ΑΟΘ Γ’ Λυκείου, Κεφάλαιο 1ο: Βασικές Οικονομικές Έννοιες – Ασκήσεις
Ερωτήσεις Σωστό – Λάθος
- Η οικονομία του Ροβινσώνα Κρούσου αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας απλής οικονομίας.
- Αντικείμενο μελέτης της Οικονομικής Επιστήμης είναι τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που δημιουργούνται σε μία κοινωνία.
- Καταναλωτά αγαθά είναι εκείνα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλές φορές χωρίς να αλλάξει η φυσική τους υπόσταση.
- Ένα ακαλλιέργητο στρέμμα γης είναι ένας εν δυνάμει παραγωγικός συντελεστής.
- Το χρηματικό κόστος είναι το πραγματικό κόστος εκφρασμένο σε χρήμα.
- Στο οικονομικό κύκλωμα οι ροές μεταξύ των επιχειρήσεων, των νοικοκυριών και του κράτους είναι μεμονωμένες και εκτελούνται σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
- Η μίμηση επιβάλλει νέα προϊόντα στον καταναλωτή και τού δημιουργεί νέες ανάγκες.
- Ο καταμερισμός των έργων παρουσιάζει μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα αντίστοιχα.
- Το πραγματικό κόστος ονομάζεται και εναλλακτικό κόστος.
- Αγορά καλείται οποιοσδήποτε χώρος που μπορεί να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε συναλλαγή έναντι ανταλλάγματος.
Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής
- Η Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων είναι ευθεία γραμμή όταν:
α) το κόστος ευκαιρίας είναι σταθερό
β) το κόστος ευκαιρίας είναι αυξανόμενο
γ) το κόστος ευκαιρίας είναι ίσο με τη μονάδα
δ) το κόστος ευκαιρίας είναι φθίνον
- Το οικονομικό κύκλωμα αναφέρεται στις σχέσεις μεταξύ:
α) μόνο των επιχειρήσεων
β) μόνο των καταναλωτών
γ) μόνο των νοικοκυριών
δ) των επιχειρήσεων, των καταναλωτών και των νοικοκυριών
- Εν δυνάμει παραγωγικός συντελεστής είναι :
α) η εργασία
β) η επιχειρηματικότητα
γ) ένα ακαλλιέργητο χωράφι
δ) τα μηχανήματα
- Το αυτοκίνητο μιας οικογένειας είναι :
α) καταναλωτικό αγαθό
β) καταναλωτό αγαθό
γ) κεφαλαιουχικό και καταναλωτό αγαθό
δ) διαρκές και καταναλωτικό αγαθό
ε) τίποτα από τα παραπάνω
- Η Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων μετατοπίζεται αριστερά όταν:
α) αυξηθεί το εργατικό δυναμικό μιας χώρας
β) χειροτερεύσει η τεχνολογία
γ) αυξηθεί το ποσοστό ανεργίας
δ) τίποτα από τα παραπάνω
Ασκήσεις προς λύση
Άσκηση 1
Μία οικονομία παράγει δύο αγαθά Κ και Λ. Δίνονται οι μέγιστοι συνδυασμοί τους στον παρακάτω πίνακα παραγωγικών δυνατοτήτων.
Συνδυασμοί | Αγαθό Κ | Αγαθό Λ |
Α | 0 | 240 |
Β | 65 | 135 |
Γ | 130 | 105 |
Δ | 188 | 88 |
Ε | 268 | 58 |
Ζ | 350 | 0 |
α) Να υπολογίσετε το κόστος ευκαιρίας του Κ σε όρους του Λ και το κόστος ευκαιρίας του Λ σε όρους του Κ.
β) Για να παραχθούν οι πρώτες 70 μονάδες του αγαθού Κ, πόσες μονάδες του αγαθού Λ πρέπει να θυσιαστούν;
γ) Για να παραχθούν οι 20 τελευταίες μονάδες του αγαθού Λ, πόσες μονάδες του αγαθού Κ πρέπει να θυσιαστούν;
δ) Να κατασκευάσετε την καμπύλη των παραγωγικών δυνατοτήτων.
Άσκηση 2
Μία οικονομία παράγει δύο αγαθά. Το αγαθό Κ και το αγαθό Λ. Η καμπύλη παραγωγικών δυνατοτήτων είναι ευθεία γραμμή και δίνεται από τη σχέση Χ+2Ψ=200. Αν η οικονομία παράγει σ’ έναν συνδυασμό Χ=100 και Ψ= 150, να εξετάσετε τι είδος συνδυασμός είναι ο παραπάνω.
Άσκηση 3
Η καμπύλη παραγωγικών δυνατοτήτων είναι ευθεία γραμμή με ΚΕχ=1/2 . Αν οικονομία παρουσιάζει μέγιστο συνδυασμό Α (χ=20 ,ψ=100), να βρείτε:
Α) τη συνάρτηση της καμπύλης των παραγωγικών δυνατοτήτων
Β) να εξετάσεις το είδος του συνδυασμού Β(Χ=30 , Ψ=80) και Γ(Χ=30 ,Ψ=150)
Όλγα Ντανοπούλου*
Οικονομολόγος
ΑΟΘ Γ’ Λυκείου, Κεφάλαιο 1ο: Βασικές Οικονομικές Έννοιες – Θεωρία