Νεοελληνική γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: «H εικόνα του σύγχρονου αθλητισµού», Κριτήριο Αξιολόγησης
Κείμενο: H εικόνα του σύγχρονου αθλητισµού
Στον τομέα του αθλητισμού τα πάντα έχουν εμπορευματικοποιηθεί. Οι αθλητικοί αγώνες έχουν γίνει θέαμα που αποδίδει εκατομμύρια στα τηλεοπτικά κανάλια που τους προβάλλουν, στους χορηγούς (αγγλιστί: σπόνσορες) και στις διαφημιστικές εταιρίες που προβάλλονται από την τηλεόραση και από τους ίδιους τους αθλητές. Γενικά ο αθλητισμός, μαζί με την τηλεόραση, τα περιοδικά και τον κινηματογράφο, θα λέγαμε ότι είναι το όπιο του λαού. Σήμερα η θρησκεία δεν πουλάει. Ο αθλητισμός όμως πουλάει και ο Έλληνας συγγραφέας Κορνήλιος Καστοριάδης έλεγε το 1984 ότι η Βραζιλία χαρακτηρίζεται από 3 λέξεις: ποδόσφαιρο, σάμπα και μακούμπα (μαύρη μαγεία). Στην Βραζιλία και στην Αργεντινή υπήρξαν άτομα που αυτοκτόνησαν έπειτα από ήττα της ομάδος τους!!! Αυτή είναι η αξία που δίνουν ορισμένοι στον εαυτό τους. Όπως προαναφέρθηκε, οι αθλητές είναι ζωντανές διαφημίσεις εταιριών που τους σπονσοράρουν με τις επιγραφές των ρούχων τους. Οι μεγάλοι αθλητές συμμετέχουν σε διαφημίσεις κερδίζοντας τεράστια ποσά.
Από τις ΗΠΑ του υπεράνθρωπου ξεκίνησε η λογική του αθλητή–νικητή. Έτσι, δε δίδεται καμία σημασία στην συμμετοχή σε κάποιο αθλητικό γεγονός, αλλά η νίκη. Άλλωστε, η νίκη αποφέρει στον αθλητή μυθικά κέρδη που ο περισσότερος κόσμος τα βλέπει μόνον στα όνειρά του. Ο αθλητισμός έχει καταντήσει πρωταθλητισμός και οι αθλητές… επαγγελματίες! Η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού ξεκίνησε κυρίως στα ρωμαϊκά χρόνια στα οποία εμφανίζονται οι επαγγελματίες αθλητές! Από τα μέσα του 20ου αιώνα οι αθλητές προπονούνται σε σύγχρονα αθλητικά κέντρα με ένα επιτελείο επιστημόνων όπως γυμναστές, ψυχολόγοι, διαιτολόγοι, αθλητίατροι, φυσιοθεραπευτές κτλ. Επίσης έχουν στην διάθεσή τους σύγχρονα μηχανήματα προπόνησης όπως τα εργομετρικά. Γενικά ο αθλητισμός σήμερα είναι επιστήμη. Οι αθλητές, όμως, γίνονται ντοπαρισμένα άλογα. Για παράδειγμα, αθλητές προπονούνται όλη τη μέρα και τρώνε βάση διαιτολογίου, αποφεύγοντας κάθε κατάχρηση και μονοδρομώντας τον χρόνο τους μόνο στον αθλητισμό, αντί για παράδειγμα να διασκεδάζουν στον (ανύπαρκτο) ελεύθερο χρόνο τους όπως οι συνομήλικοί τους.
Το χειρότερο είναι ότι πολλοί αθλητές χρησιμοποιούν αναβολικές ουσίες που είναι δύσκολο να ανιχνευτούν με τους συνήθεις εργαστηριακούς ελέγχους. Το σίγουρο είναι ότι παίρνουν αμινοξέα και άλλες ουσίες που διαταράσσουν το ισοζύγιο του αζώτου στον οργανισμό τους και εκθέτουν τον εαυτό τους σε ηπατικές και εγκεφαλικές διαταραχές, καθώς και σε διαταραχές του ασβεστίου. Τα αναβολικά προκαλούν υπερχολιστεριναιμία που μπορεί να καταλήξει ως και σε έμφραγμα, ενώ τα διεγερτικά μπορούν να προκαλέσουν μέχρι και αρρυθμίες. Τέτοιες ουσίες παίρνουν πολλοί νέοι που πηγαίνουν στα γυμναστήρια για να αποκτήσουν γρήγορα όγκο και να φαίνονται σωματώδεις. Ειπώθηκε ότι το κίνητρο του σημερινού νέου για να γυμναστεί είναι –συνήθως υποσυνείδητα– οι εικόνες των καλλίγραμμων αθλητών που προβάλλονται από τα ΜΜΕ, τον κινηματογράφο, το διαδίκτυο και τα περιοδικά. Όμως ο σημερινός νέος δεν έχει ως σκοπό την απόκτηση του κάλλους, της ομορφιάς, μέσα από τη γυμναστική. Σκοπός του είναι να επιδειχθεί στους άλλους.
Ο εγωισμός και ο ναρκισσισμός φαίνεται και από τα σύγχρονα γυμναστήρια που είναι γεμάτα με καθρέπτες στους οποίους οι νέοι συνεχώς κοιτούν ναρκισσιστικά το σώμα τους. Οι γυμναστές λένε ότι έχουν τους καθρέπτες για να γίνεται σωστά η άσκηση από τον αθλητή. Όμως, στην αρχαία Ελλάδα που δεν υπήρχαν στα γυμνάσια (γυμναστήρια) καθρέπτες, οι Έλληνες νέοι είχαν τέλεια σώματα, παρόλο που δεν είχαν τα σύγχρονα μηχανήματα γυμναστικής. Επίσης, τα γυμναστήρια σήμερα είναι μεικτά, δηλαδή αθλούνται άνδρες και γυναίκες μαζί. Στην αρχαία Ελλάδα τα αγόρια γυμνάζονταν μόνα τους γυμνά, πάντα υπό την επιτήρηση των παιδαγωγών, στα δημόσια γυμνάσια και τις παλαίστρες. Επιπρόσθετα, γυμνάζονταν υπό τους αρμονικούς και χαλαρωτικούς ήχους αυλών που έπαιζαν αυλητές. Στα σημερινά γυμναστήρια η δυνατή μουσική τα κάνει να μοιάζουν με κέντρα διασκέδασης.
Σε αντίθεση με την αρχαία Ελλάδα, σήμερα τα ΜΜΕ, ο κινηματογράφος, τα περιοδικά και το διαδίκτυο προβάλλουν το τέλειο σώμα και στα δύο φυλά. Το πρότυπο του ανδρικού σώματος είναι χωρίς τρίχες και καλλίγραμμο. Το δε γυναικείο πρότυπο περιλαμβάνει το ψηλόλιγνο μοντέλο που οδηγεί χιλιάδες κορίτσια και γυναίκες στη νευρική ανορεξία (δηλαδή στη νεύρωση) για να το αποκτήσουν. Τα εξιδανικευμένα σώματα έχουν οδηγήσει και τα δυο φυλά στα γυμναστήρια, στα ινστιτούτα ομορφιάς, τα κέντρα αδυνατίσματος και τους πλαστικούς χειρούργους. Παράλληλα, έχουν καταστήσει τα δυο φυλά διστακτικά στην επιλογή του συντρόφου που πρέπει να είναι υπεράνθρωπος για να ικανοποιεί τα πρότυπα που προβάλλουν τα μέσα πνευματικού ευνουχισμού. Ο σκοπός των ανθρώπων που αγωνίζονται στα γυμναστήρια, στα ινστιτούτα καλλονής, στους πλαστικούς χειρούργους και στους αισθητικούς, για να αποκτήσουν το σώμα του υπεράνθρωπου που προβάλλεται, δεν σχετίζεται με το αρχαιοελληνικό κάλλος του σώματος, που συνδυαζόταν με το κάλλος του πνεύματος. Κίνητρο των ανθρώπων που θέλουν να έχουν το τέλειο σώμα είναι κυρίως η επίδειξη του στους άλλους και η προσέλκυση του αντιθέτου φύλου.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Αφού διαβάστε το κείμενο, να απαντήσετε στις παρακάτω παρατηρήσεις:
Α. Να γράψετε μια περίληψη του κειμένου που μελετήσατε (80-100 λέξεων).
20 μονάδες
Β1. Ποιο παρουσιάζεται ως κύριο πρόβλημα για την μορφή που έχει αποκτήσει πια ο αθλητισμός;
5 μονάδες
Β2. Πώς επηρεάζει η σύγχρονη εμπορευματοποίηση τον αθλητισμό και τα ιδανικ του;
10 μονάδες
Β3. Τι προσπαθεί να πετύχει ο συγγραφέας με τη σύγκριση του αρχαιοελληνικο αθλητικού ιδεώδους και τις συνθήκες προετοιμασίες και του σύγχρονου αθλητισμού;
5 μονάδες
Γ1. Να γράψετε ένα συνώνυμο για τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: ναρκισσισμός, επιτήρηση, ισοζύγιο, σπονσοράρουν, εξιδανικευμένα
5 μονάδες
Δ. Γράψτε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) για το σύγχρονο αθλητικό πνεύμα και τα προβλήματα που διέπουν τον αθλητισμό σήμερα.
40 μονάδες
Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Κριτήρια αξιολόγησης», Εκδόσεις schooltime.gr
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου
- Έκφραση – Έκθεση: Η Αξιολόγηση της Έκθεσης (από το ΚΕΕ)
- 50 σημεία θεωρίας για μία ολοκληρωμένη επανάληψη στη Νεοελληνική Γλώσσα – Έκφραση / Έκθεση
- 80+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για τη Νεοελληνική Γλώσσα Γ’ Λυκείου
- 60+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για την Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου
- 50+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για την Έκφραση – Έκθεση A’ Λυκείου
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- Το επικοινωνιακό πλαίσιο στη Νεοελληνική Γλώσσα: Δοκίμιο, άρθρο, ομιλία
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
- Δωρεάν βιβλιοτετράδια για την περίληψη, την παράγραφο και την έκθεση Λυκείου
- Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr
1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό