Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Αστυνομία, σχεδιάγραμμα

« Ο ρόλος της αστυνομίας είναι να διατηρεί την έννομη τάξη”. Αναπτύξτε την άποψη που αναφέρεται και αιτιολογήστε γιατί συμφωνείτε ή όχι».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Παρουσιάζουμε το ζήτημα-θέμα της φράσης, δηλαδή αναλύουμε τι είναι αστυνομία και ποιος ο ρόλος της ως κατασταλτικός μηχανισμός ασφάλειας του πολίτη και του κράτους

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Πότε πρωτοπαρουσιάστηκαν οι αστυνομικές αρχές

Ήδη από την αρχαιότητα ακόμα είχαμε όργανα που ασκούσαν αστυνομικά καθήκοντα (π.χ. οι ροπαλοφόροι στην Αθήνα, που όμως δεν ήταν ένοπλοι ένοπλες μονάδες είχαμε μόνο σε τυραννικά πολιτεύματα, π.χ. οι Τριάντα Τύραννοι).

Η Αστυνομία οργανώθηκε σε ξεχωριστό σώμα πολύ αργότερα. Στην αρχή χρέη αστυνομίας εκτελούσε ο στρατός. Μετά τον 18ο αιώνα έχουμε τα πρώτα αστυνομικά σώματα.

Παρουσιάζουμε τη θέση που εκφράζεται στο θέμα

«Ο ρόλος της αστυνομίας είναι να διατηρεί την έννομη τάξη»

• η αστυνομία πρέπει να ελέγχει τους πολίτες και να λειτουργεί βάσει των νόμων που ένα δημοκρατικό καθεστώς ορίζει.

Παρουσιάζουμε τη θέση μας

Τι συμβαίνει, όμως, όταν το καθεστώς είναι απολυταρχικό (φασιστικό, δικτατορικό); Πρέπει ή όχι οι αστυνομικοί να ακολουθούν τους νόμους, ειδικά όταν αυτοί στρέφονται κατά της δημοκρατίας και της ελεύθερης έκφρασης των απόψεων των πολιτών;

Ποια κατάσταση επικρατεί σήμερα;

√ Αστυνομικοί συλλαμβάνονται για δωροδοκίες ή είναι ανακατεμένοι σε σκάνδαλα και κυκλώματα.

√ Αστυνομικοί κατηγορούνται για ρατσισμό και υπέρμετρη βία.

√ Χτυπούν ανυπεράσπιστους πολίτες (γήπεδα, διαδηλώσεις) σαν τρομοκρατικές ομάδες.

√ Αφήνονται ελεύθερες να δρουν ομάδες που προκαλούν καταστροφές.

√ Θυσιάζονται πολλοί σε ένοπλες συγκρούσεις με εγκληματίες.

√ Παρανομούν οι ίδιοι (π.χ. Κ.Ο.Κ. με μοτοσικλέτες ή αυτοκίνητα χωρίς το φόβο κλίσης ή κατάσχεσης οχήματος).

Πώς πρέπει να είναι ο ιδανικός αστυνομικός;

≈ Να ενεργεί υπέρ της νομιμότητας και των πολιτών.
≈ Να χρησιμοποιεί τη βία, μόνο σαν μέσο άμυνας απέναντι σε εγκληματίες και όχι με τρομοκρατικές μεθόδους.
≈ Πιο ανθρώπινες μέθοδοι απέναντι σε φυλακισμένους ή συλληφθέντες.
≈ Μορφωμένος (ειδικά σεμινάρια πανεπιστημιακού επιπέδου). Να γνωρίζει στοιχεία Δικαίου και Ψυχολογίας.
≈ Εκπαίδευση τέτοια που να μπορεί να προστατεύει τον εαυτό του και τους πολίτες.
≈ Να δίνονται μισθοί ικανοποιητικοί προκειμένου να μην καταφεύγει σε παράνομες καταχρήσεις ή συνεργασία με τον υπόκοσμο.
≈ Να μη λειτουργούν ρατσιστικά& όλα τα μέλη της κοινωνίας είναι ίσα και όμοια μεταξύ τους, πλούσιοι και φτωχοί, Έλληνες και ξένοι.
≈ Να σέβεται ο ίδιος το νόμο, που προσπαθεί να επιβάλλει ή να υπερασπίσει στους υπόλοιπους πολίτες. Καταλήγουμε στην ορθότητα ή όχι της άποψης

Η Αστυνομία έχει στόχο να υπερασπίζει το σύνολο των πολιτών από εγκληματίες ή άλλους απατεώνες, ακολουθώντας τους νόμους του κράτους, όταν αυτοί είναι δημοκρατικοί και στοχεύουν στο καλό των πολιτών.

Η συχνότητα χρήση της αστυνομικής βίας φανερώνει
√ την αδυναμία μιας κοινωνίας να λύσει τις διαφορές και τις διαφωνίες της με διάλογο ή άλλα έννομα μέσα

√ μια κοινωνία/κοινωνική ζωή ή ένα πολίτευμα/πολιτική ζωή σε κρίση

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Συμπεράσματα για ρόλο της Αστυνομίας από όσα ήδη γράψαμε στο Κυρίως Θέμα και όροι με τους οποίους μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook