Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Ελεύθεροι χώροι – αστική ζωή, σχεδιάγραμμα

Θέμα: «Τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότεροι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων συνειδητοποιούν ότι η ζωή σε αυτές είναι μια πολύ σκληρή υπόθεση. Μια σειρά προβλήματα, κυκλοφοριακό, υποβάθμιση του περιβάλλοντος, κατάρρευση του κοινωνικού ιστού έχουν πλέον φθάσει σε οριακά σημεία και οδηγούν όλο και περισσότερους αστούς να αναζητούν απεγνωσμένα τρόπους φυγής από την πόλη. Να γράψετε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) στο οποίο θα παρουσιάζονται τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν τη ζωή στις σύγχρονες πόλης και να αναζητήσετε τρόπους αντιμετώπισης αυτών».
ή
«Οι κάτοικοι των αστικών κέντρων της χώρας παρακολουθούν τα προβλήματα της αστικής ζωής να διογκώνονται καθημερινά και αισθάνονται ανίκανοι να κάνουν κάτι για να αναστρέψουν τη διαδικασία αυτή. Η υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος, η μόλυνση της ατμόσφαιρας και η απουσία ελεύθερων χώρων είναι μερικά από τα προβλήματα που παρατηρούνται. Σε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) που θα δημοσιευθεί σε τοπική εφημερίδα, να εκθέσετε τον προβληματισμό σας για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος στις πόλεις και να υποστηρίξετε την αναγκαιότητα εκμετάλλευσης των ελεύθερων χώρων προς όφελος των πολιτών».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αποτελούν καθημερινό φαινόμενο πια οι δημοσιογραφικές και οι επιστημονικές αναφορές στα προβλήματα των πόλεων. Όλο και συχνότερα διαβάζουμε για τη μόλυνση της ατμόσφαιρας, τη ρύπανση του εδάφους, την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των αστών. Βέβαια, η επιδείνωση της ζωής στις μητροπόλεις δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Παρατηρείται σε παγκόσμια κλίμακα, κυρίως στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ωστόσο, σήμερα οι ειδικοί μιλούν για μία κρίση που μαστίζει τα αστικά κέντρα η οποία απειλεί την υγεία και τη ζωή μας.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Η ζωή στην πόλη

√ οικοδομικές κατασκευές απλώνονται σε όλη την έκταση
• οι πόλεις κατάντησαν απάνθρωπες και καταπιεστικές
• δε σέβονται τον άνθρωπο και τις ανάγκες του
• είναι απρόσωπες μέσα από τον υπερπληθυσμό που σωρεύεται εκεί

√ κυριαρχεί η αποξένωση. Οι κάτοικοι απομονώνονται από τους άλλους.
• Διαρρηγνύεται ο κοινωνικός ιστός. Εγκληματικότητα.
• δεν υπάρχει σεβασμός στη φύση
• όλα οικοδομούνται
• παντού κυριαρχεί το τσιμέντο
• οι ελεύθεροι χώροι μειώνονται/απειλούνται

√ βιομηχανική και αστική μόλυνση
• δυσκολίες αέρινης ανανέωσης καθώς τα ψηλά κτίρια εμποδίζουν την κίνηση του αέρα
• μόλυνση από αυτοκίνητα. Παντού χρησιμοποιούνται τα αυτοκίνητα που ωστόσο μολύνουν την ατμόσφαιρα. Κυκλοφοριακό πρόβλημα

• αύξησης τοπικά της θερμοκρασίας λόγω του τσιμέντου και της ασφάλτου
• ενεργειακή σπατάλη

√ ελεύθεροι χώροι (εννοούνται τα μεγάλα πάρκα, οι πλατείες με κυριαρχία πρασίνου κλπ)
• απουσιάζουν από τις πόλεις οι χώροι με φυσικό πράσινο (συστάδες δέντρων και θάμνων σε έκταση δεκάδων στρεμμάτων με χώμα, όχι τσιμεντένιες πλατείες ή πάρκα με γκαζόν)

≈ θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις

• ανανέωση της ατμόσφαιρας καθώς δημιουργούνται δίοδοι αέρινων ρευμάτων που
απομακρύνουν τη μόλυνση από τα καυσαέρια και βελτιώνουν τοπικά το κλίμα
• μεγαλύτερη παροχή οξυγόνου κι απορρόφηση (από τα δέντρα κυρίως) του διοξειδίου του άνθρακα.

√ δημιουργία χώρων συνάθροισης κατοίκων. Δίνεται η ευκαιρία στα απρόσωπα αστικά κέντρα να αναδυθούν χώροι όπου θα συγκεντρώνονται ελεύθερα οι πολίτες (χώροι περιπάτου, παιχνιδιού, αθλητισμού κλπ). Δημιουργούνται συνθήκες κοινωνικής επαφής.
• ενίσχυση κοινωνικής συνοχής
• ενίσχυση συλλογικών δράσεων (κόντρα στον ατομισμό και την απομόνωση)
• εξανθρωπισμός του αστικού βίου

√ κοινωνικοποίηση
• βελτίωση της ψυχολογίας των αστών κατοίκων μέσα
• από το παιχνίδι για τα παιδιά

√ από την επαφή με τη φύση και το πράσινο (περίπατοι, δράσεις μέσα στη φύση). Το πράσινο ως εικόνα και βιωματική σχέση λειτουργεί θετικά στην ψυχολογία του κατοίκου μιας πόλης
• μείωση του στρες/άγχους
• μείωση εντάσεων (εντός ή εκτός οικογένειας)
• βελτίωση της υγείας

√ δίνεται η ευκαιρία για δημιουργικές δράσεις πολιτών, πολιτιστικού ή πολιτικού χαρακτήρα
• χώροι δημιουργικής ψυχαγωγίας και πολιτισμού
• πάρκα παιδική κι εφηβικής διάδρασης και ψυχαγωγίας

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, γίνεται πια φανερό ότι η ζωή στις πόλεις ολοένα κι επιδεινώνεται. Είναι ανάγκη όσο ποτέ στο παρελθόν με μεθοδικότητα και ζήλο να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε το χώρο στον οποίο ζούμε. Οι λιγοστοί εναπομείναντες ελεύθεροι χώροι ίσως είναι η μόνη ελπίδα μας, ώστε να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και ανθρώπινη.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook