Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Προπαγάνδα, σχεδιάγραμμα

«Σε ένα κείμενο (500-600 λέξεων) να γράψετε τις απόψεις σας σχετικά με την αντίσταση του ατόμου στην προπαγάνδα και τους μηχανισμούς της»

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Δεν είναι λίγες οι φωνές που στη σύγχρονη πλουραλιστική φαινομενικά κοινωνία μας κατηγορούν πολιτικούς φορείς και μέσα επικοινωνίας για προπαγάνδα. Πολλοί είναι και εκείνοι που θεωρούν ότι οι προπαγανδιστικοί μηχανισμοί χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο με στόχο τη χειραγώγηση των λαϊκών μαζών για οικονομικούς ή πολιτικούς λόγους.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

ορισμός

προπαγάνδα η προβολή αντιλήψεων, ιδεών ή ιδεολογιών (πολιτικών, κοινωνικών και θρησκευτικών) με τρόπο ελκυστικό με στόχο την εξάρτηση του ατόμου και του κοινωνικού συνόλου και τον έλεγχό τους από τους μηχανισμούς που καθοδηγούν την προπαγάνδα. Η προπαγάνδα χρησιμοποιεί τα γνωστά μέσα πειθούς, αλλά συχνά καταφεύγει σε σοφιστείεςκαι παραποίηση της αλήθειας.

Σήμερα μηχανισμοί προπαγάνδας είναι όλοι οι φορείς μαζοποίησης (κόμματα, σχολείο,ΜΜΕ, Εκκλησία/αιρέσεις κτλ). μέσα που χρησιμοποιούνται

√ παραπληροφόρηση και διάδοση ψευδών ειδήσεων ή απόκρυψη μέρους της αλήθειας
√ λαϊκίστικη κριτική και σοφιστείες
√ εξωραϊσμός της πραγματικότητας ή σφοδρή επίθεση (μονοδιάστατη επίθεση κατά του αντιπάλου) τονίζοντας μόνο τα αρνητικά της. Επιλεκτική προβολή ορισμένων και μόνο πτυχών.
√ κινδυνολογία και υποσχεσιολογία, εκμετάλλευση των δυσμενών συνθηκών διαβίωσης
√ εκμετάλλευση του φανατισμού και του θρησκευτικού ή πολιτικού αισθήματος
√ χρήση γλώσσας συνθηματικής και συναισθηματικής, περίπλοκη σύνταξη με συμπυκνωμένα μηνύματα

συνέπειες

• η προπαγάνδα δεν επιτρέπει στο άτομο να σκέφτεται αυτόνομα καθώς φανατίζεται/αφιονίζεται.
• το άτομο γίνεται υποχείριο και κατευθυνόμενο, μονολιθικό
• η πολιτική ζωή του τόπου/η δημοκρατία δέχεται πιέσεις καθώς οι πολίτες αδυνατούν να εξετάσουν την αλήθεια
• το άτομο γίνεται έρμαιο εμπορικών και άλλων οικονομικών συμφερόντων καθώς στρέφεται προς μία συγκεκριμένη -συγκεκριμένων συμφερόντων- άποψη.

τρόποι αντιμετώπισης

√ μέσα από μία εκπαίδευση που θα στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικού νου και υγιούς πολιτικής συνείδησης. Η άγνοια και η ημιμάθεια είναι ο καλύτερος σύμμαχος του φανατισμού και της προπαγάνδας.

√ με πνευματική συγκρότηση και όχι αποσπασματική στείρα εξειδικευμένη γνώση

√ με τον πλουραλισμό (=πολυφωνία) που δημοκρατικά επιτρέπει την έκφραση κάθε άποψης

√ με απαλλαγή από φανατισμό, δογματισμό και ιδεοληψίες

√ με αυτοέλεγχο και αυτοκριτική

√ με τη γνώση όλων των μεθόδων που χρησιμοποιούν οι προπαγανδιστικοί μηχανισμοί

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Συμπερασματικά, η προπαγάνδα ως ένας μηχανισμός ελέγχου των μαζών και ανάπτυξης του φανατισμού και της μισαλλοδοξίας, δεν μπορεί να είναι κατακριτέα. Ωστόσο, μόνο μία πραγματική ολοκληρωμένη εκπαίδευση μπορεί να δημιουργήσει εκείνους τους πολίτες που θα αντισταθούν και θα κρίνουν την προπαγάνδα. Μία δημοκρατική κοινωνία δεν μπορεί να δέχεται σκοταδιστικούς προπαγανδιστικούς μηχανισμούς και οφείλει μέσα τον πλουραλισμό να τους καυτηριάζει και να τους πολεμά.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook