Ένα επίκαιρο και διαχρονικό θέμα, που απασχολεί γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς είναι η «Ψυχολογία πριν και μετά τις Εξετάσεις»… δεν είναι μόνο οι Πανελλήνιες, αλλά και κάθε είδους Εκπαιδευτική Εξέταση, από την οποία αξιολογείται ένα άτομο σε όποια ηλικιακή φάση της ζωής του. 

Το άγχος και η αγωνία κατά την προετοιμασία είναι κάτι που έχει συζητηθεί αρκετά και προσωπικά και εγώ σαν Ειδικός έχω αναπτύξει στο προσωπικό μου Ιστολόγιο.

Η Ψυχολογία του μαθητή-σπουδαστή μετά την εξεταστική περίοδο είναι κάτι, στο οποίο πρέπει να δώσουμε μεγάλη βαρύτητα. Η αγωνία, ναι μεν σταματά για λίγο με το που λήξει η Εξέταση, αλλά στην πορεία δημιουργείται άγχος και ένταση στους εξεταζόμενους και στο οικογενειακό τους περιβάλλον για το τι μέλλει γενέσθαι… «έγραψα καλά; θα περάσω στην σχολή που επιθυμώ …; θα είναι στον τόπο που επέλεξα; θα πέσουν οι βάσεις; θα αξιολογηθώ σωστά;». Μέχρι να πάρουν στα χέρια τους τα αποτελέσματα, περνούν μία δεύτερη πιεστική περίοδο, γεγονός που τους στερεί από ηρεμία.

Έως ένα σημείο, το άγχος της αναμονής είναι δημιουργικό και φυσιολογικό. Οι εξεταζόμενοι έχουν κοπιάσει πάρα πολύ και είναι απόλυτα αποδεκτό, ότι επιθυμούν να έχει ο κόπος τους αντίκρισμα. Όταν, όμως, η φυσιολογική αγωνία ξεπερνά το άτομο και γίνεται εμμονή, καταλαμβάνει δηλαδή ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητας και γίνεται το πρώτο θέμα αυτής και παράλληλα κυριαρχούν στο μυαλό και στη ψυχή αρνητικά συναισθήματα και μεγάλη απαισιοδοξία για το τελικό αποτέλεσμα… τότε η όλη διαδικασία οδηγεί τους ενδιαφερόμενους σε μεγάλη ψυχική κατάπτωση…

Για αυτό τον λόγο, Γονείς και Εξεταζόμενοι να έχετε πάντα στο μυαλό σας:

  1. Ό,τι έγινε, έγινε. Τώρα δεν μπορείτε να αλλάξετε τα δεδομένα και το αποτέλεσμα. Σκεφτείτε, ότι δώσατε τον καλύτερο σας εαυτό, προσπαθήσατε στον βαθμό, που μπορέσατε και τώρα περιμένετε να δείτε μία συγκεκριμένη κατάληξη.
  2. Αυτή η κατάληξη δεν σας αξιολογεί ως ανθρώπους. Μετρήσατε τις εκπαιδευτικές σας δυνάμεις, αλλά η μάθηση δεν είναι κάτι που αξιολογείται στο 100% από μία εξέταση.
  3. Μην αφήσετε τις απαισιόδοξες σκέψεις να κατακλύσουν το μυαλό σας, πριν πάρετε τα αποτελέσματα στα χέρια σας.
  4. Στο τέλος, ό,τι και να δείτε ως αποτέλεσμα, η ωριμότητα έγκειται στο να το αποδεχθείτε με ευθύνη για τον εαυτό σας. Αυτό είναι η πραγματική αυτονόμηση.
  5. Εάν δεν τα καταφέρετε, σκεφτείτε ότι έχετε την δυνατότητα να προσπαθήσετε ξανά. Η ουσία βρίσκεται στο κατά πόσο υπάρχει πραγματική επιθυμία από τον εξεταζόμενο για προχώρημα ή όχι.
  6. Μην επενδύετε την προσωπική σας επιτυχία μόνο στο αν θα περάσετε σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή. Η επαγγελματική και προσωπική επιτυχία βασίζεται στην εσωτερική πληρότητα. Όποιο επάγγελμα και να κάνετε, το θέμα είναι να το αγαπάτε. Αν το αγαπάτε, θα το εξασκείτε με μεράκι και θα έχετε σίγουρα επιτυχή αποτελέσματα.
  7. Γονείς, μην επενδύετε τις προσωπικές σας φιλοδοξίες στις εξετάσεις των παιδιών σας. Δεν είστε ένα με τα παιδιά σας, αφήστε τα να πάρουν τον δρόμο, που θα τα κάνει πραγματικά ευτυχισμένα. Αυτός ο δρόμος ενδέχεται να είναι διαφορετικός από αυτόν, που εσείς επιθυμείτε… αντέξτε το!
  8. Μην βιαστείτε να κάνετε πλάνα και υποθέσεις. Πάρτε αποφάσεις, εφόσον έχετε τα δεδομένα στα χέρια σας.
  9. Σκεφτείτε, ότι η μόρφωση είναι κάτι που αποκτιέται όχι αποκλειστικά με τις σπουδές σε κάποιο Πανεπιστήμιο.
  10. Για όλα υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις. Για να τις βρείτε, χρειάζεστε ψυχραιμία και καθαρό μυαλό.

*Πρώτη δημοσίευση: Ιούνιος 2014

Αθανασιάδου Μαρία*
Ψυχολόγος – εξειδίκευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία-Θεραπεία Οικογένειας και Ζεύγους

© schooltime.gr  Ροή Ειδήσεων