Σχεδιάγραμμα Έκθεσης «Μόδα» – Έκφραση – Έκθεση Α’ Λυκείου

Θέμα: «Να προσδιορίσετε τις μορφές της μόδας και την κοινωνική της παρουσία ως φαινόμενο και να εντοπίσετε τις συνέπειες  που αυτή αποκτά, ιδίως στην περίπτωση των νέων ανθρώπων».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Μόδα είναι η κυρίαρχη τάση που παρατηρείται σε ένα εθνικό σύνολο με καταναλωτική προέκταση και συνήθως αναφέρεται στην ενδυμασία· ωστόσο, σήμερα μπορούμε να μιλάμε για πολλές μόδες η πολλές τάσεις της μόδας. Με την ανάπτυξη του πολιτισμού η μόδα πια δεν αναφέρεται μόνο στις ενδυματολογικές προτιμήσεις, αλλά καλύπτει και ευρύτερους τομείς όπως όλα τα καταναλωτικά αγαθά και τον χώρο του πολιτισμού. Η μόδα μπορεί να είναι κατευθυνόμενη (από εξωατομικά κέντρα) ή ακόμα μπορεί πηγάζοντας ατομικά και ξεχωριστά από τα μέλη της κοινωνίας να συσπειρώνει σε μία κοινή στάση την πλειοψηφία των κοινωνών.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Σε ποιους τομείς μπορούμε να συναντήσουμε τη μόδα

• στην ενδυμασία και γενικότερα την εμφάνιση (κόμμωση, υποδήματα, αξεσουάρ, αισθητικές αντιλήψεις)

• στις επιστήμες και την παιδεία (αυξανόμενη χρήση νέων τεχνολογιών)

• σε αντιλήψεις κοινωνικές (αύξηση ρατσιστικών αντιλήψεων, φόβος εγκληματικότητας, στάση απέναντι στα ΜΜΕ και τη συμμετοχή σε διάφορα τηλεπαιχνίδια, πολιτική, αντιαμερικανισμός, διασκέδαση, θρησκευτική προσήλωση)

• στην αγορά καταναλωτικών προϊόντων (αυτοκίνητα, ηλεκτρικές συσκευές)

Αίτια της εμφάνισης της μόδας

εξωατομικά αίτια

√ Προτάσεις διάφορων υποτίθεται ειδημόνων (ενδυμασία) για εμπορικούς και οικονομικούς λόγους
√ Διαφημιστική προβολή προϊόντων (DVD, βίντεο)
√ Προβολή προτύπων κατανάλωσης και ζωής
√ Αποπλανά και διαφθείρει
√ Στάσεις και αντιλήψεις που καλλιεργούν προπαγανδιστικά τα ΜΜΕ

• αντικληρισμός (με αφορμή τα κάθε φορά σκάνδαλα χωρίς να έχουν μία σταθερή στάση απέναντι στο θέμα)

• αρνητική στάση απέναντι στα κόμματα (θεωρώντας ότι όλα είναι το ίδιο και καλλιεργώντας ατομικές λύσεις για την επίλυση προβλημάτων τόσο απέναντι σε οικονομικά ζητήματα, π.χ. ρουσφέτι ή ανεργία, όσο και για καθημερινά ζητήματα, π.χ. συντάξεις)

• ρατσισμός (με την προβολή των αλλοδαπών που διαπράττουν εγκλήματα και υπερβάλλοντας συχνά)
• ψυχαγωγία και διασκέδαση-σκυλάδικο (με διάφορες εκπομπές)
• ανάπτυξη αντίληψης για τη σημασία την προβολής από τα ΜΜΕ τόσο για την αναγνωρισιμότητα όσο και την επίλυση προβλημάτων σχετικών με φορείς της πολιτείας)

ατομικά αίτια

√ Κοινές καταναλωτικές ανάγκες

• η ανάγκη να εντάσσεται το άτομο σε μία ομάδα (αναπτύσσοντας όμοιες ;αντιδράσεις και στάσεις ή έχοντας κοινό κώδικα ενδυμασίας)

√ Έλλειψη κριτικής ικανότητας

• η καταναλωτική μανία

• κάτι νέο που εντυπωσιάζει και ασυνείδητα όλοι προστρέχουν για την απόκτησή του

• η τάση για αλλαγή (αλλαγή κυβερνήσεων) ή η αντίσταση στα επιβεβλημένα.

√ Οι νέοι

• Στους νέους ειδικότερα παρατηρείται πιο έντονη η ανάγκη να ενταχθούν σε ένα κοινωνικό σύνολο ή μια ομάδα και επηρεάζονται από τα εξωτερικά γνωρίσματά της (ενδυμασία που ταυτίζεται με συγκεκριμένες απόψεις και στάσεις).

• Το εκπαιδευτικό σύστημα (η κακή εκπαίδευση της χώρας μας που δε στοχεύει άμεσα στην καλλιέργεια κριτικού πνεύματος και την ανάπτυξη κριτικής στάσης των νέων για τη διαφήμιση -τηλεοπτική, υπαίθρια ή των βιτρινών)

• Για τους νεολαίους η ανωριμότητα της ηλικίας και η συχνή αλλαγή σε αντιδράσεις και επιθυμίες.

• Η επιθυμία για συχνή αλλαγή στην ενδυμασία και η ψυχολογική ανάγκη να ξεχωρίσουν και να διαφοροποιηθούν από το κατεστημένο Þ αλλαγές στη μόδα.

Συνέπειες της μόδας:

Στην οικονομία

• Ξοδεύονται τεράστια χρηματικά ποσά στην αγορά ρούχων ή παρελκόμενων αυτής (φουλάρια, παπούτσια, κοσμήματα) για αισθάνεται το άτομο ότι είναι μέλος της ομάδας.

• Ενισχύεται η καταναλωτική μανία Þ οικονομική αφαίμαξη, καταστροφή του περιβάλλοντος από την άκριτη χρήση μη διασπώμενων υλικών αντικειμένων

√ Στην προσωπικότητα

• Εμποδίζει την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και το άτομο δεν μπορεί να δει τα αρνητικά και τα θετικά μιας στάσης

√ Στην κοινωνία

• Καλλιεργείται ο φανατισμός (ειδικά όταν πρόκειται για πολιτικές και ορισμένες κοινωνικέςαντιλήψεις)

• Καλλιεργείται ο ατομικισμός

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Από τις συνέπειες κυρίως επηρεάζονται οι νέοι και ιδιαίτερα οι έφηβοι, που είτε έχουν οικονομική αυτοτέλεια και οδηγούνται σε έναν άνευ άλλου καταναλωτισμό είτε επιβάλλουν τις επιθυμίες τους στους γονείς τους. Η απουσία κριτικής στάσης τους κάνει έρμαιο της κατευθυνόμενης μόδας και ουσιαστικά διαμορφώνει μία κοινωνική στάση που κληροδοτείται στις επόμενες γενιές διαιωνίζοντας το πρόβλημα.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα – Κριτήρια αξιολόγησης», Εκδόσεις schooltime.gr

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου

50 σημεία θεωρίας για μία ολοκληρωμένη επανάληψη στη Νεοελληνική Γλώσσα – Έκφραση / Έκθεση

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook