Έκφραση – Έκθεση/Νεοελληνική Γλώσσα Λυκείου: Το Κύριο Θέμα/Μέρος – Οδηγίες, Ενδεικτικό σχεδιάγραμμα
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ/ ΜΕΡΟΣ
Το κύριο μέρος αποτελεί το επόμενο μετά τον πρόλογο και πιο ουσιαστικό τμήμα της παραγωγής κειμένου, αφού σ’ αυτό γίνεται η βασική ανάπτυξη του θέματος, εκτίθεται ο προβληματισμός ως προς το θέμα, διαχωρίζονται οι κύριες και δευτερεύουσες ιδέες, δίνεται η απάντηση των ζητουμένων, η ερμηνεία, ο σχολιασμός όρων… Για την επίτευξη μιας καλής παραγωγής κειμένου επιβάλλεται να προσδιορίσουμε το θέμα, να εντοπίσουμε τα ζητούμενα, να επιλέξουμε τις ιδέες με τις οποίες θα επιτύχουμε την πληρέστερη ανάπτυξη του θέματος.
Γενικά, καλό θα είναι να εφαρμόσουμε τις οδηγίες που παρατίθενται:
Ενδεικτικό σχεδιάγραμμα του κυρίου μέρους
Στα περισσότερα θέματα έκθεσης τα ζητούμενα αφορούν στις αιτίες και τις συνέπειες των φαινομένων ή προβλημάτων, αλλά και στις προτάσεις για την αντιμετώπιση τους. Επομένως ένα γενικό σχεδιάγραμμα, που θα διευκολύνει τον εντοπισμό τους, μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα χρήσιμο.
Γενικό σχεδιάγραμμα |
I. Αιτίες: |
Πηγάζουν: α) Από τον άνθρωπο: 1) Από τα έμφυτα γνωρίσματα του (π.χ. δημιουργικότητα, περιέργεια, αίσθημα του ανικανοποίητου). 2) Από τα ψυχοπνευματικά του γνωρίσματα (π.χ. κρίση, πλούτος συναισθημάτων, βούληση, πνευματική καλλιέργεια). β) Από τους τομείς της κοινωνικής ζωής: 1) Οικονομία (π.χ. οικονομικό σύστημα, ακμή ή παρακμή οικονομίας). 2) Τεχνολογία (π.χ. επίπεδο τεχνολογίας, ρυθμός ανάπτυξης). 3) Σχέσεις κοινωνικών ομάδων (π.χ. συνεργασία ή ανταγωνισμός). 4) Αντικοινωνικά φαινόμενα (π.χ. αύξηση εγκληματικότητας ή περιθωριοποίησης). 5) Εργασία (π.χ. η εξειδίκευση και ο ρόλος της). 6) Ηθικές αξίες (π.χ. τιμιότητα, ειλικρίνεια, σεβασμός). 7) Επιστήμη (π.χ. σχέση επιστήμης – εξουσίας). 8) Τέχνη (π.χ.-εμπορευματοποίηση της τέχνης). 9) Θρησκεία (π.χ. θρησκοληψία). 10) Θεσμοί (π.χ. κράτος, οικογένεια, εκπαίδευση, Μ.Μ.Ε.). 11) Πολιτική ζωή (π.χ. υγιής ή εκφυλισμένη). |
II. Συνέπειες |
α) Στον άνθρωπο 1) Στην προσωπικότητα του (ψυχοπνευματικές συνέπειες). 2) Στην υγεία του. β) Στις διαπροσωπικές σχέσεις (π.χ. μοναξιά). γ) Στους τομείς της κοινωνικής ζωής (βλέπε τους τομείς που αναφέρθηκαν στις αιτίες). δ) Στο φυσικό περιβάλλον (π.χ. ρύπανση, κλιματικές αλλαγές). |
III. Προτάσεις |
α) Που μπορεί να εφαρμόσει η οικογένεια (π.χ. πρότυπα μίμησης οι γονείς). β) Που μπορεί να υλοποιήσει το σχολείο (π.χ..ανθρωπιστική παιδεία). γ) Που μπορεί να υλοποιήσει η πολιτεία (π.χ. νομοθετικά μέτρα). δ) Που μπορούν να προωθήσουν τα ΜΜΕ (π.χ. με εκπομπές ή ταινίες). ε) Που μπορούν να υλοποιήσουν οι διανοούμενοι (π.χ. με διαλέξεις, άρθρα, βιβλία). στ) Που εξαρτώνται από το ίδιο το άτομο (π.χ. αυτοκαλλιέργεια). |
Χαρά Ανδρονίδη*
φιλόλογος, ΜΑ
Από το βιβλίο της Χαράς Ανδρονίδη και των Εκδόσεων schooltime.gr «Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου: Θεωρία & Διαγράμματα Θεμάτων»
Διαβάστε ακόμα:
- Έκφραση – Έκθεση: Ο Πρόλογος και τα είδη του/Παραδείγματα – αναλυτική παρουσίαση
- Έκθεση Λυκείου – Παραγωγή Κειμένου: Ο επίλογος και τα είδη του/Εφαρμογές
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου
- Νεοελληνική Γλώσσα Λυκείου: Μεθοδολογία ανάπτυξης θέσης, ιδέας σε μικροκείμενο – παράγραφο
- Έκθεση Λυκείου – Παραγωγή Κειμένου: Τρόποι μετάβασης από ζητούμενο σε ζητούμενο
- Περίληψη γραπτού λόγου: Τεχνικές πύκνωσης – Νεοελληνική Γλώσσα/Έκθεση Λυκείου
- Έκφραση-Έκθεση Λυκείου: Το ρήμα και η σημασία του/Η Γλώσσα του κειμένου
- Έκθεση Λυκείου: Ενεργητική – παθητική σύνταξη, Ευθύς και πλάγιος λόγος/Μορφοσυντακτική δομή του κειμένου
- Έκθεση Λυκείου – Παραγωγή Κειμένου: Ο επίλογος και τα είδη του/Εφαρμογές
1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό
Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr