«Ενδεικτική αναπτυγμένη Έκθεση Λυκείου: Φιλία»
Θέμα Έκθεσης: «Σε ομιλίας σας που πρόκειται να εκφωνήσετε σε εκδήλωση του σχολείου σας, ενώπιον συμμαθητών σας, με θέμα τον ρόλο των ανθρώπινων σχέσεων στην εποχή μας, να εκθέσετε:
α) τα χαρακτηριστικά της γνήσιας φιλίας, όπως εσείς την αντιλαμβάνεστε και
β) την άποψή σας σχετικά με τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης / διαδικτύου στη δημιουργία σχέσεων φιλίας.»
Αγαπητοί συμμαθητές,
αγαπητοί φίλοι και φίλες,
Ποιος θα μπορούσε από όλους εμάς εδώ μέσα σ’ αυτή την αίθουσα να ισχυριστεί ότι στην ευαίσθητη αυτή ηλικία της εφηβείας, την οποία διανύουμε, δεν έχουμε ανάγκη την παρουσία ενός καλού φίλου – ης; Οι περισσότεροι άλλωστε διαμορφώνουμε τέτοιες φιλίες στο πλαίσιο του σχολείου. Και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, αφού το μεγαλύτερο μέρος της μέχρι τώρα ζωής μας το περάσαμε ως μαθητές. Μέσα στην αίθουσα αυτή βλέπω πολλά φιλικά πρόσωπα. Έχω μοιραστεί στιγμές κι έχω μεγαλώσει μαζί τους. Και μπορώ να πω ανεπιφύλακτα ότι τα πρόσωπά τους με βοηθάνε να αντιληφθώ, μ’ ένα πιο βαθύ νόημα την έννοια της πραγματικής φιλίας, της γνήσιας.
Στη δύσκολη και περίπλοκη περίοδο της εφηβείας, την όποια όλοι, και μαθητές και καθηγητές και γονείς που είναι τώρα παρόντες, περάσαμε, αρχίζουμε σιγά σιγά να ανακαλύπτουμε τον εαυτό μας. Και σ’ αυτό, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι φιλίες που κάνουμε. Κατά την άποψή μου, ο πραγματικός φίλος θα σε βοηθήσει να γνωρίσεις τον εαυτό σου και να ωριμάσεις. Θα σεβαστεί καθετί καλό και κακό πάνω σου, δε θα προσπαθήσει να σε αλλάξει. Μπορεί να είστε διαφορετικοί, αλλά η αξία της φιλίας τα παραμερίζει αυτά. Μόνο και μόνο επειδή πρόκειται για ένα άτομο που σε αποδέχεται, με όλα τα άσχημα χαρακτηριστικά και τα λάθη σου. Ένα άτομο που μπορείς να αποκαλείς οικογένειά σου. Και αν θελήσεις να αλλάξεις το χαρακτήρα σου, εκείνος θα σε ενθαρρύνει, να το κάνεις. Είτε οδηγηθείς σε καλύτερο είτε σε χειρότερο σημείο, αυτός θα είναι πάντα εκεί. Στα καλύτερα για να χαρεί μαζί σου και στα χειρότερα για να σε ακούσει και να σε συμβουλέψει. Σχηματίζεται έτσι ένας ισχυρός δεσμός, μια σχέση κατανόησης και αλληλεγγύης, που στηρίζεται στο «δούναι» και «λαβείν».
Ας μιλήσουμε, όμως, για ένα σημαντικό χαρακτηριστικό όχι μόνο της φιλίας, αλλά κάθε ανθρώπινης σχέσης, την ειλικρίνεια. Οι άνθρωποι μπορούν να μας αποδέχονται γι’ αυτό που πραγματικά είμαστε, μόνο αν εμείς οι ίδιοι είμαστε ειλικρινείς με αυτό. Πρόκειται, λοιπόν, για την ελευθερία του ίδιου μας του εαυτού, την οποία νιώθουμε κοντά στα αγαπημένα μας πρόσωπα και προπάντων στους φίλους μας. Βέβαια, για την ενθάρρυνση αυτής της ελευθερίας απαραίτητη είναι η εμπιστοσύνη. Είναι, πιστεύω, η αξία εκείνη που γίνεται θεμέλιο για όλες τις υπόλοιπες. Μέσα από την εμπιστοσύνη απορρέει ασφάλεια και σιγουριά, σταθερότητα και συνεκτικότητα. Μοιράζεσαι με το άτομο που έχεις μπροστά σου ένα κομμάτι του εαυτού σου. Και αυτός το ίδιο.
Το να βρεις στο πρόσωπο κάποιου άλλου έναν φίλο δεν είναι εύκολο. Γι’ αυτό συνηθίζουν να λένε οι περισσότεροι ότι πραγματικοί φίλοι δεν είναι παραπάνω από δύο άτομα στη ζωή μας. Στην ουσία, όμως, δεν έχει να κάνει με αριθμό, παρά με εμπειρίες και συναισθήματα.
Βέβαια, η πορεία προς την ανακάλυψη ενός φίλου έχει διευκολυνθεί τα τελευταία χρόνια μέσω του διαδικτύου. Οι αμέτρητες δυνατότητες που αυτό προσφέρει έχουν συμβάλει και στην κοινωνικότητά μας. Μέσω του Facebook, του Twitter και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπορούμε να κάνουμε αμέτρητες γνωριμίες. Αυτό δε σημαίνει ότι από όλες αυτές θα προκύψει ένας φίλος, αλλά σίγουρα είναι ένα ενθαρρυντικό βήμα, μια καλή αρχή. Παράλληλα, το διαδίκτυο έχει την ικανότητα να «εκμηδενίζει» τις αποστάσεις. Έτσι, προβλέπεται η γνωριμία με άλλα άτομα από άλλες χώρες. Αυτό δε συμβάλλει μόνο στην ενίσχυση της κοινωνικότητάς μας, αλλά και στην αρχή της διαφορετικότητας και το σεβασμό σε άλλες παραδόσεις και κουλτούρες. Δεν είναι λίγες οι φιλίες που αναπτύσσονται σήμερα μέσω του διαδικτύου, είτε πρόκειται για μέλη της δικής μας κοινωνίας, είτε διαφορετικής.
Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τον τρόπο με τον οποίο το διαδίκτυο επηρεάζει αρνητικά τις φιλίες. Η επαφή που δημιουργείται μέσα από αυτό είναι περισσότερο εικονική. Αυτό σημαίνει ότι πολλές φορές – αν όχι όλες – δεν έχουμε μπροστά μας το άτομο στο οποίο απευθυνόμαστε. Ακόμα κι τον γνωρίζουμε στην πραγματική μας ζωή, περιοριζόμαστε στην επικοινωνία μέσω του διαδικτύου και όχι στην αληθινή επαφή μαζί του. Οι φιλίες μας και γενικότερα οι σχέσεις μας γίνονται απρόσωπες, λιγότερο αυθεντικές. Δημιουργείται, λοιπόν, χάσμα. Από τη μια, το διαδίκτυο προωθεί τη συχνότερη και ευκολότερη επικοινωνία, από την άλλη όμως πρόκειται για μια κενή επικοινωνία που δεν εμπνέει ούτε συναισθήματα, ούτε την ανάπτυξη πραγματικών φιλικών αξιών και ανθρώπινων σχέσεων.
Προτείνω, αγαπητοί μου φίλοι, να αρχίσουμε να κοιτάμε το πρόσωπο του φίλου που έχουμε δίπλα μας. Μόνο έτσι μπορούμε να διαπιστώσουμε αν είναι πραγματικά αληθινός, μόνο έτσι να δημιουργήσουμε έναν ισχυρό δεσμό μαζί του. Γιατί την κατανόηση, την ειλικρίνεια, την εμπιστοσύνη τις εμπνέουν τα μάτια που μας κοιτάνε, η φωνή που μας μιλάει και το χέρι που μας ακουμπάει στοργικά στον ώμο. Όχι τα μηνύματα. Ας πάψουμε να αναζητούμε όσο γίνεται περισσότερους φίλους στο Facebook κι ας αρχίσουμε να ψάχνουμε πραγματικούς φίλους στη ζωή μας, άτομα να μας στηρίζουν, να μας αγαπάνε και να είναι πάντα στο πλευρό μας.
Ευχαριστώ που με ακούσατε…
Άρης Ιωαννίδης*
Φιλόλογος
Διαβάστε ακόμα:
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση Λυκείου
- Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
- Έκφραση – Έκθεση: Η Αξιολόγηση της Έκθεσης (από το ΚΕΕ)
- 70+ σημεία θεωρίας για μία ολοκληρωμένη επανάληψη στη Νεοελληνική Γλώσσα
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- Το επικοινωνιακό πλαίσιο στη Νεοελληνική Γλώσσα: Δοκίμιο, άρθρο, ομιλία
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
- Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr
1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό