Αποκλειστική Συνέντευξη του εικαστικού Βασίλη Κοντογεώργου στο schooltime.gr

Ο Βασίλης Κοντογεώργος ζει κι εργάζεται στη Λαμία, χωρίς όμως αυτό να τον εμποδίζει να παρουσιάζει την ατομική του έκθεση ζωγραφικής στην Αθήνα και πιο συγκεκριμένα στις Εικαστικές Αναζητήσεις, Σπευσίππου 21, Κολωνάκι, έναν χώρο που έχει δημιουργήσει ο κ. Μελέτης Φικιώρης και προσφέρεται αφιλοκερδώς σε εικαστικούς αποφοίτους της Σχολής Καλών Τεχνών. Είναι μια έκθεση με ιδιαίτερα έργα ζωγραφικής, ανθρωποκεντρικά, που όπως αναφέρει ο ιστορικός τέχνης κ. Γιάννης Κολοκοτρώνης «δεν υπάρχει ωραιοποίηση». Όμως καλύτερα θα μας εξηγήσει πολλά σχετικά με την έκθεση και τα έργα του ο ίδιος ο εικαστικός Βασίλης Κοντογεώργος.

***

Διαβάζοντας το βιογραφικό σας, ζείτε κι εργάζεστε στη Λαμία και παρουσιάζετε την πρώτη σας ατομική έκθεση στην Αθήνα; Πρακτικά πόσο δύσκολο είναι για έναν ζωγράφο που ζει κι εργάζεται στην περιφέρεια να παρουσιάσει δουλειά του;

Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο όταν βρίσκεσαι μακριά από την Αθήνα, ή γενικότερα στη Ελλάδα για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, να ασχολείσαι με οποιοδήποτε είδος τέχνης. Στην επαρχία είσαι υποχρεωμένος να κάνεις μεγαλύτερες θυσίες, να κρατάς τις κεραίες σου τεντωμένες σε μόνιμη βάση για να μπορείς να προλαβαίνεις τα γεγονότα και τις εξελίξεις, που στην πρωτεύουσα τρέχουν με μεγαλύτερους ρυθμούς. Η αγάπη όμως για την Τέχνη είναι η κινητήριος δύναμη με την οποία τα εμπόδια ξεπερνιούνται.

Θεωρείτε ότι στην Ελληνική περιφέρεια οι άνθρωποι έχουν περισσότερο ανάγκη από εικαστικά δρώμενα, όπως εκθέσεις ζωγραφικής ή δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον γι’ αυτά; 

Οι καιροί που ζούμε είναι πολύ δύσκολοι για να μιλάμε για αξιόλογη εικαστική ζωή στην περιφέρεια. Γίνονται βέβαια προσπάθειες, αλλά ο κόσμος έχει μάθει να μην περιμένει πολλά. Έχει κατεβάσει χαμηλά τον πήχη και έτσι η ποιότητα όσων παρουσιάζονται αντικατοπτρίζει καθαρά οικονομικά κίνητρα και όχι αμιγώς καλλιτεχνικά. Η τριβή του με χαμηλής εικαστικής αξίας έργα έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη εικαστικής παιδείας και κατ’ επέκταση την μείωση του ενδιαφέροντός του για τις Τέχνες. Στην Ελλάδα όμως πάντα γινόταν και γίνεται αξιόλογη ζωγραφική. Το αν προβάλλεται πάντα, είναι μια άλλη συζήτηση.

Μιλήστε μας λίγο για τις επιρροές σας στη ζωγραφική και για τους αγαπημένους σας ζωγράφους.

Η Ιστορία της Τέχνης στο σύνολό της με έχει επηρεάσει και με έχει διαμορφώσει ως καλλιτέχνη. Άλλωστε η Τέχνη είναι μια άρρηκτη αλυσίδα που κρατά την ανθρωπότητα ζωντανή πόσο μάλλον τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Σπουδαίος και αγαπημένος ζωγράφος είναι ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος. Θεωρώ το έργο του μοναδικό και ιδιαιτέρως πρωτοποριακό υφολογικά για την εποχή του. Τολμώ να πω και για την εποχή μας. Θεματικά, αν και μοιάζει να ζωγραφίζει το προφανές πραγματεύεται , κατά την άποψή μου πάντα, το πέρα από αυτό.

Ο καθηγητής ιστορίας της τέχνης κ. Γιάννης Κολοκοτρώνης, μιλώντας για τα έργα σας, αναφέρει ότι «στους πίνακες σας δεν υπάρχει ωραιοποίηση». Γιατί προτιμάτε αυτόν τον τρόπο έκφρασης; Τελικά είτε στην Τέχνη είτε σε άλλους τομείς η ωραιοποίηση έχει θετικό πρόσημο;

Ωραιοποίηση, με την τρέχουσα ερμηνεία του όρου, σαφώς δεν υπάρχει. Ωστόσο τα πρόσωπα στα έργα μου τα αντιμετωπίζω ως εξαιρετικά όμορφα. Το ωραίο στην τέχνη άλλωστε πάντα υπερβαίνει το τετριμμένο. Η ωραιοποίηση στην  Τέχνη, αν δεν είναι βασικό ζητούμενο για τον καλλιτέχνη άρα και οργανικό συστατικό της δουλειάς του, είναι πιστεύω ένα ψέμα που αφορά μόνο την επιφάνεια του πράγματος. Σε άλλους τομείς ίσως να έχει θετικό πρόσημο μα όταν μιλάμε για ζωγραφική μιλάμε με τη γλώσσα της αλήθειας και μόνο.

Έργο του εικαστικού Βασίλη Κοντογεώργου
Τελικά ποιο ή ποια μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσα από τα έργα της ατομικής σας έκθεσης;

Κανένα μήνυμα δεν είναι ζητούμενό μου να περάσω. Ο καθένας προσλαμβάνει την Τέχνη με διαφορετικούς τρόπους. Δική μου δουλειά είναι να καταθέτω την ψυχή μου, και όταν την εκθέτω να δέχομαι τις ερμηνείες κάθε «αναγνώστη» μου.

Τα έργα σας είναι ανθρωποκεντρικά. Θωρείτε ότι ο άνθρωπος μπορεί να σας δώσει την έμπνευση να ζωγραφίζετε ή υπάρχουν κι άλλες πηγές έμπνευσης που έχετε ήδη απεικονίσει ή πρόκειται να απεικονίσετε στο μέλλον;

Ανέκαθεν ο άνθρωπος και ιδιαιτέρως το πρόσωπό του με γοήτευε και αποτελούσε ανεξάντλητο θέμα. Δεν βρίσκω πώς θα μπορούσε να αλλάξει αυτό στο μέλλον, ούτε και τον λόγο για κάτι τέτοιο, καθώς η συνομιλία μου με την ανθρώπινη μορφή είναι ακόμα στην αρχή της.

Μέχρι που φτάνουν τα όνειρα ή τα σχέδιά σας ως ζωγράφος;

Δεν κάνω όνειρα. Όσο για σχέδια, κάνω μόνο στο χαρτί.

Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να σας κάνει να εγκαταλείψετε τη ζωγραφική;

Όχι, η ζωγραφική είναι ακόμα πολύ ηδονική. Δεν με αφήνει να την εγκαταλείψω.

Τελικά τι σημαίνει Τέχνη για εσάς γενικότερα και κατά πόσο θεωρείτε το ελληνικό κοινό «εκπαιδευμένο» στην Τέχνη;

Τέχνη για εμένα σημαίνει τη συνειδητή ή μη ανάγκη του ανθρώπου να υπερβεί τον εαυτό του, να λυτρωθεί. Και ναι, το ελληνικό κοινό και καλό ένστικτο έχει και καλή αίσθηση και ανάγκη για Τέχνη. Είναι ένα ενδιαφέρον για τους καλλιτέχνες κοινό με οξυμένη καλλιτεχνική αντίληψη.

Τέλος θα θέλαμε μια φράση ή πέντε λέξεις στις οποίες συνοψίζονται όλα όσα θέλετε να περάσετε μέσα από τα έργα σας ή στην πορεία σας ως ζωγράφος.

Όπως προανέφερα, στόχος μου δεν είναι να περάσω στους άλλους κάτι, αυτό έρχεται ως αποτέλεσμα της δικής μου προσπάθειας. Με μια φράση, θέλω η ζωγραφική μου να με πάει… απέναντι. Και όποιος θέλει ακολουθεί.

Συνεντεύξεις Πολιτισμός

♦ Αν θέλετε να ενημερώνεστε για όλες τις νέες δημοσιεύσεις, ακολουθήστε τη σελίδα μας στο facebook επιλέγοντας τον σύνδεσμο • schooltime

Ακολουθήστε μας στο facebook

Δείτε επίσης

Ατομική έκθεση ζωγραφικής του Βασίλη Κοντογεώργου