Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Ευθύνη του επιστήµονα, σχεδιάγραμμα

Θέμα: «Για τις αρνητικές συνέπειες των εφαρμογών της τεχνολογίας δεν ευθύνεται μόνο η ίδια η τεχνολογία, αλλά ο τρόπος αξιοποίησής της από τον άνθρωπο. Συχνά βέβαια ορισμένα τεχνολογικά επιτεύγματα επινοούνται με στόχο να βλάψουν τον άνθρωπο. Ως άτομο που φιλοδοξείς να εισέλθεις στην ακαδημαϊκή κοινότητα, να γράψεις ένα άρθρο (500 600 λέξεων) όπου θα παρουσιάζεις τις ευθύνες και το ρόλου του επιστήμονα στη σύγχρονη κοινωνία».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Ο εικοστός αιώνας έχει χαρακτηριστεί ως ο αιώνας της τεχνολογικής επανάστασης. Ανθρώπινες επινοήσεις βασισμένες σε επιστημονικές μελέτες κι έρευνες ήρθαν να αλλάξουν τη ζωή μας ριζικά. Οι δυτικές λεγόμενες κοινωνίες/κοινωνίες δυτικού τύπου σήμερα στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά σε αυτές τις εφευρέσεις. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αποκαλύπτεται ότι ορισμένα αγαθά είναι βλαβερά για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Άλλα πάλι κατασκευάζονται αποκλειστικά για να σπείρουν τον όλεθρο. Είναι αυτές οι στιγμές που ο επιστήμονας οφείλει να αντιδράσει.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Τι γίνεται σήμερα

• αδιαφορούν για τις βλαβερές συνέπειες που μπορούν να έχουν ορισμένα επιτεύγματα (φάρμακα, πυρηνική ενέργεια, ραδιοκύματα κτλ)
• είναι γνωστό ότι πολλές εφευρέσεις βλάπτουν τον άνθρωπο ή το περιβάλλον, τόσο με τη χρήση όσο και με τον τρόπο παρασκευής τους (πρώτες ύλες κτλ). Ωστόσο, συνεχίζουν να συμμετέχουν σε ομάδες/εταιρείες
• όλα τα οπλικά συστήματα στηρίζονται στην εργασία επιστημόνων (ατομική βόμβα και άλλα όπλα μαζικής καταστροφής)
• «ξεπουλιούνται» σε οικονομικά συμφέροντα
• προβαίνουν σε μελέτες που οδηγούν σε αποτελέσματα που συμφέρουν το χρηματοδότη
• υποστηρίζουν εταιρείες και κρατικά συμφέροντα που βλάπτουν την υγεία, την ασφάλεια κτλ των πολιτών
• πολλοί επιστήμονες ζουν μακριά/αδιαφορούν για τις ανάγκες της κοινωνίας
• ενδιαφέρονται μόνο για την επιστήμη και τις έρευνες/εργασία τους
• ενδιαφέρονται μόνο για το κέρδος

Υποχρεώσεις του επιστήμονα

√ να ερευνά προς όφελος του ανθρώπου
√ οι μελέτες του οφείλουν να έχουν γνώμονα το καλό του Ανθρώπου και της κοινωνίας
√ να κινούνται με γνώμονα τις ανθρωπιστικές αρχές κι αξίες, να συνδέονται με τον Ανθρωπισμό
√ να αντιδρά σε κάθε πείραμα ή κατασκευή που έχει στόχο να βλάψει ανθρώπους (πχ σύγχρονα οπλικά συστήματα)
√ να ελέγχει πολλάκις τα αγαθά που παρασκευάζονται ώστε να είναι βέβαιο ότι δε θα βλάψουν άθελά τους τον άνθρωπο (πχ κινητή τηλεφωνία)
√ να προάγει τη συνεργασία και τη συλλογικότητα

√ να ενημερώνει το κοινό/κοινή γνώμη για όσα το απειλούν.
√ ένας σημαντικός ρόλος του επιστήμονα είναι να ενημερώνει και να «διδάσκει», εκλαϊκεύει τα πορίσματα της επιστήμης
√ μέσω των ΜΜΕ (ταινίες τεκμηρίωσης, συμμετοχή σε συναντήσεις, διαλέξεις και ημερίδες στις οποίες συμμετέχει γενικά κόσμος, να είναι δίπλα στον πολίτη
√ να «ανοιχτεί» στην κοινωνία και να μη «χάνεται» στις μελέτες και τις έρευνές του
√ να αντιδρά στις οικονομικές πιέσεις και τις «πουλημένες» έρευνες
√ να «ορθώνει το ανάστημά του»/αντιδρά σε συγκεκριμένες προτάσεις, να μην υποκύπτει σε πιέσεις για αλλοιωμένες έρευνες
√ μη γνωρίζει ότι κέντρο των ερευνών/εφαρμογών δεν είναι το οικονομικό κέρδος, αλλά το καλό της κοινωνίας
√ να μη θεωρεί ως αυτοσκοπό την προβολή και την οικονομική ευμάρεια

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, ο επιστημονικός κόσμος οφείλει να μένει στο επίκεντρο της κοινωνίας προσπαθώντας να καλύψει τις ανάγκες της και προστατεύοντάς την. Βέβαια, και η ίδια η κοινωνία έχει την υποχρέωση να απομονώσει όλα εκείνα τα στοιχεία που τη βλάπτουν ή απλά αδιαφορούν για τα μέλη της. Τα περισσότερα αγαθά στηρίζονται σε επιστημονικές μελέτες, ανακαλύψεις κι εφευρέσεις. Είναι όμως ανάγκη εμείς οι νέοι επιστήμονες να προσπαθήσουμε να ξεφύγουμε από τη λογική των υψηλών απολαβών με κάθε τρόπο που συχνά στρέφεται κατά των ανθρώπων και της φύσης.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook