Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Φυσικές καταστροφές, σχεδιάγραμμα

Θέμα: «Θα παρευρεθείτε σε μία εκδήλωση που οργανώνεται από την Πολιτική Προστασία στο δήμο μας. Ως εκπρόσωπος των μαθητών του σχολείου σας σε μία ομιλία (500-600 λέξεων) να εκφράσετε τις ανησυχίες σας για την αύξηση των φυσικών καταστροφών που παρατηρούνται τις τελευταίες δεκαετίες και να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισης».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αξιότιμε Δήμαρχε,
κυρίες και κύριοι,
αγαπητοί συμμαθητές,

Έχουν επί του θέματος ήδη τοποθετηθεί αξιόλογοι εκπρόσωποι της πολιτικής και πνευματικής ζωής του. Επιτρέψτε όμως σ’ εμένα να εκφράσω μερικές απόψεις από τη σκοπιά των νέων.

Όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια βλέπουμε στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων και διαβάζουμε στον τύπο για φυσικά φαινόμενα που πλήττουν τις τοπικές οικονομίες και ακόμα χειρότερα συχνότατα αφήνουν πίσω τους ανθρώπινα θύματα. Μοιάζει σαν να σημειώνεται μία ιδιαίτερη ένταση των φυσικών αυτών καταστροφών.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Ουσιαστικά δεν αυξάνονται τα φυσικά φαινόμενα, ούτε και οι καιρικές συνθήκες δε έχουν αλλάξει δραματικά, αλλά οι καταστροφές που τα συνοδεύουν. Αυτό οφείλεται στις νέες τεχνολογίες επικοινωνίας κι ενημέρωσης που δρουν γρηγορότερα (ταχύτερη και καλύτερη πληροφόρηση). Συχνά μάλιστα συγχέεται η εικόνα τοπικών φαινόμενων με τις ειδήσεις από καταστροφές σε άλλα κράτη.

αίτια αύξησης των φυσικών καταστροφών

√ ανθρώπινη απληστία

√ κατασκευαστική δραστηριότητα (οικοδομές, επεκτάσεις πόλεων, αυθαίρετες και παραθεριστικές κατοικίες) σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος

√ καταπάτηση φυσικών εκτάσεων (κτήματα και κατοικίες στην ακτογραμμή, πάνω σε ρέματα ή σεισμικά ρήγματα, στη ροή χειμάρρων κλπ).

√ επέκταση των καλλιεργήσιμων εκτάσεων σε ροές χειμάρρων, πλαγιές βουνών κλπ

√ υπερεκμετάλλευση των υδάτινων πόρων

√ αδυναμία ακριβούς επιστημονικής πρόβλεψης

√ αδιαφορία τοπικών αρχών και πολιτών σε μακροπρόθεσμες επιστημονικές προσεγγίσεις

√ διαφθορά (χρηματισμός και συνεργασία τοπικών και δημόσιων αρχών) απέναντι σε παράνομες κατασκευές.

√ αδιαφορία για το νόμο και το φυσικό περιβάλλον προκειμένου να εκμεταλλευτούμε και το παραμικρό τετραγωνικό γης για κατοικίες κλπ

συνέπειες

οικονομικές:

• καταστρέφονται καλλιέργειες και ολόκληρες περιουσίες με τεράστιες συνέπειες σε ασφάλειες, αποταμιεύσεις κλπ
• χάνονται ανθρώπινες ζωές, παραγωγικές γενιές με τεράστιες οικονομικές συνέπειες σε επίπεδο έθνους (αφού δεν εργάζονται και δεν παράγουν προς όφελος του συνόλου)
• χιλιάδες μόνιμα ή παροδικά τραυματίες με συνέπειες οικονομικού επιπέδου (χαμένες εργατοώρες απασχόλησης, κόστος νοσηλίων, επιδόματα κτλ)

κοινωνικές:

• πολλοί άνθρωποι χάνουν τις περιουσίες και τις κατοικίες τους
≈ κοινωνικό πρόβλημα
≈ αδυναμία εύρεσης νέας κατοικίας
≈ υποχρεώνεται το κράτος να καταβάλει αποζημιώσεις (μειώνοντας τα αποθεματικά του)

ατομικές:

• Ψυχολογικά προβλήματα (από τραυματισμούς ή μόνιμες αναπηρίες)
• Οικονομικά προβλήματα (για την επιδιόρθωση βλαβών ή τη σωματική αποκατάσταση των τραυματιών κτλ)

λύσεις

√ να σταματήσει ο άνθρωπος να επεκτείνεται τόσο επιθετικά σε βάρος της φύσης

√ οι επιστήμονες να ενημερώνουν τις αρχές και τους πολίτες για ενδεχόμενους κινδύνους

√ οι αρχές και οι πολίτες να μη σκέφτονται κοντόφθαλμα/βραχυπρόθεσμα

√ τακτικοί δημόσιοι έλεγχοι (αντισεισμικής θωράκισης και αντιπλημμυρικής προστασίας)

√ να δοθεί έμφαση στην πρόληψη
• τακτικές ασκήσεις ετοιμότητας υπηρεσιών και κατοίκων
• πλήρη ενημέρωση πολιτών και αρχών (ώστε να γνωρίζουν τι πράττουν σε καταστάσεις κινδύνου)
• ενίσχυση της αντισεισμικής και της αντιπλημμυρικής προστασίας
• προστασία κι εξασφάλιση ελεύθερων χώρων (είναι αναγκαίοι για καταφυγή του πληθυσμού σε περιπτώσεις σεισμών)

√ ΜΜΕ
• να ευαισθητοποιήσουν και να ενημερώσουν το κοινό για ενδεχόμενες καταστροφές
• να προβάλλουν την αναγκαιότητα προστασίας της φύσης

√ η παιδεία πρέπει να είναι ο πρώτος φορέας ενημέρωσης
• συζητήσεις, διάλογος για την προστασία και την ενημέρωση των μαθητών και των γονέων για πιθανούς κινδύνους
• ασκήσεις ετοιμότητας τουλάχιστον 3 φορές κάθε χρόνο
• διαθεματικές εργασίες και παρουσιάσεις, πολιτιστικές δράσεις (εκθέσεις φωτογραφίας, βίντεο μαθητών, συναυλίες κλπ)

√ ανθρωπιστική στήριξη των πληγέντων (μετά τις καταστροφές)
• ευαισθητοποίηση του κοινού
• συνεργασία, αλληλεγγύη (≠ ατομισμό, αδιαφορία/ωχαδερφισμό)
• οικονομική στήριξη των πληγέντων από την Πολιτεία και τους απλούς πολίτες
• τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί μαραθώνιοι ευαισθητοποίησης και συγκέντρωσης χρημάτων
• συναυλίες φιλανθρωπικού χαρακτήρα
• παροχή βασικών αγαθών (τρόφιμα, ενδύματα κλπ) από πολίτες κι εταιρείες/επιχειρήσεις

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, οι φυσικές καταστροφές αυξάνονται και γίνονται τόσο επικίνδυνες για ανθρώπους και περιουσίες επειδή ο άνθρωπος άπληστα κι επιθετικά επεμβαίνει στη φύση. Επεκτείνεται σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος, επειδή αναζητά μόνο το κέρδος, αδιαφορώντας για τις συνέπειες. Μόνη λύση είναι η πρόληψη για τις βέβαιες καταστροφές του μέλλοντος. Είναι αναγκαίο όμως να σταματήσουμε επιτέλους να επεμβαίνουμε τόσο βίαια στη φύση και να περιορίσουμε ορισμένες δράσεις.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook