Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Κοινωνικός κοµφορµισµός (µαζοποίηση) σχεδιάγραμμα
Θέμα: Να εξετάσετε σε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η παιδεία στην αντιμετώπιση του φαινομένου της μαζοποίησης»
ή
«Να γράψετε ένα δοκίμιο (500-600 λέξεων) στο οποίο να προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορεί το άτομο να αντισταθεί στον κοινωνικό κομφορμισμό»
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Τα τελευταία χρόνια έγινε φανερό το αξιοπρόσεκτο φαινόμενο τα άτομα να καθορίζονται από τα άλλα μέλη μιας κοινότητας και να μην μπορούν να κρίνουν τον εαυτό τους ή τηνίδια την κοινωνία στην οποία δρουν. Οι απόψεις και οι στάσεις τους επηρεάζονται και διαμορφώνονται από τους άλλους. Μπροστά στους κινδύνους της μαζοποίησης σήμερα η κοινωνία οφείλει να διαμορφώνει άτομα που υγιώς να μπορούν να σκέφτονται ανεμπόδιστα και κριτικά. Έτσι, θα διατηρούν την ελευθερία να εκφράζονται και να συμπεριφέρονται όπως εκείνοι επιθυμούν χωρίς τον κίνδυνο απομόνωσής και περιθωριοποίησής τους.
Στο σύγχρονο κόσμο των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας που εισβάλλουν στις οικείες μας ο κοινωνικός κομφορμισμός είναι μία μεγάλη απειλή της ελεύθερης σκέψης. Η ελεγχόμενη πληροφόρηση -που συχνά προέρχεται από τα οικονομικά συμφέροντα των ιδιοκτητών των μέσων ενημέρωσης- και η συνεχής προβολή συγκεκριμένων ιδεών, είναι πολύ εύκολο να οδηγήσουν τα άτομα, που δεν μπορούν να κρίνουν τούτους τους μηχανισμούς, σε ελεγχόμενες μάζες.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
ορισμός
Μαζοποίηση είναι η αφομοίωση από μέρους του ατόμου των τρόπων σκέψης, ιδεών και της συμπεριφοράς των άλλων, χωρίς να είναι αποτέλεσμα κριτικής σκέψης και επεξεργασίας, αλλά εξομοίωσή του με το σύνολο μέσω προπαγανδιστικών μηχανισμών, της κοινωνικοποίησης (σχολείο, κοινωνικός περίγυρος κτλ) ή της μόδας
φορείς μαζοποίησης
≈ Εκκλησία, σχολείο, κόμματα, ΜΜΕ, διαφημίσεις, στρατός κτλ
≈ Η μαζοποίηση συνδέεται άρρηκτα με το ρατσισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό επειδή δεν αποδέχεται τ διαφορετικό.
αίτια
√ η μετάδοση μέσω της οικογένειας αξιών, ιδεών και συμπεριφορών
√ η επιθυμία του ατόμου να γίνει αποδεκτό από μία κοινωνική ομάδα και να διακριθεί σε αυτήν
√ το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο που δεν επιτρέπει κριτική σκέψη
√ ο καταιγισμός πληροφοριών που δεν προλαβαίνει να επεξεργαστεί το άτομο
√ η αρνητική λειτουργία των ΜΜΕ που στοχεύουν στο κέρδος των ιδιοκτητών τους και στην αύξηση της ακροαματικότητας προβάλλοντας την υποκουλτούρα και διαμορφώνοντας μόδα
√ η παγκοσμιοποίηση και η προβολή ξένων προτύπων, που στέκουν μακριά από εκείνα των άλλων κοινωνιών
συνέπειες
√ αποδυνάμωση πνευματικών λειτουργιών
√ χειραγώγηση κι εκμετάλλευση του ατόμου
√ δημιουργία άκριτης σκέψης και άβουλου νου,
√ το άτομο καθορίζει τη στάση και τις ιδέες του με βάση όχι τη δική του κριτική σκέψη, αλλά στηριζόμενο στις θέσεις του άλλου συνόλου
√ οδηγεί στην αισθητική και καλλιτεχνική ισοπέδωση υποστηρίζοντας μόνο εύκολες και εύπεπτες καλλιτεχνικές τάσεις.
√ εμποδίζει τη λειτουργία και την ανάπτυξη της δημοκρατίας και καταργεί την ατομικότητα και την πραγματική ελευθερία σκέψης και έκφρασης, αφού το άτομο ετεροκαθορίζεται
√ αλλοιώνεται η εθνική ταυτότητα και ο πολιτισμός με βάση τη μόδα και όχι τις ατομικές επιθυμίες
√ εμποδίζει την επικοινωνία των ατόμων καθώς οι σχέσεις γίνονται επιφανειακές. τρόποι αντιμετώπισης
√ με την πνευματική καλλιέργεια και την παιδεία
√ επιδιώκεται η ανάπτυξη κριτικού καλλιεργημένου πνεύματος που θα μπορεί να αντιδρά στις πιέσεις των μηχανισμών που οδηγούν στη μαζοποίηση και τον κοινωνικό κομφορμισμό
√ αντιμετωπίζουν κριτικά τα κοινωνικά και πολιτικά φαινόμενα και βελτιώνουν το ίδιο το δημοκρατικό σύστημα,
√ δεν επηρεάζονται εύκολα και δεν αποδέχονται άκριτα τις αξίες που προβάλλονται από προπαγανδιστικούς μηχανισμούς ή τα ΜΜΕ,
√ αποφεύγουν την ομοιομορφία των επιλογών και αποδέχονται τις διαφορετικές θέσεις και ιδέες
√ απαλλάσσονται από την έλλειψη κρίσης και το δογματισμό (=φανατισμό, μισαλλοδοξία)
√ αναπτύσσεται η κριτική ως μοχλός ενίσχυσης της δημοκρατίας και ως αντίσταση στις πολιτικές και κοινωνικές πιέσεις
√ διαμορφώνει δημοκρατική συνείδηση ώστε τα άτομα να μην επηρεάζονται από δημαγωγίες και την προπαγάνδα
√ η παιδεία και η κριτική σκέψη ωθούν στη διαμόρφωση ηθικών αξιών και αντιλήψεων και τις ιεραρχούν με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας
√ συνειδητοποίηση της ιδιαιτερότητας της πολιτιστικής παράδοσης της χώρας
√ με την ανάπτυξη υγιούς πολιτικής συνείδησης
√ δεν ομαδοποιούνται ούτε γίνονται παθητικοί δέκτες
√ αποφεύγουν τη χειραγώγηση και την προπαγάνδα
√ αντιστέκονται στη μαζοποίηση
√ με τη συμμετοχή στα κοινά, ώστε μέσα τη συλλογική δράση και να καλλιεργούνται δημοκρατικές ιδέες και να αναπτύσσει το άτομο συνεργατική συνείδηση
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Επιλογικά, στην κοινωνία μας η οποία βασίζεται στη μαζική βιομηχανική παραγωγή και η οποία απαιτεί μαζική κατανάλωση, βλέπουμε ότι υπάρχουν σοβαρές συνέπειες στη ζωή των ατόμων. Η διαδικασία κοινωνικοποίησης οφείλει να εντάσσει το άτομο ομαλά στον κοινωνικό βίο, με σεβασμό στην προσωπικότητα και στη διαφορετικότητα του ατόμου. Ωστόσο, ο κοινωνικός κομφορμισμός είναι ένας ισοπεδωτικός μηχανισμός που μετατρέπει το άτομο σε άβουλο ον που χειραγωγείται. Η παιδεία και η κριτική σκέψη που αυτή παράγει φαίνονται ως οι μόνες λύσεις απέναντι στη μαζοποίηση. Ο κοινωνικός κομφορμισμός φαίνεται ότι μπορεί να μετατραπεί σε ένα κόσμο ελεύθερης κι ανεπηρέαστης κριτικής σκέψης, μόνο μέσα από την καλλιέργεια ενός πνευματικά υγιούς νου.
Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου
- Έκφραση – Έκθεση: Η Αξιολόγηση της Έκθεσης (από το ΚΕΕ)
- 50 σημεία θεωρίας για μία ολοκληρωμένη επανάληψη στη Νεοελληνική Γλώσσα – Έκφραση / Έκθεση
- 80+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για τη Νεοελληνική Γλώσσα Γ’ Λυκείου
- 60+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για την Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου
- 50+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για την Έκφραση – Έκθεση A’ Λυκείου
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- Το επικοινωνιακό πλαίσιο στη Νεοελληνική Γλώσσα: Δοκίμιο, άρθρο, ομιλία
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
- Δωρεάν βιβλιοτετράδια για την περίληψη, την παράγραφο και την έκθεση Λυκείου
- Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr
1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό