Νεοελληνική Γλώσσα/Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Αθλητισμός, Σχεδιάγραμμα

Θέμα: «Γράψτε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) για το σύγχρονο αθλητικό πνεύμα και τα προβλήματα που διέπουν τον αθλητισμό».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Πολύ συχνά τις τελευταίες δεκαετίες ακούμε να γίνεται λόγος για την ανοδική πορεία του ελληνικού αθλητισμού. Συνεχείς διακρίσεις στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις ομαδικών και ατομικών αθλημάτων έρχονται να γεμίσουν τις τροπαιοθήκες συλλόγων και αθλητών. Ωστόσο, παράλληλα με τις κατακτήσεις πρωταθλημάτων ιδιαίτερα απειλητικά γίνονται τα όλο και συχνότερα βίαια επεισόδια σε αθλητικούς χώρους, κυρίως ποδοσφαιρικούς και καλαθοσφαιρικούς.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

θετικά του αθλητισμού

√ συμβάλει θετικά στη βιολογική κατάσταση του ατόμου ενισχύοντας τη μυϊκή του δύναμη και ενισχύοντας την ευεξία, την υγεία του

√ αναπτύσσει τις πνευματικές δυνάμεις του αθλητή, την κρίση, την αντίληψη τα αντανακλαστικά του

√ οδηγεί το άτομο στη διόρθωση μειονεκτημάτων του μέσα από τον -καλώς εννοούμενοανταγωνισμό και παρατηρώντας τη βελτίωση των άλλων

√ διδάσκει
• την υπακοή σε κανόνες και το ομαδικό πνεύμα παράλληλα με την υγιή ανταγωνισμό/ευγενή άμιλλα
• την αποχή από τον κοινωνικό κανιβαλισμό
• τη συνεργασία με άλλους (κόντρα στον ατομισμό που διακρίνει την εποχή μας)

√ Ευνοεί την ανάδειξη ηθικών αρχών μέσα από την εμφανή ανάδειξη του καλύτερου και με την άμιλλα για προσωπική βελτίωση τονώνει το αγωνιστικό φρόνιμα

√ Κοινωνικοποιεί μικρά παιδιά και καλλιεργεί την κοινωνικότητα στους μεγαλύτερους

√ Ευνοεί τη φιλική προσέγγιση των λαών καταπολεμώντας ρατσιστικά ένστικτα και αντιλήψεις περί ανωτερότητας ορισμένων λαών

η σύγχρονη αρνητική εικόνα του αθλητισμού

√ Εμπορευματοποίηση. Διακινούνται τεράστια χρηματικά ποσά (=> σ’ αυτό και τα περισσότερα αρνητικά) γύρω από τον αθλητισμό ενώ έντονη είναι η επιχειρηματική δράση στο χώρο.
• “σκοτώνει” τον ερασιτεχνικό αθλητισμό
• οδηγεί στην επαγγελματικοποίησή του για την ανάδειξη του ίδιου του ατόμου ως αυτοσκοπό
• καλλιεργεί την αντίληψη ότι κάποιος αξίζει μόνο αν είναι επαγγελματίας και πρωταθλητής
• πολιτική εκμετάλλευσή του για να αναδειχθούν πολιτικοί ηγέτες μέσα από τις επιτυχίες αθλητών και ως μέσο αποπροσανατολισμού των μαζών
• βία σε γήπεδα και φανατισμός κόντρα σε όλα τα ευγενή συναισθήματα που έπρεπε να καλλιεργούνται, ομαδοποίηση και οπαδοποίηση

αίτια της κρίσης

√ τα ΜΜΕ
• προβάλλουν μόνο επαγγελματικές ομάδες και μάλιστα μόνο συγκεκριμένων αθλημάτων και καθόλου άλλες αθλητικές διοργανώσεις, σπορ κτλ
• προβάλλουν όλα τα φαινόμενα βίας, λειτουργώντας συχνά διαφημιστικά
• χωρίς συχνά να πιέζουν για απονομή δικαιοσύνης
• συχνά οι βιαιοπραγούντες επιδιώκουν με κάθε τρόπο η πράξη τους να καταγραφεί από τις τηλεοπτικές κάμερες
• δεν προβάλλουν τιμωρίες
• επειδή εξυπηρετούν οικονομικά συμφέροντα και έχουν διασυνδέσεις με επαγγελματικούς αθλητικούς συλλόγους

√ Η βία
• συνδέεται με προβληματικές κοινωνικές καταστάσεις (ουσιοεξάρτηση –αλκοόλ, ναρκωτικά κτλ-, φτώχεια, απουσία κοινωνικής συνοχής, κοινωνικές εντάσεις κτλ)
• ως μέσο αποπροσανατολισμού δεν αποθαρρύνεται με ουσιαστικά μέτρα. Ορισμένοι σύλλογοι μάλιστα φαίνεται να την ευνοούν και σε μικρότερο βαθμό ο τοπικισμός και ο φανατισμός (ελλείψει παιδείας) οδηγεί στα επικίνδυνα αυτά φαινόμενα.
√ η εμπορευματοποίηση που οφείλεται
• στην επικράτηση των οικονομικών ιδεολογιών και δεδομένων της εποχής μας και της καταναλωτικής μανίας
• στο ρόλο που διαδραματίζουν τα ΜΜΕ (τύπος, τηλεόραση και ραδιόφωνο)
• στην εμφάνιση ισχυρών πολυεθνικών ως χορηγών
• που συνδέεται με
• τα αναβολικά τα οποία ολοένα και περισσότερο εισχωρούν στους αθλητικούς χώρους
• με την εμμονή των αθλητών για νίκη με κάθε τρόπο και απόκτηση χρημάτων και δόξας (κι όχι για τη συμμετοχή και τον υγιή ανταγωνισμό προς ανάδειξη του καλύτερου, χορηγών κτλ)
• με τις βίαιες αντιδράσεις των αθλητών μέσα στον αγωνιστικό χώρο

√ η παιδεία
• δεν καλλιεργεί τη συμμετοχή στην ομάδα, δεν αναπτύσσει την ομαδικότητα και τη συλλογικότητα, αλλά τον ανταγωνισμό
• δεν προβάλλει το αθλητικό ιδεώδες. Το μάθημα της φυσικής αγωγής είναι ένα ευχάριστο διάλειμμα από το κουραστικό (κι ανούσιο συχνά) μάθημα και χάνει τη βιωματική διδακτική του αξία
• διδάσκει μόνο θεωρητικά τις ανθρωπιστικές αξίες (μέσα από τις γραμματολογικές προσεγγίσεις)

προτάσεις για την ενίσχυση του αθλητικού πνεύματος

√ Μέσω της παιδείας
• να επιτευχθεί καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος. Όταν το ίδιο το σχολείο είναι ανταγωνιστικό τότε οι μαθητές μαθαίνουν αυτό το πνεύμα
• προβολή θετικών προτύπων και ουσιαστικών ενδιαφερόντων κόντρα σε κάθε εμπορευματοποίηση

• εκπαίδευση σε όλα τα αθλήματα και ανάπτυξη αθλητικών δράσεων εκτός των δύο δημοφιλών αθλημάτων
• διαθεματικές προσεγγίσεις των φαινομένων του αθλητισμού

√ Μέσω των ΜΜΕ
• καλλιέργεια απέχθειας για τη βία και όχι έμμεση διαφήμισή της
• τακτικές καμπάνιες

• άσκησης πίεσης για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που δεν τιμωρεί τις ομάδες
• άσκησης πίεσης για τιμωρία των ενόχων
• προβολή των ενόχων μέσα από το διαδίκτυο και όχι ενθάρρυνση του φανατισμού μέσω αθλητικών εκπομπών και σχολιασμών αυτόκλητων δημοσιογράφων και κριτών

√ Διαφοροποίηση του χαρακτήρα του αθλητισμού
• να συνειδητοποιήσουμε ότι ο αθλητισμός δεν έχει στόχο τη βία ή την με κάθε τρόπο επιτυχία και νίκη, αλλά τη βελτίωση του ατόμου σωματικά, κοινωνικά και πνευματικά
• να ενισχυθεί ο ερασιτεχνικός αθλητισμός ώστε να στραφούν όλο και περισσότεροι νέοι σε αυτόν
• ενίσχυση του μαζικού αθλητισμού
• επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους πολίτες και τους ωθούν στη γηπεδική βία ως μέσο εκτόνωσης

√ η Πολιτεία να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. Να τιμωρούνται αυστηρότερα οι ομάδες ως ιδιωτικές εταιρείες για κάθε επεισόδιο που δημιουργείται.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Συμπερασματικά, λοιπόν, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο χώρος του αθλητισμού αν και δυσεπίλυτα, φαίνεται πως εντοπίζοντας τις πραγματικές τους αιτίες μπορούν να επιλυθούν. Χρειάζεται όμως η συνειδητοποίηση των ίδιων των πολιτών ότι τέτοια φαινόμενα μόνο βλάβες προκαλούν στον κοινωνικό ιστό. Ο αθλητισμός είναι μία πολύ ευκαιρία για δημιουργική αξιοποίηση του λιγοστού πια ελεύθερου χρόνου. Κάθε αρνητική πτυχή του λειτουργεί αρνητικά στον ίδιο τον ψυχισμό μας.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook