Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου: Η γνώση της ελληνικής γλώσσας, Κριτήριο Αξιολόγησης

Κείμενο: Η γνώση της ελληνικής γλώσσας αποτελεί βασική προϋπόθεση για την καλλιέργεια των νέων μας και την προκοπή του Έθνους μας

Σίγουρα είναι, πιστεύω, από όλους αποδεκτό ότι η ελληνική γλώσσα από πολύ παλιά διαδραμάτιζε και διαδραματίζει έναν ξεχωριστό ρόλο στη διαμόρφωση και στη διατήρηση της ελληνικής πολιτιστικής και εθνικής μας ταυτότητας. Δεν θέλω ούτε να αποδείξω πως η ελληνική γλώσσα είναι ανώτερη από όλες τις άλλες ούτε και να μειώσω τις γλώσσες των υπολοίπων λαών. Η δική μας όμως γλώσσα, σίγουρα μια από τις πιο αρχαίες συνεχίζει μέχρι σήμερα και θα συνεχίζει, πιστεύω, την παράδοση που υπήρχε από τον καιρό των Αχαιών. Μπορεί να υπήρξαν κάποιες γλωσσικές αλλαγές από την καθαρεύουσα στη δημοτική ή και κάποια διαμόρφωση μερικών λέξεων και φράσεων, όμως δεν παύει να έχει γερές τις ρίζες της πάνω στις οποίες προσθέτουμε κι εμείς για να τα βρουν οι επόμενοι, να τα διατηρήσουν, αλλά και να προσθέσουν κι αυτοί κάτι σημαντικό για τους επόμενους.

Σε καιρούς δύσκολων καταστάσεων, σκλαβιάς ή εθνικοαπελευθερωτικών αγώνων, οι άνθρωποι στηριζόμενοι στην ελληνική γλώσσα και σε κάποια μόρφωση (όση ήταν δυνατή) κατάφεραν να μην αλλάξουν πίστη, να διατηρήσουν το ελληνικό Έθνος μαζί με την ελληνική παράδοση και κληρονομιά. Ακόμα, αν και πολλές φορές το ελληνικό Έθνος ήταν υποδουλωμένο, κατάφερε, όχι μόνο να διατηρηθεί, αλλά με όπλα τη γλώσσα, την πίστη και την παράδοση κατόρθωσε να γίνει αληθινό κράτος και να επηρεάσει στο μέγιστο βαθμό τους κατακτητές του.

Απ’ όλα αυτά φαίνεται καθαρά και μπορεί να το διακρίνει κανείς εύκολα ότι η ελληνική γλώσσα είναι η βάση και το θεμέλιο για τη δημιουργία μιας δυνατής και γερής εκπαίδευσης που θα έχει ως σκοπό τη συνεχιζόμενη ανέλιξη του λαού μας, άρα και την ανάπτυξη του κράτους μας πράγμα που θα τον βοηθήσει να συμβαδίζει με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και, γιατί όχι, να διαπρέψει και σ’ αυτόν το χώρο της Ευρώπης. Μέσα από τη γλώσσα μπορεί να καταλάβει κανείς τον πολιτισμό, το ύφος και το χαρακτήρα ενός λαού. Συνεπώς με τη σωστή καλλιέργεια και εκμάθηση σε βάθος της γλώσσας μας είναι σαν να καλλιεργείται ταυτόχρονα το ήθος, ο χαρακτήρας και ο πολιτισμός μας. Μαθαίνοντας οι νέοι από πού ξεκίνησε η ελληνική γλώσσα, μέσα από ποιες συμπληγάδες πέρασε, ποιες καταιγίδες κατάφερε να κατευνάσει μέσα στους αιώνες, τότε ταυτόχρονα θα διδάσκονται και την ιστορία του τόπου τους και θα μπορούν να συνειδητοποιήσουν πόσο μεγάλη είναι η σημασία της γλώσσας και πόσο σημαντική είναι η σωστή διδασκαλία και εκμάθησή της. Γι’ αυτό και εμείς που βρισκόμαστε καθημερινά μπροστά σ’ ένα μεγάλο κίνδυνο, είναι αναγκαίο και κυρίως στους νέους που είναι το μέλλον κάθε τόπου να μελετάται σε βάθος η μητρική μας γλώσσα, γιατί έτσι γνωρίζοντας και την αρχαία ελληνική συμπληρώνουν τα κενά τους και είναι ταυτόχρονα μια σπουδαία βοήθεια και στήριγμα για τη σωστή και ολοκληρωμένη εκμάθηση της νέας ελληνικής.

Αρκετοί ξένοι από όλες τις χώρες τους κόσμου βλέπουμε ότι μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα και μένουν ενθουσιασμένοι για το πόσο πυκνή και πλούσια είναι. Έτσι και εμείς θα μπορέσουμε να προαγάγουμε το πολιτιστικό επίπεδο του τόπου μας, το οποίο σίγουρα χρειάζεται κάποια ανάπτυξη και συμπλήρωση. Με μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση, που θα έχειως πρώτο στόχο τη συστηματική διδασκαλία της ατελείωτης και τόσο πλούσιας γλώσσας μας η παιδεία μας θα αναπτυχθεί τόσο όσο χρειάζεται για να συναγωνιστεί οποιοδήποτε λαό.

Πρέπει να είμαστε περήφανοι για τη γλώσσα μας γνωρίζοντας την αδιάκοπη συνέχεια της μέσα στους αιώνες. Την ίδια στιγμή όμως έχουμε και την ευθύνη να τη διατηρήσουμε και να την παραδώσουμε το ίδιο πλατιά και δυνατή, όπως την παρέδωσαν και σε μας οι παλιότεροι,για να μπορέσουν και οι νεότεροι από μας να έχουν μια πολύπλευρη μόρφωση, που θα έχει ως μοναδικό στόχο την προκοπή του καθενός μας αλλά και του Έθνους μας.

Γρηγόρη Παρδάλη

Ερωτήσειs

Αφού διαβάσετε το κείμενο, να απαντήσετε στις παρακάτω παρατηρήσεις:

Α. Γράψετε μια περίληψη (100-120 λέξεων).

25 μονάδες

Β1. Πώς θεωρεί ο συγγραφέας ότι μπορεί η ελληνική γλώσσα να οδηγήσει στην προκοπή του ελληνικού έθνους;

10 μονάδες

Β2. Ποιες είναι οι συμπληγάδες πέτρες τις οποίες πέρασε η ελληνική γλώσσα, σύμφωνα με το κείμενο; Ποια η δική σας άποψη;

10 μονάδες

Β3. Γιατί πιστεύει ο συγγραφέας ότι μέσα από τη γλώσσα μπορεί να καταλάβει κανείς τον πολιτισμό ενός λαού;

5 μονάδες

Β3. Ποια χαρακτηριστικά των νέων και της γενικότερης συμπεριφοράς τους θεωρείτε ότι επηρεάζουν τη γλωσσική τους ταυτότητα;

5 μονάδες

Γ1. Να γράψετε τι σημαίνουν οι παρακάτω λέξεις και φράσεις του κειμένου:

θεμέλιο =
κατευνάσει =
προάγω =
διαδραματίζει =
ανέλιξη =

5 μονάδες

Δ. Θα παραβρεθείτε σε ένα συνέδριο, που γίνεται κοντά στην περιοχή σας, με θέμα την ελληνική γλώσσα και το σύγχρονο πολιτισμό. Γράψτε μία τοποθέτηση (500-600 λέξεων) επικεντρώνοντας την προσοχή σας στη νεοελληνική γλώσσα και ιδίως αυτή των νέων.

40 μονάδες

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση B’ Λυκείου: Κριτήρια Αξιολόγησης» δωρεάν βοήθημα, Εκδόσεις schooltime.gr»

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

60+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για την Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook