενεργητική / Παθητική σύνταξη: Αναγνώριση και μετατροπή στην αντίθετη (με δοσμένες προτάσεις- 2019 ή κατόπιν εύρεσης, από τους μαθητές, παθητικών ρηματικών τύπων)

– Aπόδοση του νοήματος μιας φράσης σε 5-6 σειρές

– Σχηματισμός σύνθετων λέξεων με συγκεκριμένα συνθετικά

– Εντοπισμός “εκφράσεων μεταφορικού και εικονοπλαστικού λόγου που χρησιμοποιούνται

και ποια συναισθήματα προκαλούν”

– Εντοπισμός μεταφορικής χρήσης της γλώσσας

– Τι επιδιώκεται με τη χρήση ερωτήσεων

– Αναφορική/ποιητική λειτουργία της γλώσσας

– Χωρισμός λέξεων στα συνθετικά τους

– Αιτιολόγηση επιλογής α΄ πληθυντικού προσώπου

– Επισήμανση χαρακτηριστικών επιστημονικού λόγου

– Αιτιολόγηση ρηματικού προσώπου

– Ερμηνεία ασύνδετου σχήματος μέσα στο κείμενο

– Ερμηνεία επιλογής ρητορικού ερωτήματος

Μίρκα Καμά*

Κλασική Φιλόλογος στο 1ο ΓΕΛ Ευόσμου Θεσσαλονίκης/  Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής- πιάνου /  Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Αθηνών. – Προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών Α.Π.Θ. e-mail:mirka.kama[at]gmail.com

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση Λυκείου

Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου: Συνεξέταση Γλώσσας – Λογοτεχνίας, Λογοτεχνικά Ρεύματα – Ρομαντισμός

Νέα Ελληνικά Γ’ Λυκείου: Συνεξέταση Γλώσσας – Λογοτεχνίας, Παραδοσιακή – Μοντέρνα Ποίηση

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook