Σχεδιάγραμμα Έκθεσης «Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας», Έκφραση – Έκθεση Β’ Λυκείου
Θέμα: «Γράψτε ένα άρθρο (500-600 λέξεις) σε μία εφημερίδα στο οποία θα αναπτύσσετε το ρόλο που διαδραματίζει ο Τύπος (έντυπος και ηλεκτρονικός) στη χώρα μας»
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Πολλοί είναι εκείνοι που τα τελευταία χρόνια και κυρίως μέσω των εφημερίδων κατηγορούν την τηλεόραση και τους δημοσιογράφους που εργάζονται σε τηλεοπτικά μέσα επικοινωνίας για μη δεοντολογική άσκηση του επαγγέλματός τους. Πολλοί είναι εκείνοι που προχωρούν σε μία σύγκριση ανάμεσα στα δύο μέσα ενημέρωσης, συχνά μεροληπτώντας υπέρ του ενός ή υπέρ του άλλου.
Αποτελεί συνηθισμένο πια φαινόμενο πνευματικοί άνθρωποι και πολιτικοί να κατηγορούν την τηλεόραση για αντιδεοντολογική δημοσιογραφία και να την παρουσιάζουν ως αιτία όλων των κοινωνικών κακών. Συχνά μιλούν για ένταση της σκανδαλολογίας προχωρώντας σε μία σύγκριση με τον τύπο. Βέβαια, οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι τις περισσότερες φορές στον όρο τηλεόραση περιλαμβάνονται συλλήβδην πολλά διαφορετικά και ετερόκλητα είδη εκπομπών και πρακτικών.
Τον τελευταίο καιρό πολλές είναι οι φωνές εκείνες που στρέφονται κατά της τηλεόρασης μονόπλευρα και αφοριστικά με αφορμή σωρεία σκανδαλοθηρικών εκπομπών· πολύς λόγος γίνεται για τηλεδίκες και αυτόκλητους εισαγγελείς των τηλεοπτικών καναλιών. Το αίτιο φαντάζει πολύ απλό μια και κάθε οικογένεια σήμερα πια διαθέτει ένα τηλεοπτικό δέκτη στο σπίτι της κάνοντάς την ένα εύκολο μέσο πληροφόρησης. Ωστόσο, αξίζει να διερευνηθούν περισσότερα τα αίτια που κάνουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν την τηλεόραση ως ενημερωτικό μέσο αντί της εφημερίδας και όχι σαν ένα απλό επικοινωνιακό μέσο.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
√ τηλεόραση
• η δύναμη της εικόνας που κάνει πιο άμεση και πιο ζωντανή την πληροφορία και άρα αφομοιώσιμη ευκολότερα, ενώ δημιουργεί την ψευδαίσθηση της άμεσης επικοινωνίας με το δημοσιογράφο
• η τηλεόραση είναι φθηνότερο μέσο ενημέρωσης, μια και υπάρχει σε κάθε σπίτι. Αποτελεί εκτός από μέσο ενημέρωσης και μέσο επικοινωνίας και διασκέδασης ή ψυχαγωγίας.
• δεν απαιτεί υψηλό μορφωτικό επίπεδο· αποτελεί λαϊκό μέσο ενημέρωσης
• μπορεί να πληροφορήσει άμεσα και πολύ γρήγορα (σχεδόν στιγμιαία με ζωντανές συνδέσεις και μέσω δορυφορικών συστημάτων)
• μπορεί πολύ εύκολα να γίνει μέσο χειραγώγησης της κοινής γνώμης (φαίνεται ολοκάθαρα με την προτίμηση των “σκανδαλολόγων” να εμφανίζονται στην τηλεόραση)
• δεν προλαβαίνει κάποιος -λόγω του ιδιαίτερα ακριβού τηλεοπτικού χρόνου- να αναπτύξει ολοκληρωμένα την άποψή του απερίσπαστος από διακοπές
• ενώ περιλαμβάνονται πολλές ειδήσεις για ποικίλα θέματα, αλλά χωρίς λεπτομέρειες και ολοκληρωμένες αναλύσεις
• οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων συχνά καθορίζουν τις απαντήσεις και καλύπτουν περισσότερο χρόνο από την ίδια την απάντηση
√ Τύπος
• απαιτεί υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, καθώς είναι δυσκολότερη και πιο κουραστική η ανάγνωση επί ώρες
• αποτελεί ακριβότερο μέσο ενημέρωσης
• μία γνώμη παρουσιάζεται ολοκληρωμένη χωρίς διακοπές ώστε να σχηματίζεται ολοκληρωμένη άποψη. Ακόμα και οι αντιπαραθέσεις είναι ξεκαθαρισμένων απόψεων και χωρίς αντιδημοκρατικές πρακτικές (στη διακοπή του λόγου ή με προσβολές κτλ)
• λόγω μεγαλύτερου χώρου και χαμηλότερου κόστους τα άρθρα γνώμης και τα ειδησεογραφικά ακόμη μπορούν να αναπτυχθούν καλύτερα και καθώς είναι αναλυτικότερα μπορούν να οδηγήσουν στην καλύτερη ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Ειδικά σε μία παγκοσμιοποιημένη κοινότητα τα διεθνή νέα και οι τοπικές κοινωνικές και πολιτικές αναλύσεις είναι απαίτηση για την κατανόηση των γεγονότων
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Συμπερασματικά, λοιπόν, η τηλεόραση σήμερα ενώ διαδραματίζει τον πρώτο λόγο στην ενημέρωση, ειδικά στα λαϊκά στρώματα, δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες διεξοδικής ανάλυσης που αισθάνονται πολλοί αναγνώστες εφημερίδων. Μετά από μία μεγάλη περίοδο εμφάνισης της τηλεοπτικής δημοσιογραφίας σε ιδιωτικούς σταθμούς, ολοένα και περισσότερο αυξάνονται οι αναγνώστες του ημερήσιου και εβδομαδιαίου τύπου -ακόμα και αν αυτό γίνεται με αφορμή την παροχή κάποιων δώρων εκ μέρους των εκδοτικών συγκροτημάτων.
Επιλογικά, φαίνεται ότι μετά από δύο δεκαετίες ιδιωτικής τηλεόρασης στη χώρα μας η τηλεοπτική δημοσιογραφία προσανατολίζεται περισσότερο στη “σκανδαλογία” και τον κα- ταιγισμό ειδήσεων χωρίς αναλύσεις, ενώ ο τύπος στρέφεται από ανταγωνιστική σκοπιά σε μια αναλυτικότερη ματιά των γεγονότων. Είναι ωστόσο αναντίρρητο το γεγονός ότι η τηλεόραση χάρη στην άμεση -γρήγορη και παραστατική- πληροφόρησή της αποτελεί ένα αξιόλογο μέσο πληροφόρησης, που οι πρακτικές δημοσιογράφων έχουν οδηγήσει στην απαξίωσή της.
Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση Λυκείου
50 σημεία θεωρίας για μία ολοκληρωμένη επανάληψη στη Νεοελληνική Γλώσσα – Έκφραση / Έκθεση
1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό