Πανελλαδικές-Λατινικά: Διευκρινίσεις για τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη (2015- 2016)
Διευκρινίσεις για τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη των Λατινικών Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών για το σχολικό έτος 2015 – 2016
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 59/10-12-2015 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω διευκρινίσεις για τη διδασκαλία των Λατινικών της Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών για το σχολικό έτος 2015- 2016.
ΛΑΤΙΝΙΚΑ
Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου
Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών
Από τα δύο σχολικά εγχειρίδια Λατινικών των Μ. Πασχάλη και Γ. Σαββαντίδη του Γενικού Λυκείου
Θα διδαχθούν τα κείμενα των ενοτήτων και τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
ΚΕΙΜΕΝΑ | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ & ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ |
Κειμ.3 Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 1Παρατηρήσεις του κειμένου 2 Παρατηρήσεις του κειμένου 3 |
Κειμ.5 Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 4Παρατηρήσεις του κειμένου 5 |
Κειμ.6Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 6 |
Κειμ.7Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 7 |
Κειμ.11Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 8Παρατηρήσεις του κειμένου 9 Παρατηρήσεις του κειμένου 10 Παρατηρήσεις του κειμένου 11 |
Κειμ.13Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 12Παρατηρήσεις του κειμένου 13 |
Κειμ.14Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 14 |
Κειμ.15Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 15 |
Κειμ.20Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 16Παρατηρήσεις του κειμένου 17 Παρατηρήσεις του κειμένου 18. Επισήμανση: Αφαιρείται η παράγραφος 5 των παρατηρήσεων του κειμένου 18: η κλίση του ουσιαστικού bos (επειδή δεν απαντάται στα κείμενα που περιλαμβάνονται στην ύλη). Παρατηρήσεις του κειμένου 19 Παρατηρήσεις του κειμένου 20. Επισήμανση: στην υποθετική- παραβολική πρόταση του κειμένου 20 quasi moriturum να μη γίνει συντακτική προσέγγιση. |
Κειμ.21Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 21 |
Κειμ.24Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 22Παρατηρήσεις του κειμένου 23 Παρατηρήσεις του κειμένου 24 |
Κειμ.25Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 25 |
Κειμ.27Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 26Παρατηρήσεις του κειμένου 27. Επισήμανση: Αφαιρείται η παράγραφος 4 των παρατηρήσεων του κειμένου 27 (αναφορική πρόταση σε πλάγιο λόγο) |
Κειμ.29Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 28Παρατηρήσεις του κειμένου 29 |
Κειμ.31Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 30Παρατηρήσεις του κειμένου 31 |
Κειμ.34Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 32Παρατηρήσεις του κειμένου 33 Παρατηρήσεις του κειμένου 34 |
Κειμ.36Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 35Παρατηρήσεις του κειμένου 36 Παρατηρήσεις του κειμένου 49 Επισήμανση: Από τις παρατηρήσεις του κειμένου 49 διδάσκεται μόνο η ανακεφαλαίωση των προσδιορισμών του σκοπού. Η ύλη αφορά στις πέντε (5) αριθμητικώς αναφερόμενες στο σχολικό βιβλίο περιπτώσεις σκοπού μετά από ρήματα κινήσεως σημαντικά (1. τελική πρόταση, 2. αναφορική-τελική πρόταση, 3. σουπίνο σε –um, 4. causa ή gratia με γενική του γερουνδίου και 5. ad με αιτιατική γερουνδίου), αλλά δεν αφορά την περίπτωση του εμπρόθετου γερουνδίου που συνοδεύεται με αντικείμενο σε αιτιατική, επειδή η γερουνδιακή έλξη είναι εκτός εξεταστέας – διδακτέας ύλης. |
Κειμ.38Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 37. Παρατηρήσεις του κειμένου 38 |
Κειμ.42Μετάφραση
| Παρατηρήσεις του κειμένου 39Παρατηρήσεις του κειμένου 40 Επισήμανση: Από τις παρατηρήσεις του κειμένου 40 διδάσκονται μόνο οι εναντιωματικές προτάσεις. Αφαιρούνται οι παραχωρητικές. Παρατηρήσεις του κειμένου 41. Επισήμανση: Διδάσκονται μόνο οι απλές παραβολικές προτάσεις. Αφαιρούνται οι υποθετικές παραβολικές. Παρατηρήσεις κειμένου 42 |
Κειμ.43Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 43.Επισήμανση: Αφαιρείται η παράγραφος 5: διμελείς ερωτήσεις. |
Κειμ.44Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 44.Επισήμανση: Αφαιρούνται οι παράγραφοι 2 και 3 (άλλοι τρόποι εισαγωγής πλάγιων ερωτήσεων) Παρατηρήσεις του κειμένου 50: Επισήμανση: Διδάσκονται μόνο τα αντωνυμικά επίθετα που υπάρχουν στα κείμενα της διδακτέας- εξεταστέας ύλης. |
Κειμ.45Μετάφραση | Παρατηρήσεις του κειμένου 45 |
- Σχετικά με τις δευτερεύουσες προτάσεις: Στις δευτερεύουσες εξαρτημένες προτάσεις διδάσκεται η θεωρία που περιέχεται στις οικείες ενότητες των σχολικών εγχειριδίων (εξάρτηση, εισαγωγή, εκφορά, συντακτική θέση). Επειδή ο πλάγιος λόγος έχει αφαιρεθεί από τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη, δεν διδάσκεται ό,τι σχετίζεται με ασκήσεις μετατροπής από ευθύ σε πλάγιο και το αντίθετο.
- Τα γραμματικά φαινόμενα διδάσκονται σύμφωνα με τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη. Τα παραδείγματα και οι εφαρμογές σε ασκήσεις αφορούν μόνο στις λέξεις που απαντούν στα κείμενα που περιέχονται στη διδακτέα – εξεταστέα ύλη και των οποίων διδάσκεται και εξετάζεται η μετάφραση.
_____________________________________-
Διευκρινίσεις για τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη των Λατινικών Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών για το σχολικό έτος 2015 – 2016
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 59/10-12-2015 του Δ.Σ) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω διευκρινίσεις για τη διδασκαλία των Λατινικών της Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών για το σχολικό έτος 2015- 2016.
ΛΑΤΙΝΙΚΑ
Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου
Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών
Από τα δύο σχολικά εγχειρίδια Λατινικών των Μ. Πασχάλη και Γ. Σαββαντίδη του Γενικού Λυκείου
Θα διδαχθούν τα κείμενα των ενοτήτων και τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
ΚΕΙΜΕΝΑ | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ & ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ |
Κειμ.3 Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 1Παρατηρήσεις του κειμένου 2 Παρατηρήσεις του κειμένου 3 |
Κειμ.5 Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 4Παρατηρήσεις του κειμένου 5 |
Κειμ.6Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 6 |
Κειμ.7Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 7 |
Κειμ.11Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 8Παρατηρήσεις του κειμένου 9 Παρατηρήσεις του κειμένου 10 Παρατηρήσεις του κειμένου 11 |
Κειμ.13Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 12Παρατηρήσεις του κειμένου 13 |
Κειμ.14Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 14Παρατηρήσεις του κειμένου 15 |
Κειμ.20Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 16Παρατηρήσεις του κειμένου 17 Παρατηρήσεις του κειμένου 18 Επισήμανση: Αφαιρείται η παράγραφος 5 των παρατηρήσεων του κειμένου 18: η κλίση του ουσιαστικού bos (επειδή δεν απαντάται στα κείμενα που περιλαμβάνονται στην ύλη). Παρατηρήσεις του κειμένου 19 Παρατηρήσεις του κειμένου 20. Επισήμανση: στην υποθετική – παραβολική πρόταση του κειμένου 20 quasi moriturum να μη γίνει συντακτική προσέγγιση. |
Κειμ.21Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 21 |
Κειμ.24Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 22Παρατηρήσεις του κειμένου 23 Παρατηρήσεις του κειμένου 24 |
Κειμ.25Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 25 |
Κειμ.27Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 26Παρατηρήσεις του κειμένου 27. Επισήμανση: Αφαιρείται η παράγραφος 4 των παρατηρήσεων του κειμένου 27 (αναφορική πρόταση σε πλάγιο λόγο) |
Κειμ.29Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 28Παρατηρήσεις του κειμένου 29 |
Κειμ.31Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 30Παρατηρήσεις του κειμένου 31 |
Κειμ.34Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 32Παρατηρήσεις του κειμένου 33 Παρατηρήσεις του κειμένου 34 |
Κειμ.36Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 35Παρατηρήσεις του κειμένου 36 |
Κειμ.38Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 37Παρατηρήσεις του κειμένου 38 Παρατηρήσεις του κειμένου 45 |
Κειμ.42Μετφ
| Παρατηρήσεις του κειμένου 39.Παρατηρήσεις του κειμένου 40: Επισήμανση: Από τις παρατηρήσεις του κειμένου 40 διδάσκονται μόνο οι εναντιωματικές προτάσεις. Αφαιρούνται οι παραχωρητικές Παρατηρήσεις του κειμένου 41. Επισήμανση: Διδάσκονται μόνο οι απλές παραβολικές προτάσεις. Αφαιρούνται οι υποθετικές παραβολικές. Παρατηρήσεις κειμένου 42
|
Κειμ.43Μετφ | Παρατηρήσεις του κειμένου 43.Επισήμανση: Αφαιρείται η παράγραφος 5: διμελείς ερωτήσεις. |
Παρατηρήσεις του κειμένου 44.Επισήμανση: Αφαιρούνται οι παράγραφοι 2 και 3 (άλλοι τρόποι εισαγωγής πλάγιων ερωτήσεων) Παρατηρήσεις του κειμένου 50: Επισήμανση: Διδάσκονται μόνο τα αντωνυμικά επίθετα που βρίσκονται στη διδακτέα ύλη των κειμένων. | |
Σύνολο κειμένων: 19 |
- Σχετικά με τις δευτερεύουσες προτάσεις: Στις δευτερεύουσες εξαρτημένες προτάσεις διδάσκεται η θεωρία που περιέχεται στις οικείες ενότητες των σχολικών εγχειριδίων (εξάρτηση, εισαγωγή, εκφορά, συντακτική θέση). Επειδή ο πλάγιος λόγος έχει αφαιρεθεί από τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη, δεν διδάσκεται ό,τι σχετίζεται με ασκήσεις μετατροπής από ευθύ σε πλάγιο και το αντίθετο.
2.Τα γραμματικά φαινόμενα διδάσκονται σύμφωνα με τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη. Τα παραδείγματα και οι εφαρμογές σε ασκήσεις αφορούν μόνο στις λέξεις που απαντούν στα κείμενα που περιέχονται στη διδακτέα – εξεταστέα ύλη και των οποίων διδάσκεται και εξετάζεται η μετάφραση.
- Σχετικά με τον προσδιορισμό του σκοπού: Η ύλη αφορά στις πέντε (5) αριθμητικώς αναφερόμενες στο σχολικό βιβλίο περιπτώσεις σκοπού μετά από ρήματα κινήσεως σημαντικά (1. τελική πρόταση, 2. αναφορική-τελική πρόταση, 3. σουπίνο σε –um, 4. causa ή gratia με γενική του γερουνδίου και 5. ad με αιτιατική γερουνδίου), αλλά δεν αφορά την περίπτωση του εμπρόθετου γερουνδίου που συνοδεύεται με αντικείμενο σε αιτιατική, επειδή η γερουνδιακή έλξη είναι εκτός εξεταστέας – διδακτέας ύλης.