Ελληνικό χρώμα στην 56η Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε ΒενετίαςΕλληνικό χρώμα στην 56η Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε Βενετίας

Με την επιμελητική πρόταση των θεωρητικών τέχνης Gabi Scardi και Αλέξιου Παπαζαχαρία και τη συμμετοχή της Ελληνίδας εικαστικού Μαρίας Παπαδημητρίου θα εκπροσωπηθεί η χώρα μας στην 56η Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε Βενετίας που θα πραγματοποιηθεί από 9 Μαΐου έως 22 Νοεμβρίου 2015. Η πρόταση επελέγη ομόφωνα ανάμεσα σε 11 συνολικά υποψηφιότητες από πενταμελή ad hoc γνωμοδοτική επιτροπή του ΥΠ.ΠΟ.Α. 

Το έργο της Μαρίας Παπαδημητρίου, με τον γενικό τίτλο Why Look At Animals? (Αγριμικά) επαναδιαπραγματεύεται τη σχέση ζώου και ανθρώπου σε μια σύγχρονη μη-ανθρωποκεντρική συνθήκη. Η έκθεση θέτει ευρύτερα ζητήματα σχετικά με το παρόν και την σκληρότητα, την κουλτούρα των ερειπίων και την «άγρια σκέψη», τη διάχυση του φόβου και την πολιτική αλληγορία. Πρόκειται για ένα είδος μικρόκοσμου που αντανακλά τον πραγματικό κόσμο ο οποίος κυριαρχείται από μια αίσθηση απειλής και αυξανόμενης βίας. Υπ’ αυτήν την έννοια, είναι μια έκθεση σχετικά με τη ζωή και την επανεξέταση της τέχνης. Το κτηνώδες συναντάται στη μεταιχμιακή κατάσταση μιας γενικευμένης αναθεώρησης και ενός επικείμενου μετασχηματισμού. Στο «ερειπιώδες» τοπίο του περιπτέρου, ο άνθρωπος ξανασυναντά το ζώο με ίσους όρους, στην πρωταρχική του κατάσταση. 

Το «αγριμικό», που βρίσκεται σε μία συνεχή καταδίωξη, γίνεται το όχημα μιας σύγχρονης αφήγησης. Έτσι, το έργο δρα ως μία αλληγορία της αντίστασης του κτήνους που αρνείται να γίνει κτήμα. Σε αντίθεση με τη συνήθη λογική tabula rasa των σύγχρονων εκθεσιακών πρακτικών της νεωτερικότητας, η πρόταση της Μαρίας Παπαδημητρίου ενσωματώνει το συγκείμενο, τα προϋπάρχοντα κατάλοιπα του περιπτέρου και την κοινωνική εμπειρία, αρθρώνοντας το παρόν πάνω στο απόθεμα των παρελθόντων παρεμβάσεων. Η μετατόπιση (displacement) ενός χωρικού objet trouvé, στη συγκεκριμένη περίπτωση ενός καταστήματος -εργαστηρίου «Αγριμικών», ξεχασμένο στο χρόνο, θεμελιώνει ένα έργο εν προόδω που κρατά ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας κοινωνικής και πολιτιστικής επανεκκίνησης. 

Το θέμα της φετινής διοργάνωσης, όπως αυτό ορίστηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της κ. Okwui Enwezor είναι All the World’s Futures και 
αφορά στην επαναξιολόγηση της σχέσης μεταξύ τέχνης και καλλιτεχνών στο υφιστάμενο πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον. 

Την ευθύνη και τον συντονισμό για θέματα σχετικά με την ελληνική συμμετοχή στη Μπιενάλε της Βενετίας έχει η Διεύθυνση Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής / Τμήμα Εικαστικών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Σχεδίου της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ (Ρεθύμνου 1 – Αθήνα, τηλ. 210-8201723, 708, 728, e-mail: [email protected]

Βιογραφικά στοιχεία της Μαρίας Παπαδημητρίου: 

Η Μαρία Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε στο Παρίσι στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ENESBA 1981 – 1986. Είναι καθηγήτρια στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Είναι γνωστή ως καλλιτέχνης για την ικανότητά της να ενεργοποιεί συνεργασίες και συλλογικές δραστηριότητες που συνδέουν άμεσα την τέχνη με την κοινωνία. Το έργο της είναι διαδραστικό, ποικιλόμορφο με κοινωνικοπολιτικές αναφορές και κύριο άξονα τον τόπο και τον άνθρωπο. Το 1998 ίδρυσε το Προσωρινό Αυτόνομο Μουσείο για Όλους «Temporary Autonomous Museum for All» (T.A.M.A.). Το 2003 της απονεμήθηκε το Βραβείο ΔΕΣΤΕ για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη. 

Επιλογή πρόσφατων εκθέσεων: 

1st Biennial, Τίρανα, (2001), Sao Paulo Biennial, Βραζιλία (2002), Neue Galerie, Γκρατζ, (2002). Manifesta04, Φρανκφούρτη (2003). Kunsthalle Fridericianum, Κάσσελ (2003). Museo Reina Sofia, Μαδρίτη(2004). Olivetti Foundation, Ρώμη (2004). MM Projects Rincon, Πουέρτο Ρίκο (2004). Riflemaker Gallery, Λονδίνο (2005). Pavillion of Contemporary Art, Μιλάνο (2006). EPO Μόναχο (2006). Bâtiment d’Art Contemporain, Γενεύη (2007). Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela, Ισπανία (2007). 1st Bienal de Arquitectura Arte Paisaje de Canarias Λανζαρότε (2006-7). 1st Thessaloniki Biennale of Contemporary Art (2007). Kunsthaus, Γκρατζ, (2007). Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη (2007). 7th Gwangju Biennale, Gwangju, Κορέα (2007). Casa del Lago, Πόλη του Μεξικού(2008.]. 10th Lyon Biennial, Λυών (2009). Center of Contemporary Art Σέτε, Γαλλία, (2009).Kunstraum Lakeside, Klangerfurd, Αυστρία (2009).The Haifa Mediterranean Biennale, Ισραήλ (2010). Royal Academy of Arts, Λονδίνο (2010-11), Louisiana Museum of Modern Art, Δανία (2011) Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Αθήνα (2011) Musee d Art Contemporain de Marseille, Γαλλία ( 2012), SESC Pineiros, Sao Paulo, Βραζιλία (2012) Maribor 2012 European Capital of Culture, Σλοβενία, Palais de Tokyo, Παρίσι, Γαλλία (2012)( 2012-2013) SOUZY TROS, Αθήνα (2012 – 2013).