Επαναληπτικά Κριτήρια Αξιολόγησης Λατινικών – Κείμενο 43
Η ΟΡΓΗ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ
Num ad hostem veni et captiva in castris tuis sum ? In hoc me longa vita et infelix senecta traxit, ut primum exsulem deinde hostem te viderem? Qui potuisti populari hanc terram, quae te genuit atque aluit ? Non tibi ingredienti fines patriae ira cecidit ? Quamvis infesto et minaci animo perveneras, cur, cum in conspectu Roma fuit, tibi non succurrit: «intra illa moenia domus ac penates mei sunt, mater coniunx liberique» ? Ergo ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur ; nisi filium haberem, libera in libera patria mortua essem. Ego nihil iam pati possum nec diu miserrima futura sum: at contra hos, si pergis, aut immatura mors aut longa servitus manet.
Ερωτήσεις:
- Να μεταφραστεί το κείμενο.
- Να γραφούν τα παραθετικά των επιθέτων του κειμένου και στα τρία γένη (στην πτώση και τον αριθμό που βρίσκονται) και να σχηματιστούν τα επιρρήματά τους και στους τρεις βαθμούς.
- Longa: να κλιθεί ο συγκριτικός βαθμός του αρσενικού γένους και στους δύο αριθμούς.
- Infelix: να κλιθεί ο συγκριτικός βαθμός του θηλυκού γένους και στους δύο αριθμούς.
- Libera: να κλιθεί ο συγκριτικός βαθμός του ουδετέρου γένους και στους δύο αριθμούς.
- Να µεταφέρετε τα δευτερόκλιτα και τα τριτόκλιτα ουσιαστικά του κειµένου στην αντίστοιχη πτώση του άλλου αριθµού, εφόσον αυτό είναι δυνατόν, και να δηλώσετε το γένος τους.
- minaci animo: Να κλιθούν µαζί και στους δύο αριθµούς.(ΚΕΕ)
- Να αναγνωριστούν όλες οι ευθείες ερωτήσεις του κειμένου (εισαγωγή και εκφορά). (σχολικό βιβλίο)
- Να µεταφέρετε τις αντωνυµίες του κειµένου (πλην των προσωπικών) στην αντίστοιχη πτώση του άλλου αριθµού στο γένος που βρίσκονται.(ΚΕΕ)
- Nα γραφούν οι ζητούμενοι τύποι :
- veni : β΄ ενικό και πληθυντικό ενεστώτα και μέλλοντα της προστακτικής
- sum : ονοματικοί τύποι όλων των χρόνων
- traxit : γ’ ενικό και πληθυντικό της οριστικής και υποτακτικής συντελεσμένου μέλλοντα και στις δύο φωνές
- viderem : ονοματικοί τύποι στην ίδια φωνή
- potuisti : β’ ενικό όλων των εγκλίσεων του ενεστώτα και του παρατατικού
- populari : χρονική αντικατάσταση
- genuit : γ’ ενικό και πληθυντικό υποτακτικής ενεστώτα και παρακειμένου
- aluit : γ’ πληθυντικό οριστικής όλων των συντελικών χρόνων
- ingredienti : τον ίδιο τύπο σε όλα τα γένη και στους δύο αριθμούς
- cecidit : σουπίνο
- perveneras : γενική και αιτιατική του γερουνδίου
- fuit : εγκλιτική αντικατάσταση
- succurrit : γ’ ενικό οριστικής συντελεσμένου μέλλοντα
- sunt : να κλιθεί η προστακτική ενεστώτα και μέλλοντα
- peperissem : β’ ενικό υποτακτικής παρατατικού
- oppugnaretur : β’ ενικό προστακτικής ενεστώτα και μέλλοντα
- haberem : γενική ενικού μετοχής ενεστώτα αρσενικού γένους και στους δύο αριθμούς
- mortua : β’ ενικό οριστικής ενεστώτα και μέλλοντα
- essem : α’ πληθυντικό υποτακτικής παρατατικού της ενεργητικής περιφραστικής συζυγίας
- pati : β’ ενικό οριστικής όλων των χρόνων
- possum : β΄ πληθυντικό υποτακτικής ενεστώτα και παρακειμένου
- futura sum : να γραφούν τα παρεπόμενα του τύπου
- pergis : γ’ πληθυντικό υποτακτικής υπερσυντελίκου
- manet : β’ πληθυντικό υποτακτικής ενεστώτα και παρακειμένου
- Να μετατραπούν οι παρακάτω προτάσεις σε ευθείες ερωτήσεις με το num ή το nonne ανάλογα με το περιεχόμενό τους (σχολικό βιβλίο).
- Deum ipsum vidisti.
- Vita nostra brevis est.
- Pacem amamus.
- Bellum odimus (μισούμε)
- Οι υποθετικοί λόγοι του κειμένου να αναγνωριστούν, να μεταφερθούν στα άλλα είδη και να μετατραπούν σε μετοχές.
- Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τους ονοµατικούς (οµοιόπτωτους και ετερόπτωτους) και τους επιρρηματικούς προσδιορισµούς του κειµένου.
- Να προσδιορίσετε το είδος των απαρεµφάτων του κειµένου και να δικαιολογήσετε τον χρόνο στον οποίο βρίσκονται. Να δικαιολογήσετε την πτώση του υποκειµένου τους. (ΚΕΕ)
- Να προσδιορίσετε το είδος της µετοχής του κειµένου, να δικαιολογήσετε την πτώση της και να την αναλύσετε σε δευτερεύουσα πρόταση.
- Να εντοπίσετε τους συνδέσµους του κειµένου και να εξηγήσετε τον συντακτικό τους ρόλο. (ΚΕΕ)
- Να εντοπίσετε τις λέξεις του κειµένου που έχουν ετυµολογική σχέση µε αντίστοιχες λέξεις της Ελληνικής (αρχαίας και νέας). (ΚΕΕ)
- Στα τρία ζεύγη περιόδων που σας δίδονται, να εντοπίσετε τη νοηµατική διαφορά µεταξύ των περιόδων καθενός ζεύγους και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
- Num captiva in castris tuis sum? Nonne captiva in castris tuis sum?
- Num haec terra te genuit atque aluit? Nonne haec terra te genuit atque aluit?
- Num hoc fecerunt? Nonne hoc fecerunt?
- ad hostem : να το αντικαταστήσετε (ώστε να εκφράζεται η ίδια επιρρηματική σχέση) από:
- domus
- Athenae
- Italia
- Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική:
- In hoc me longa vita et infelix senecta traxit, ut primum exsulem deinde hostem te viderem?
- quae te genuit atque aluit
- Ergo ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur ;
- ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur:
- να μετατραπούν οι προτάσεις σε καταφατικές
- η δευτερεύουσα υποθετική πρόταση να μετατραπεί σε δευτερεύουσα αιτιολογική που θα δηλώνει αιτιολογία υποκειμενική.
- Να μετατρέψετε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική:
- Ergo ego nisi peperissem, Roma non oppugnaretur
- Να επαναδιατυπώσετε τις ευθείες ερωτήσεις με όλους τους τρόπους εισαγωγής:
- In hoc me longa vita et infelix senecta traxit, ut primum exsulem deinde hostem te viderem?
- Non tibi ingredienti fines patriae ira cecidit ?
Άρης Ιωαννίδης*
Φιλόλογος
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Λατινικά του Λυκείου
1. Λατινικά Λυκείου 2. Διαγωνίσματα Λατινικών
Βρείτε επιλεγμένα άρθρα και εκπαιδευτικό υλικό στις ομάδες μας
• schooltime – Εκπαιδευτικό υλικό • Φιλολογικές Σελίδες • Εκπαιδευτικές σελίδες
♦ Αν θέλετε να ενημερώνεστε μέσω facebook για όλες τις νέες δημοσιεύσεις, ακολουθήστε τη σελίδα μας επιλέγοντας τον σύνδεσμο • schooltime