H παράλληλη διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας δεν καταργείται, αν εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις, ενώ επιπλέον η διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας επεκτείνεται στα 4/θέσια και άνω Δημοτικά σχολεία. Αυτό αναφέρεται σε γραπτή απάντηση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκου Φίλη σε ερώτηση του Βουλευτή  κ. Θεόδωρος Π. Φορτσάκης σχετικά με τη διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας στο Δημοτικό.

Στην απάντηση του Νίκου Φίλη παρατίθενται αποφάσεις και εγκύκλιοι που καθορίζουν το πλαίσιο της διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας. Πιο αναλυτικά:

Η διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας, Γαλλικής και Γερμανικής πραγματοποιείται για δύο (2) ώρες την εβδομάδα στις Ε΄& ΣΤ΄ τάξεις των 4/θέσιων και άνω δημοτικών σχολείων του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Φ.52/63/12873/Γ1/6-2-2012 (ΦΕΚ 253, τ.Β’), (ΑΔΑ: Β4439- ΩΞ1), όπως τροποποιήθηκε με τη με αρ. πρωτ. Φ12/657/70691/26-04-2016/Δ1 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1324 τ.Β’/11-05-2016) και με την με αριθμ. πρωτ. 87888/Δ1 30-05-2016 εγκύκλιο με θέμα «Διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία για το σχολικό έτος 2016-2017».

Σύμφωνα με την αριθμ. πρωτ. Φ12/657/70691/Δ1/26-4-2016 Υ.Α (ΦΕΚ 1324/11-05-2016 τ.Β’) με θέμα «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου» για την διδασκαλία της β΄ ξένης γλώσσας ισχύουν τα εξής:

α) Οι μαθητές διδάσκονται ως 2η ξένη γλώσσα όποια από τις δυο (Γαλλικά-Γερμανικά) έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης σε επίπεδο τμήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά τις δηλώσεις των μαθητών που θα φοιτήσουν κατά το επόμενο σχολικό έτος στην Ε΄ τάξη. Σε περίπτωση ισοψηφίας στις προτιμήσεις των μαθητών του τμήματος, διδάσκεται ως 2η ξένη γλώσσα αυτή για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δεν επιτρέπεται αλλαγή τμήματος μαθητών λόγω διαφορετικής προτίμησης σε σχέση με τη 2η ξένη γλώσσα που πλειοψήφησε και διδάσκεται στο τμήμα τους.

β) Αν μέχρι την 1η Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους δεν έχει καλυφθεί η θέση του εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας που επιλέχθηκε από τις δηλώσεις προτίμησης, τότε οι μαθητές διδάσκονται την ξένη γλώσσα για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, για το σχολικό έτος 2016-2017 και για τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης, η οργάνωση των τμημάτων διδασκαλίας της 2ης ξένης γλώσσας θα διατηρηθεί όπως διαμορφώθηκε το σχολικό έτος 2015-2016. Στην περίπτωση κατά την οποία στην ΣΤ΄ τάξη δεν υπάρχει ήδη διαμορφωμένη οργάνωση τμημάτων από το προηγούμενο σχολικό έτος, τότε υλοποιείται διαδικασία επιλογής 2ης ξένης γλώσσας όπως προβλέπεται στα παραπάνω (α) και (β) εδάφια.

Σύμφωνα με την αριθμ. πρωτ. 87888/Δ1/30-05-2016 εγκύκλιο με θέμα «Διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία για το σχολικό έτος 2016-2017»:

Σε σχολεία με δύο ή περισσότερα τμήματα ανά τάξη, οι μαθητές δύναται να κατανεμηθούν σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους σε μεικτά-παράλληλα τμήματα με δυο προϋποθέσεις:

α) Ο ελάχιστος αριθμός για τη δημιουργία τμήματος είναι οι 14 μαθητές

β) Ο αριθμός των παράλληλων τμημάτων δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αριθμό των υφιστάμενων τμημάτων γενικής παιδείας, π.χ. από 2 τμήματα γενικής Παιδείας δημιουργούνται αποκλειστικά 2 τμήματα 2ης ξένης γλώσσας, από 3 τμήματα γενικής Παιδείας δημιουργούνται αποκλειστικά 3 τμήματα 2ης ξένης γλώσσας κτλ.

Στις περιπτώσεις που δεν πληρούνται οι προαναφερθείσες (α΄ και β΄) προϋποθέσεις, η β΄ ξένη γλώσσα διδάσκεται στο υφιστάμενο τμήμα γενικής Παιδείας σύμφωνα με την επιλογή της πλειοψηφίας των μαθητών σε επίπεδο τμήματος.

 Επίσης, σύμφωνα με την ίδια εγκύκλιο, οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητών που θα φοιτήσουν κατά το σχολικό έτος 2016-2017 στην Ε΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου συμπληρώνουν δήλωση με τη γλώσσα προτίμησης του παιδιού τους (Γαλλική ή Γερμανική) και την καταθέτουν στο Διευθυντή του Σχολείου τους έως 8 Ιουνίου 2016.

 Συνεπώς η παράλληλη διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσα δεν καταργείται, αν εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις, ενώ επιπλέον η διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας επεκτείνεται στα 4/θέσια και άνω Δημοτικά σχολεία.

Τέλος, ο Νίκος Φίλης αναφέρει ότι σύμφωνα με το αριθμ. πρωτ. 5186/6-7-2016 έγγραφό του, η Επιστημονική Επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) έχει καταθέσει για τις Ξένες Γλώσσες, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, προτάσεις αναφορικά με την αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.

*Ανακοίνωση ΥΠΠΕΘ

© schooltime.gr