Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο αποτελεί μια μεγάλη αλλαγή για το παιδί. Με την είσοδό του στο δημοτικό σχολείο, αλλάζουν πολλά στη καθημερινότητα του, με πρώτο και κυρίαρχο το διάβασμα και οι εργασίες. Τα παιδιά πριν δεν είχαν κάτι να ετοιμάσουν στο σπίτι για την επόμενη μέρα και επομένως είχαν συνδυάσει την επιστροφή στο σπίτι μετά το σχολείο, ως ελεύθερο χρόνο και συνεπώς μια ευκαιρία να παίξουν με τη μαμά και τον μπαμπά.

Συνεπώς, μέχρι να προσαρμοστούν τα παιδιά στα νέα δεδομένα, ίσως αποφεύγουν να κάνουν τα μαθήματα τους, να κωλυσιεργούν μέχρι την τελευταία στιγμή, να ξεχνούν να σημειώσουν τι πρέπει να διαβάσουν και γενικώς να επινοούν δικαιολογίες. Οι γονείς στην προσπάθεια τους να βοηθήσουν τα παιδιά παίρνουν τον ρόλο του δασκάλου και διαβάζουν με τα παιδιά τους ή κάποιες φορές τους κάνουν και τις σχολικές τους εργασίες.

Πώς λοιπόν μπορούν γονείς και παιδιά να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα; Πολύ σημαντικό είναι οι γονείς και οι δάσκαλοι να συνεργάζονται για να αναπτύξουν τα παιδιά υγιείς συνήθειες στην προετοιμασία των μαθημάτων στο σπίτι. Οι δάσκαλοι να εξηγούν στους μαθητές και να απαντούν στις ερωτήσεις τους, αλλά και ταυτόχρονα να μην υπερβάλλουν στον αριθμό των εργασιών. Οι σχολικές εργασίες αναπτύσσουν την υπευθυνότητα και την ανεξαρτησία, καθώς επίσης και τις προσωπικές οργανωτικές ικανότητες και διδάσκουν στα παιδιά πώς να διαχειρίζονται το χρόνο τους. Οι γονείς είναι εκεί λοιπόν για να βοηθούν τα παιδιά στη σωστή διαχείριση του χρόνου, ώστε το παιδί να μην σπαταλάει όλο τον ελεύθερο του χρόνο προσπαθώντας να οργανώσει τα μαθήματα του και το βράδυ να είναι εξαντλημένο και κουρασμένο. Αυτό ίσως οδηγήσει και στην απογοήτευση, αλλά και σε ένα αίσθημα ότι δεν αξίζει και δεν είναι ικανό να τα καταφέρει. Η σωστή οργάνωση του χρόνου, θα το βοηθήσει να έχει χρόνο και για παιχνίδι, κάτι πολύ βασικό για την παιδική ψυχολογία, καθώς αρκετοί γονείς τείνουν να φορτώνουν από πολύ μικρά τα παιδιά τους με εξωσχολικές δραστηριότητες.

Επιπρόσθετα, τα παιδιά πρέπει να ξέρουν ότι τα μαθήματα είναι δική τους δουλειά και όχι των γονιών! Οι γονείς απλά τα διευκολύνουν και καθήκον τους είναι να τα βοηθούν και όχι να κάνουν εκείνοι τις εργασίες τους. Τέλος, θα βοηθούσε πολύ να τηρούμε μια ρουτίνα στην καθημερινότητα μας. Να έχουμε μια προκαθορισμένη ώρα για τα μαθήματα κάθε μέρα, την οποία μπορούμε να διαπραγματευτούμε με τα παιδιά μας, καθώς δεν είναι άκαμπτη. Πολύ σημαντικό είναι το παιδί να έχει ένα συγκεκριμένο χώρο για να κάνει τα μαθήματα του. Ο χώρος αυτός θα είναι αποκομμένος από οτιδήποτε θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή του, όπως οι οθόνες, ώστε να υπάρχει ησυχία και το δωμάτιο να έχει επαρκή φωτισμό.  Έπειτα, μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά να αρχίσουν από τα δυσκολότερα μαθήματα, να ρίξουμε μια προκαταρκτική ματιά στις εργασίες μία-μία μαζί με το παιδί, να διαβάσουμε τις οδηγίες και να ελέγξουμε ότι τις καταλαβαίνει. Μπορούμε να κάνουμε την πρώτη ερώτηση ή το πρώτο πρόβλημα μαζί, ώστε να δουν ότι μπορούν να το κάνουν και μόνα τους και έπειτα τα ενθαρρύνουμε συνέχεια.

Το πιο σημαντικό από όλα είναι να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση τους, δεχόμενα τις αδυναμίες τους μαζί με τα προτερήματα τους. Καλή σχολική χρονιά με περισσότερη αυτοεκτίμηση, λιγότερη έμφαση στις γνώσεις, ώστε να μην γίνεται αυτοσκοπός, αλλά μεγαλύτερη έμφαση στο να αγαπήσουν τη μάθηση.

Κρητικού Μαρίνα*
Ψυχολόγος Υγείας/Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος
Συνεργάτης Attachment Parenting Hellas

 Αν θέλετε να ενημερώνεστε μέσω fb για όλες τις νέες αναρτήσεις, ακολουθήστε τη σελίδα μας επιλέγοντας τον σύνδεσμο: schooltime

© schooltime.gr – Αρθρογραφία Facebook •Twitter •Google+