Σχεδιάγραμμα Ν. Γλώσσας/Έκθεσης Γ’ Λυκείου «Δικαιώµατα του παιδιού»
«Έχετε κληθεί από μία ΜΚΟ που ασχολείται με την προστασία των παιδιών. Ετοιμάστε μία εισήγηση (500-600 λέξεις) για την καταπάτηση των δικαιωμάτων των παιδιών, παρουσιάστε το φαινόμενο και τις διαστάσεις που αυτό παίρνει τόσο στη χώρα μας όσο και στην υφήλιο γενικά»
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Δεν αποτελεί σπάνιο φαινόμενο η είδηση για συλλήψεις ανηλίκων που εκμεταλλεύονται αθώα παιδιά προκειμένου να έχουν στην εργασία τους φτηνά εργατικά χέρια. Δεν είναι σπάνιες όμως και οι εικόνες παιδιών που κακοποιούνται από γονείς ή εργοδότες. Κι όμως αυτές οι εικόνες είναι τόσο συνηθισμένες ώστε έχουν σταματήσει πια να μας εντυπωσιάζουν ή ακόμα και να μας ενοχλούν.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
Γενικά
Σύμφωνα με τις διακηρύξεις του ΟΗΕ υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές που προστατεύουν και διασφαλίζουν την ύπαρξη και ανάπτυξη του παιδιού: πρέπει σε όλα τα παιδιά του κόσμου να παρέχονται ευκαιρίες για ανάπτυξη σωματική, πνευματική και ηθική, ανεξάρτητα από φυλή, χρώμα, γλώσσα, θρησκεία, περιουσία. Να έχουν δικαίωμα στην εκπαί- δευση. Να μην αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Καθημερινά πληροφορούμαστε και διαπιστώνουμε είτε μέσα από τα ΜΜΕ είτε από προσωπικές εμπειρίες την καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού και την εκμετάλλευση τους με ποικίλους τρόπους.
Η εκμετάλλευση των παιδιών δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Υπήρξε ιδιαίτερα έντονο σε εποχές σκοταδισμού και οπισθοδρόμησης (μεσαίωνας, φεουδαρχία). Σήμερα το πρόβλημα μπορεί να θεωρηθεί εντονότερο λόγω της αντίφασης του πολιτισμού μας: η τεράστια τεχνολογική και οικονομική ανάπτυξη, η «πολιτιστική άνοδος» του ανθρώπου, δεν κατάφερε τελικά να εγγυηθεί και να διασφαλίσει την ευτυχία των παιδιών.
μορφές εκδήλωσης του προβλήματος
στις υπανάπτυκτες χώρες • Τα παιδιά είναι τα πρώτα θύματα του πολέμου, βιώνοντας τις συνέπειες του, με βασικότερη την προσφυγιά. • Καθημερινά πεθαίνουν από την πείνα. • Αντιμετωπίζουν την έλλειψη στοιχειωδών σωστών συνθηκών διαβίωσης ζώντας μέσα στη φτώχεια, τις αρρώστιες, την εξαθλίωση • Στερούνται το βασικό δικαίωμα της εκπαίδευσης • Προώθηση παιδικής πορνείας • Αποτελούν φτηνό εργατικό δυναμικό μέσα σε άθλιες συνθήκες εργασίας • Γίνονται αντικείμενο αγοραπωλησίας για διαφόρους σκοπούς, ακόμα και από τους ίδιους τους γονείς (υπάρχουν γονείς που τα εκμεταλλεύονται οι ίδιοι οικονομικά) • Υπάρχει το θλιβερό φαινόμενο της εκτέλεσης παιδιών από παρακρατικές ομάδες, καθώς θεωρούνται «άχρηστα» και ως μελλοντικό πρόβλημα για κάποιες χώρες (Λατινική Αμερική)
στις ανεπτυγμένες χώρες • το πρόβλημα αποκτά άλλες διαστάσεις εφόσον στα ανεπτυγμένα κράτη τα παιδιά δεν αντιμετωπίζουν συνήθως προβλήματα ανεπάρκειας υλικών ή πνευματικών αγαθών, αλλά το συναντάμε σε περιθωριοποιημένες ομάδες (Ρομά, μετανάστες, στην ύπαιθρο). Το πρόβλημα εντοπίζεται σε:
√ απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης στις μεγαλουπόλεις: έλλειψη πράσινου, μόλυνση, έλλειψη χώρων παιχνιδιού, εγκλωβισμός στα διαμερίσματα
√ γίνονται αντικείμενα σεξουαλικής κακοποίησης, βίας και αυταρχισμού (συχνά οι γονείς ξεσπούν σε αυτά τα απωθημένα τους) √ η κρίση του θεσμού της οικογένειας καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν μέσα στην αδιαφορία και την έλλειψη στοργής και αγάπης
√ θύματα των ΜΜΕ και κυρίως της διαφήμισης √ στην επαρχία τα απομακρυσμένα σχολεία, αλλά και οι οικονομικές συνθήκες στερούν τα παιδιά από το βασικό δικαίωμα της μόρφωσης, συχνά και με την ενθάρρυνση ή προτροπή από τους ίδιους τους γονείς.
αιτία του προβλήματος ≈ Κρίση και κατάπτωση των ανθρωπιστικών αξιών (κυριαρχεί η απάθεια και ο ατομικισμός) ≈ Καταναλωτισμός, υλικός ευδαιμονισμός ≈ υπέρτατη αξία το χρήμα, στο βωμό του οποίου όλα θυσιάζονται ≈ Οικονομική ανισότητα και εκμετάλλευση: τα συμφέροντα των οικονομικά ανεπτυγμένων χωρών δεν αφήνουν τις υπανάπτυκτες χώρες να προοδεύσουν ≈ Ο σύγχρονος τρόπος ζωής στις μεγαλουπόλεις (εντατικοί ρυθμοί, άγχος, πολλαπλές ευθύνες) ≈ Ελλιπής ο ρόλος των κοινωνικών θεσμών (παιδεία, κράτος πρόνοιας) ≈ Λύσεις ≈ Ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση όλων των ανθρώπων με κύριους πρωταγωνιστές τις ανθρωπιστικές οργανώσεις ≈ Νομική κατοχύρωση της προστασίας των δικαιωμάτων του παιδιού σε όλα τα κράτη και αυστηρή εφαρμογή των νόμων αυτών ≈ Επαναπροσδιορισμός των βασικών αξιών που καθοδηγούν τον άνθρωπο, ανθρωπιά και ηθική ολοκλήρωση
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Επιλογικά, η εκμετάλλευση των παιδιών σήμερα ενώ απαγορεύεται από διεθνείς κι εθνικές συμβάσεις, ουσιαστικά παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις. Όσο μάλιστα βαθαίνει η σημερινή οικονομική και η κοινωνική κρίση, τόσο η καταπάτηση των δικαιωμάτων των παιδιών παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr
(Προσαρμόστε το ζητούμενο «αριθμός λέξεων» σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας)
Επισήμανση: Προσαρμόστε το εκπαιδευτικό υλικό στα δεδομένα του εκάστοτε μοντέλου εξέτασης – Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται στο διαδίκτυο αποκλειστικά από το schooltime.gr
Διαβάστε ακόμα:
Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία: 25 προτάσεις για εμπέδωση των αλλαγών στην εξέταση του μαθήματος
Χρήσιμο υλικό για τα Νέα Ελληνικά / Νεοελληνική γλώσσα & Λογοτεχνία Λυκείου (50+ προτάσεις)
Η εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία» στις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία – Έκθεση Λυκείου
- Ο Πρόλογος, το Κύριο Θέμα και ο Επίλογος στην Έκθεση: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
- Έκφραση – Έκθεση: Η Αξιολόγηση της Έκθεσης (από το ΚΕΕ)
- Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό για την περίληψη γραπτού λόγου
- Το επικοινωνιακό πλαίσιο στη Νεοελληνική Γλώσσα: Δοκίμιο, άρθρο, ομιλία
- 250 Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου
- Κατεβάστε δωρεάν 200+ σχολικά βοηθήματα από το schooltime.gr
1. Νέα ελληνικά Α’ Λυκείου, 2. Νέα ελληνικά Β’ Λυκείου, 3. Νέα ελληνικά Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό