Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Ανθρωπισμός, σχεδιάγραμμα

Θέμα: Στην περιοχή σας διοργανώνεται εκδήλωση για τη σημασία της αλληλεγγύης σε συνθήκες οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Ετοιμάστε μία τοποθέτηση-ομιλία (500-600 λέξεων) για τη σημασία του ανθρωπισμού και των ανθρωπιστικών εκδηλώσεων σήμερα, αφού πρώτα προσεγγίσετε τα αίτια της σύγχρονης ανθρωπιστικής κρίσης».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αξιότιμε Δήμαρχε
κύριοι (κ.κ.) Δημοτικοί Σύμβουλοι
κυρίες και κύριοι,

ήδη τοποθετήθηκαν αξιόλογοι άνθρωποι της πολιτικής ζωής και του πνεύματος, ενώ ακούστηκαν εξαιρετικά σημαντικές απόψεις για τα αίτια της σημερινής ανθρωπιστικής κρίσης. Επιτρέψτε όμως και σ’ εμένα να εκφράσω μερικές σκέψεις, από τη σκοπιά των νέων ανθρώπων. Γιατί το ζήτημα δεν είναι μόνο το παρόν, αλλά κυρίως το μέλλον. Και τούτη η οικονομική κρίση που βιώνουμε, μετατρέπεται σε κοινωνική. Η αποξένωση, η αδιαφορία, αλλά και το μίσος, μοιάζουν να ρημάζουν τη σύγχρονη κοινωνία.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

ο ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ έχει μία ρομαντική έννοια (την αγάπη για τον πλησίον, τη φιλανθρωπία προς τον αδύναμο) και μία ρεαλιστική έννοια (το σεβασμό, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη) διάσταση.

Συνδέεται με τη δημοκρατία, την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ανάπτυξη, το μέτρο, τον πατριωτισμό

≠ ατομισμός, ρατσισμός, εγκληματικότητα, κοινωνική επίδειξη, ναρκισσισμός/εγωπάθεια/φιλαυτία, κοινωνικός κανιβαλισμός και κοινωνικό κομφορμισμό, φανατισμό/μισαλλοδοξία.

Αίτια σύγχρονης ανθρωπιστικής κρίσης

√ ο σύγχρονος τρόπος ζωής απέχει από το μέτρο κι αποζητά διαρκώς την υπερβολή.
• ατομισμός, ανταγωνισμός, κοινωνικός κανιβαλισμός (ανθρωποφαγία), εκμετάλλευση των συμπολιτών μας
• ο τεχνικός πολιτισμός που οδηγεί σε μονομέρεια και μονοδιάστατη εμμονή μόνο στην τεχνολογία, απέχοντας από τον Άνθρωπο και τα πνευματικά του δημιουργήματα.
• η αλλοτρίωση (μέσα στον ατομισμό ή το σύγχρονο αστικό βίο) και η απομόνωση στο χώρο της οικείας (νέες τεχνολογίες, τηλεόραση, διαδίκτυο)

√ η κακή παιδεία
• δεν προβάλλονται οι ανθρωπιστικές αξίες (σεβασμός, αλληλεγγύη, συνεργασία, μέτρο). Υπάρχει μεν μία μονομερής καλλιέργεια των ανθρωπιστικών αντικειμένων (αρχαιολαγνεία) αλλά με τέτοιο τρόπο (στο κομφορμιστικό κι ανταγωνιστικό σχολείο) ώστε οι αρχαιοελληνικές αρχές δε γίνονται κτήμα του μαθητή, αλλά μόνο αντικείμενο στείρας αποστήθισης/απομνημόνευσης.

√ τα ΜΜΕ
• προβάλλουν πρότυπα ζωής που στηρίζονται στον ατομισμό (καταναλωτισμός, κανιβαλισμός, αδιαφορία και φθόνος για τον Άλλο, τον Ξένο) και λειτουργούν κομφορμιστικά.

προτάσεις – λύσεις

√ ανάπτυξη μιας ουσιαστικής ανθρωπιστικής παιδείας
• όπου θα κυριαρχεί η ανάπτυξη του κριτικού πνεύματος και η βιωματική σχέση με τις αρχές του ανθρωπισμού (όχι η καλλιέργεια φανατισμού, όχι η μονοδιάστατη αρχαιολατρία)
• βιωματική εκμάθηση της συνεργασίας, της ομάδας και του διαλόγου αντί της κυριαρχίας του ατόμου.
• διαθεματικότητα και σύνδεση των ανθρωπιστικών αρχών (πχ η έννοια του μέτρου) με θετικά αντικείμενα και τις νέες τεχνολογίες
• ανθρωπιστική προσέγγιση των Τεχνών προβάλλοντας κοινωνικά θέματα/προβλήματα. Όχι λαϊκίστικη κι εμπορική προβολή του ατόμου, αλλά της Τέχνης και των προβλημάτων των πολιτών.

√ ΜΜΕ
• να δώσουν ένα χαρακτήρα πιο ανθρώπινο στις εκπομπές τους. Να απομακρυνθούν από το λαϊκισμό των ριάλιτι και να ασχοληθούν με τα πραγματικά προβλήματα και τις ανάγκες του λαού.
• να αυξηθούν οι ερευνητικές εκπομπές (μακριά από τη σκανδαλοθηρία) και οι ταινίες ή εκπομπές τεκμηρίωσης.

√ Η Πολιτεία ας ενδιαφερθεί για τον Άνθρωπο κι ας αφήσει τη διαχειριστική λογική των στείρων αριθμών της οικονομίας
• ενίσχυση της Κοινωνικής Πολιτικής/Πρόνοιας
• στήριξη αδύναμων/ευπαθών κοινωνικών ομάδων του πληθυσμού.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ είναι η οργανωμένη -συλλογική συνήθως- δράση χωρίς αντιμισθία ή οποιαδήποτε αμοιβή κάθε είδους)

θετικά
• είναι αναγκαίος επειδή το κράτος είτε αδιαφορεί είτε αδυνατεί να φροντίσει ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (άστεγοι, υπερήλικες, ΑμεΑ, τοξικομανείς, κακοποιημένες γυναίκες και παιδιά κλπ), το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τη μόρφωση.
• ανακουφίζει ψυχικά, σωματικά και υλικά
• στηρίζεται η Πολιτεία (ξοδεύει λιγότερα χρήματα) που συχνά αδυνατεί λόγω βραδυπορίας της γραφειοκρατίας ή λόγω οικονομικής στενότητας)
• ατομικά ο εθελοντής νιώθει μια ψυχική ανάταση, ένα αίσθηση ικανοποίησης και προσφοράς

αρνητικά

√ επαναπαύεται η Πολιτεία στην εθελοντική δράση των πολιτών, περιορίζει τις δαπάνες και την κοινωνική πρόνοια

√ παρέμβαση στις αντιλήψεις και τα ήθη άλλων λαών (πολιτιστικός ιμπεριαλισμός) ενίσχυση του εθελοντισμού

√ παιδεία
• βιωματική εκπαίδευση (δράσεις, «υιοθεσία» κλπ)
• διαθεματικές και πρακτικές προσεγγίσεις, εκδηλώσεις, ημερίδες, συναντήσεις

√ ΜΜΕ, Πολιτεία, Τοπική Αυτοδιοίκηση
• ευαισθητοποίηση του κοινού (μέσα από ειδικές εκπομπές και τακτικές δράσεις καλλιέργειας εθελοντικού πνεύματος)

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, λοιπόν, είναι φανερό ότι έχουμε ανάγκη ως κοινωνία να στραφούμε στο διπλανό μας, στο γείτονα, στο συμπολίτη. Οφείλουμε με κάθε τρόπο να απεμπολήσουμε τον ατομισμό που μας διέκρινε μέχρι σήμερα και να στραφούμε σε ένα συλλογικό τρόπο δράσης, μακριά από τον κοινωνικό κανιβαλισμό.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook