Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Γ’ Λυκείου: Ναρκωτικά – Τοξικές ουσίες, σχεδιάγραμμα

Θέμα: «Παρατηρείται ότι η σύγχρονη νεολαία όλο και περισσότερο ελκύεται από τη μόδα και τους δικούς της τρόπους διασκέδασης. Από την εμπειρία σου να γράψεις μέσα σε 500-600 λέξεις, όλα εκείνα που επηρεάζουν τους νέους σήμερα όσον αφορά τη διασκέδασή τους και συχνά τους οδηγούν στη βία και τα ναρκωτικά».

λέξεις κλειδιά:

ναρκωτικά, τοξικές ουσίες, τοξικομανία, ουσιοεξάρτηση, εθισμός, ουσιοεξαρτημένοι, ασθενείς, τοξικομανείς

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Πολλοί είναι εκείνοι οι μελετητές και στοχαστές που πρεσβεύουν ότι η σύγχρονη νεολαία επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό από τη μόδα -με όποιο τρόπο κι αν εκφράζεται αυτή- και τη διασκέδαση που η τελευταία επιβάλλει στους μετόχους της. Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που καταγράφεται η κοινή διαπίστωση ότι η ολοένα αυξανόμενη εγκληματικότητα πλέον αρχίζει και προσελκύει όλο και περισσότερους νέους.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

√ Οι νέοι σήμερα επηρεάζονται άμεσα από τη μόδα και φαίνεται σε πολλές περιπτώσεις αυτή να τους οδηγεί στην άσκηση βίας και την εγκληματικότητα γενικότερα. Με τον όρο μόδα ωστόσο δεν πρέπει να μένουμε στη στενή έννοια της μαζικής κουλτούρας μόνο για την ενδυμασία, αλλά και στη γενικότερη συμπεριφορά ενός συνόλου πολιτών.

√ Κοινωνικές προβολές

• Η συμπεριφορά των νέων είναι δημιουργική αντιγραφή της συμπεριφοράς των ενηλίκων. Οι προβολές βίας που λαμβάνουν οι νέοι από το φιλικό και οικογενειακό περιβάλλον τους επηρεάζει δραματικά.

√ Ενδοοικογενειακή βία

• Συγκρούσεις και βίαιες αντιδράσεις γονέων και αθυροστομία προς τρίτους (συχνότατα κατά την οδήγηση)

√ Ο κοινωνικός κανιβαλισμός και η αδιαφορία για το συνάνθρωπο όπως βιώνεται μέσα στην οικογένεια

√ Ανεργία – φτώχεια

• Λόγω της οικονομικής δυσχέρειας πολλοί νέοι καταφεύγουν στη βία και την εγκληματικότητα προκειμένου να εξασφαλίσουν τα βασικά μέσα διαβίωσης.
• Γενικότερα η φτώχεια είναι άμεσα συνδεδεμένη με την εγκληματικότητα.
• Η ευρεία κοινωνική αντίληψη ότι κοινωνική άνοδος είναι η οικονομική άνοδος
• Μπροστά στο όραμα για κοινωνική και οικονομική άνοδο (κοινωνική καταξίωση) οι νέοι μεταχειρίζονται ορισμένες φορές κάθε μέσο (κοινωνικό κανιβαλισμό, βία)

√ Παιδεία

• Η κακή παιδεία (στείρα, κομφορμιστική, εξετασιοκεντρική) που μένει μακριά από τις ανάγκες (ψυχικές και κοινωνικές) των εφήβων και τους στερεί κάθε δημιουργική και κριτική προσέγγιση της ζωής τους.

√ Η κοινωνική απομόνωση προκειμένου να διαβάσει το παιδί, τελικά το «φυλακίζει» στο σπίτι και το στρέφει σε ηλεκτρονικά παιχνίδια και το διαδίκτυο, εντείνοντας το αίσθημα αδιαφορίας για την κοινωνία.

√ Κινηματογράφος, τηλεόραση, βιντεοπαιχνίδια

√ Η βία που διαφημίζεται (έστω και ακούσια) μέσα από τα δελτία ειδήσεων επηρεάζει τους νεολαίους.

• Κυριαρχεί πια η ιδέα σε όλους ότι η προβολή από την τηλεόραση (και τα δελτία ειδήσεων) είναι το παν, με αποτέλεσμα πολλοί να καταφεύγουν στην άσκηση βίας ή την εγκληματικότητα προκειμένου να τους προβάλλει ένα δελτίο ειδήσεων.

• Η βία και η εγκληματικότητα του σινεμά επηρεάζει έμμεσα και άμεσα τους νέους, καθώς οι ήρωες πάντα χρησιμοποιούν βία και νικούν, ενώ συχνά παρουσιάζονται και θετικά από την άσκηση βίας.

• Το ερωτικό στοιχείο στον κινηματογράφο συχνά είναι άμεσα συνδεδεμένο με την άσκηση βίας (βιασμοί, επιτυχία στο αντίθετο φύλο του υπερήρωα ύστερα από φόνους).

√ Ναρκωτικά

• Τα ναρκωτικά επηρεάζουν ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα της ελληνικής νεολαίας, μέσα από τη μίμηση (πιθηκισμό) ξένων προτύπων.

√ Αθλητισμός και βία

• Η βία στα γήπεδα διαφημίζεται από τα ΜΜΕ και επηρεάζει την άβουλη νεολαία.
• Συχνά η αθλητική βία αποτελεί μέσο εκτόνωσης προβληματικών οικογενειακών ή άλλων κοινωνικών καταστάσεων (φτώχεια, ενδοοικογενειακή βία, αδιαφορία γονέων, κοινωνική απομόνωση και στιγματισμός)

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι η μόδα, όπως αυτή εκφράζεται στις καθημερινές εκφράσεις της νεοελληνικής κουλτούρας εξαιτίας των κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών προτύπων και της μίμησης αρνητικών ξενόφερτων προτύπων επηρεάζει πρώτα και κύρια τη νεολαία, που ακόμα δεν έχει αναπτύξει την απαραίτητη κριτική ικανότητα. Το πρόβλημα αυτό μοιάζει να μπορεί να επιλυθεί μέσα από μία σωστή διαπαιδαγώγηση τόσο οικογενειακή όσο και σχολική με κύριο στόχο την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας ώστε να μπορούν οι νέοι και οι νέες να αντιδρούν απέναντι στην κυριαρχία της μόδας και τα πρότυπα που προβάλλονται εκούσια ή ακούσια.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook