Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου: Νεανική βία και εγκληματικότητα, Κριτήριο Αξιολόγησης

Κείμενο: Νεανική βία και εγκληματικότητα

Η ηδονή της παρακολούθησης σκηνών βίας, καθώς και της άσκησης βίας οφείλεται στο  γεγονός ότι ο ευνουχισμένος (ας το πούμε πιο απλά: το παραμελημένο ή καταπιεσμένο από τους γονείς και/ή τον αδελφό/την αδελφή άτομο) αισθάνεται την ηδονή της τιμωρίας των κακών ή αδιάφορων γονέων του και/ή αδελφού/ής του, μέσω της άσκησης βίας σε κάποιο άλλο άτομο ή την παρακολούθηση σκηνών βίας. Με απλά λόγια, το θύμα που υφίσταται την βία ταυτίζεται με τον έναν ή τους δύο γονείς που ήταν καταπιεστικοί ή αδιάφοροι.

Αυτό φυσικά γίνεται υποσυνείδητα. Δηλαδή το άτομο αισθάνεται υποσυνείδητη ηδονή (πέρα από την ηδονή – ορμέμφυτο της επιθετικότητας) από την τιμωρία των γονέων του μέσα από την άσκηση βίας σε κάποιο άτομο (για παράδειγμα συμμετέχοντας σε μια συμμορία μπορεί με το πρόσχημα της ληστείας να κακοποιήσουν ένα άτομο ή να το βιάσουν ή να το σκοτώσουν) ή την παρακολούθηση σκηνών βίας στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο και στους υπολογιστές, καθώς και εικόνων βίας στα περιοδικά.

Το άτομο αισθάνεται ηδονή, δηλαδή επιθυμία, να ασκήσει βία ή να παρακολουθήσει σκηνές βίας, πλην όμως δεν γνωρίζει την αιτία της συμπεριφοράς του αυτής. Δεν είναι τυχαία η τεράστια αύξηση της εγκληματικότητας στους ανηλίκους με την συμμετοχή τους σε συμμορίες και τον χουλιγκανισμό (θυμηθείτε πάλι ότι δεν είναι τυχαίο που και τα δύο αυτά φαινόμενα, καθώς και ο αλκοολισμός και η ομοφυλοφιλία, είναι εντονότατα στην Αγγλία όπου η οικογένεια είναι πολύ ευνουχιστική στα παιδιά).

Οι συμμορίες ανηλίκων και ενηλίκων κακοποιούν άλλα άτομα–μέλη συμμοριών ή ανυπεράσπιστα άτομα που συναντούν στον δρόμο, με μοναδικό τους μέλημα να ασκήσουν βία. Η εκτόνωση αυτή ουσιαστικά είναι υποσυνείδητη εκδίκηση προς τους καταπιεστικούς ή αδιάφορους γονείς. Ακόμα και οι βιασμοί πάλι την ίδια αιτία έχουν, ως μορφή σεξουαλικής βίας. Στο θέμα τον βιασμών η διαφορά είναι ότι υπάρχουν και οι «καθ’ εξιν βιαστές» που είναι ψυχοπαθητικά άτομα. Όμως, η ψυχοπαθολογία τους αυτή συνήθως αναφύεται σε κάποιο τραυματικό οικογενειακό περιβάλλον. Δηλαδή το αγόρι που μισεί την μητέρα του που ήταν αδιάφορη προς αυτό ή το κακοποιούσε ή το εγκατέλειψε σε κάποιο ορφανοτροφείο ή ίδρυμα είναι σχεδόν σίγουρο πως θα γίνει βίαιο άτομο. Αν έχει ψυχοπαθητικό υπόβαθρο, τότε το κακό οικογενειακό του περιβάλλον ίσως τον οδηγήσει στο να γίνει βιαστής.

Επαναλαμβάνεται πως βιαστές γίνονται και γυναίκες όταν σε συμμορίες βιάζουν ανήλικα αγόρια. Οι γυναίκες αυτές είναι ευνουχισμένες από τον καταπιεστικό τους πατέρα, αλλά έχουν και τον φθόνο του πέους. Άλλωστε, ο βιασμός είναι πάντα ένα βίαιο και εκδικητικό γεγονός. Ακόμα και στον πόλεμο οι στρατιώτες βιάζουν τις γυναίκες των εχθρών τους όχι μόνον γιατί έχουν καιρό να κάνουν έρωτα, αλλά για να εκδικηθούν τους εχθρούς τους. Δαρβινικά, σπείρουν το δικό τους σπέρμα για να διαφοροποιήσουν το είδος!

Στη σεξουαλική βία δεν πρέπει να παραλειφθεί και το σκληρό σεξ που είναι πάρα πολύ σύνηθες και ενίοτε καταλήγει σε σαδομαζοχισμό. Επίσης δεν πρέπει να παραλείψουμε και τις σεξουαλικές διαστροφές που και αυτές, αν και ψυχοπαθολογικές, ενισχύονται από το τραυματικό οικογενειακό περιβάλλον. Επίσης, το κακό οικογενειακό περιβάλλον θα επιδεινώσει κάποιο ήδη υπάρχον ψυχιατρικό πρόβλημα και κάποιο δυνάμει (υπολανθάνον και υποκρύπτον) ψυχιατρικό νόσημα. Σε κάθε περίπτωση, πάντα η οικογένεια – δευτερευόντως η κοινωνία– είναι η κύρια αιτία της βίας, της ανομίας και γενικά κάθε κοινωνικού προβλήματος.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ψυχοπαθολογίας είναι τα άτομα που ως παιδιά, αλλά και στην ενήλικη ζωή τους, τους άρεσε να σκοτώνουν ζωάκια. Για παράδειγμα στραγγάλιζα γάτες ή έπνιγαν κουτάβια. Μάλιστα, μπορεί και να τα αποκεφάλιζαν. Πολλά από τα άτομα αυτά ρίχνουν φόλες στα σκυλιά και στα γατιά, σκοτώνουν σκυλιά πυροβολώντας τα ή κρεμώντας τα, ρίχνουν δηλητηριασμένο σιτάρι στα περιστέρια κτλ. Τα παραπάνω άτομα είναι ψυχοπαθητικά. Όμως, η ψυχοπαθολογία τους μπορεί να αναδύεται ή να ενισχύεται από το τραυματικό οικογενειακό περιβάλλον στο οποίο έζησαν.

Συγκεκριμένα, το κορίτσι που δέχθηκε την καταπίεση και την λεκτική, σωματική, ψυχολογική ή ακόμα και σεξουαλική βία του πατέρα της, θα τον εκδικηθεί υποσυνείδητα σκοτώνοντας κάποιο ζώο. Ομοίως και το ευνουχισμένο από την μητέρα αγόρι. Η ψυχοπαθητική αυτή συμπεριφορά συνεχίζεται και συχνά τέτοια άτομα γίνονται βιαστές ή αναπτύσσουν άλλες ψυχιατρικές ασθένειες. Επί τη ευκαιρία, μερικά παραδείγματα ψυχοπαθολογικών καταστάσεων είναι η πυρομανία, η τοξικομανία, η κλεπτομανία, η ηδονοβλεψία, η παιδεραστία (παιδοφιλία) και άλλες παραφιλίες και σεξουαλικές διαστροφές.

Ερωτήσεις

Αφού διαβάσετε το κείμενο, να απαντήσετε στις παρακάτω παρατηρήσεις:

Α. Γράψτε μια περίληψη του κειμένου (100-120 λέξεων).

25 μονάδες

Β1. Ποιο είναι το κύριο αίτιο που καταγράφει ο δοκιμιογράφος για την άσκηση βίας;

5 μονάδες

Β2. Πώς εκφράζεται μέσα από τη σεξουαλική βία η εγκληματικότητα σύμφωνα με το
κείμενο;

5 μονάδες

Β3. Ποιος ο ρόλος των ΜΜΕ στην αύξηση της εγκληματικότητας σύμφωνα με το κείμενο; Συμφωνείτε μαζί με το συγγραφέα;

10 μονάδες

Γ1. Να γράψετε ένα συνώνυμο για τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

αναφύεται =
υποκρύπτον =
ευνουχισμένες =
δυνάμει =
υπολανθάνον =

5 μονάδες

Γ2. «Οι συμμορίες ανηλίκων… να γίνει βιαστής»: Αναλύστε την παράγραφο αυτή σχολιάστε την άποψη του δοκιμιογράφου μέσα σε 80-100 λέξεις.

10 μονάδες

Δ. Προσπαθήστε να αναδείξετε τα κύρια αίτια που οδηγούν την κοινωνία μας στην ολοένα και μεγαλύτερη άσκηση βίας και εγκληματικότητα με ένα άρθρο (500-600 λέξεων) που θα δημοσιευθεί σε μία τοπική εφημερίδα.

40 μονάδες

Από το βιβλίο του Δήμου χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση B’ Λυκείου: Κριτήρια Αξιολόγησης» δωρεάν βοήθημα, Εκδόσεις schooltime.gr»

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

60+ επιλεγμένα κριτήρια αξιολόγησης για την Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook