Φιλοσοφικός Λόγος Γ’ Λυκείου – Αρχαία Ελληνικά, Εισαγωγή: Ερωτήσεις (Σωστό – Λάθος, Σελ. 89 – 103)
Ερώτηση: Να γράψετε δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε καθεμία από τις παρακάτω θέσεις, τη λέξη Σωστό, αν είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν είναι λανθασμένη.
- Οι αδίστακτοι δημαγωγοί, όπως επισημαίνει ο κωμωδιογράφος, «καλόπιαναν, εθώπευαν, κολάκευαν και εξαπατούσαν τον Δήμο».
- Στην αθηναϊκή δημοκρατία, στο όνομα της ισοτιμίας, η ανάθεση πολλών αξιωμάτων γινόταν μεσω της εκλογικής διαδικασίας.
- Η μοναδική ελπίδα κατά τον Πλάτωνα ήταν να αναλάβουν τα ηνία του κράτους οι άρχοντες.
- Ο μόνος που μπορεί να οδηγήσει με ασφάλεια μέσα από την τρικυμία το ”μεθυσμένο καράβι” είναι ο κυβερνήτης – φιλόσοφος.
- Ο όρος βασιλεύς στον Πλάτωνα δηλώνει τον απόλυτο μονάρχη που αντλεί την εξουσία του από το κληρονομικό δικαίωμα ή από τη θέληση του Θεού.
- Οι φιλόσοφοι – βασιλεῖς αναλαμβάνουν την εξουσία από αίσθηση καθήκοντος.
- Η ιδεώδης πολιτεία είναι σοφή, επειδή οι άρχοντες της (οι φιλόσοφοι – επίκουροι) είναι σοφοί.
- Η ιδεώδης πολιτεία κοσμείται από σωφροσύνη, επειδή το κάθε στοιχείο εκπληρώνει τη λειτουργία του, χωρίς να παρακωλύει τη λειτουργία των άλλων.
- Το κατώτερο μέρος της ψυχής το ἀλόγιστον ή ἐπιθυμητικόν, επιδιώκει την εκπλήρωση των βασικών αναγκών.
- Τα δύο κατώτερα μέρη της ψυχής υπακούουν στο ανώτερο στοιχείο, το λογιστικόν που ηγεμονεύει.
- Κάθε άνθρωπος είναι δίκαιος, εφόσον τα τρία στοιχεία (νους, καρδιά, επιθυμίες), που συναπαρτίζουν την προσωπικότητά του, βρίσκονται σε αρμονική συμβίωση.
- Το μείζον πρόβλημα που συζητείται στην Πολιτεία είναι το διδακτόν της αρετής.
- Ο Κέφαλος διισχυρίζεται ότι δικαιοσύνη είναι να αποδίδεις τα ίσα, καλό στον φίλο, κακό στον εχθρό.
- Ο Γλαύκων θεωρεί τη δικαιοσύνη ως μια υποκριτική κοινωνική σύμβαση που επιβάλλεται από τους πολλούς και αδύνατους για την αυτοπροστασία τους.
- Στην ιδεώδη πολιτεία επίκουροι ονομάζονται όσοι επιβλέπουν την επιβολή της τάξης.
- Δικαιοσύνη είναι ένα είδος αρμονίας των αντιμαχομένων τάσεων της ψυχής.
- Στη δικαιοσύνη εμπεριέχονται και οι τρεις άλλες αρετές, η σοφία που διαβλέπει και εκτιμά το βάρος της προσωπικότητάς μας, η ανδρεία που έχει το θάρρος να αποδεχθεί την εκτίμηση, και τέλος η δικαιοσύνη που επιβάλλει τον αυτοέλεγχο.
- Η ιδεώδης πολιτεία κατά τον Πλάτωνα είναι αριστοκρατική, και η αριστοκρατία της βασίζεται στην καταγωγή και όχι στο πνεύμα.
- Ο τιμοκρατικός άνθρωπος είναι παραδομένος στο θυμοειδές στοιχείο και
επιδιώκει συνεχώς τιμές, διακρίσεις, πλούτο και ηδονές.
- Από την Ολιγαρχία προκύπτει η Τιμοκρατία (πλουτοκρατία), όπου ο άμετρος πλουτισμός εκκολάπτει ένα πλήθος κηφήνων.
- Ο ολιγαρχικός λατρεύει το χρήμα, περιφρονεί την παιδεία, αδιαφορεί για την τιμή και την υπεράσπιση της πατρίδας του.
- Όταν οι κηφήνες συνειδητοποιήσουν τη δύναμή τους, ανατρέπουν τον τύραννο και εγκαθιστούν ένα ανάπηρο πολίτευμα, τη Δημοκρατία.
- Η άμετρη ελευθερία της Δημοκρατίας οδηγεί στην αναρχία.
- Όταν ο κακούργος κηφήνας αναλάβει με τη βοήθεια του Δήμου την εξουσία, εγκαθιστά τη Δημοκρατία.
- Η αλληγορία πρόκειται για συνεχή μεταφορά ή παρομοίωση.
- Η αλληγορία του σπηλαίου, όπως αναπτύσσεται στην αρχή του Ζ’ βιβλίου της Πολιτείας, αναφέρεται στην υποχρέωση που έχει ο ορθώς πεπαιδευμένος, δηλαδή ο φιλόσοφος, να φωτίσει τους συνανθρώπους του.
Απαντήσεις:
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
- Σωστό
- Λάθος
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Λάθος
- Σωστό
- Σωστό
Άρης Ιωαννίδης*
Φιλόλογος
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Αρχαία Ελληνικά Λυκείου
1. Αρχαία Α’ Λυκείου, 2. Αρχαία Β’ Λυκείου, 3. Αρχαία Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Γραμματική, 6. Συντακτικό 7. Άγνωστο κείμενο
Φιλοσοφικός Λόγος Γ’ Λυκείου, Εισαγωγή: Ερωτήσεις (Σωστό – Λάθος, Σελ. 87 – 88)