«Νέο Λύκειο ή Νέες Δέσμες;» του Άρη Ιωαννίδη«Νέο Λύκειο ή Νέες Δέσμες;»

horizontal-bar-posts-small
Άρης Ιωαννίδης

 

Γράφει ο Άρης Ιωαννίδης
horizontal-bar-posts-small

Πολύς λόγος γίνεται τους τελευταίους μήνες σχετικά με το Νέο Λύκειο και τις αλλαγές που πρόκειται να φέρει στο χώρο της εκπαίδευσης. Ήδη τα πρώτα δείγματα αυτών των αλλαγών φάνηκαν με τον – απροσδόκητα – μεγάλο αριθμό μετεξεταστέων της Α΄ λυκείου. Κι έπεται συνέχεια…

Η αλήθεια είναι ότι μάλλον πρέπει να αναζητήσουμε τις ρίζες του «νέου» συστήματος στο σχετικά κοντινό παρελθόν της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας και μάλιστα κάπου στη δεκαετία του ’80. Μάλλον δεν πρόκειται για μια ευφυή «ανακάλυψη», αλλά για μια επιστροφή στο παρελθόν και συγκεκριμένα στις Δέσμες, που ακόμη φαίνεται να αποτελούν σημείο αναφοράς για όσους τις γνώρισαν. Πολλές ομοιότητες, αλλά και κάποιες βέβαια διαφορές, στο πλαίσιο των απαιτούμενων από τις συνθήκες της εποχής μας αλλαγών…

Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μειώνονται στα τέσσερα, οι Πανελλαδικές εξετάσεις έπονται των ενδοσχολικών, οι μαθητές έχουν το δικαίωμα μη συμμετοχής στις Πανελλαδικές, οι βαθμοί και των τριών τάξεων του λυκείου αποτελούν μέρος της συνολικής βαθμολογίας πρόσβασης σε κάποια σχολή… Μερικές από τις ορατές ομοιότητες. Βέβαια, πλέον οι σχολές δείχνουν να κατέχουν σημαίνοντα ρόλο στην εισαγωγή του υποψηφίου, καθώς ορίζουν τον συντελεστή ενός από τα βασικά μαθήματα.

Όμως ένα «όνειρο» πολλών ετών, όπως η απεξάρτηση του λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις, παραμένει για μια ακόμη φορά απραγματοποίητο. Το θετικό – για κάποιους μαθητές – είναι ότι θα έχουν το δικαίωμα της μη συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Το απολυτήριο πλέον θα είναι καθαρά υπόθεση του σχολείου. Μέσα από ποιο δρόμο όμως θα αποκτηθεί; Μάλλον μέσα από μαθήματα προετοιμασίας για εξετάσεις πανελλαδικού τύπου, με αυξημένο το βαθμό εξειδίκευσης και βέβαια δυσκολίας κι όχι μαθήματα γενικής παιδείας. Κατά πόσο θα είναι προσιτή ακόμη και η απόκτηση του πολυπόθητου απολυτηρίου για κάποιους μαθητές; Τα συμπεράσματα δικά σας. Μάλλον πρέπει να μιλάμε για ακόμη ένα λύκειο που θα προάγει την εξειδίκευση και καθαρά αποτρεπτικό για μαθητές που «απλώς» στοχεύουν σ’ ένα απολυτήριο.

Οι Κατευθύνσεις, λοιπόν, βαπτίζονται Ομάδες Προσανατολισμού. Η προαγωγή στην επόμενη τάξη δεν είναι πλέον και τόσο δεδομένη. Οι επιλογές των υποψηφίων περιορίζονται δραστικά, στα όρια ενός μόνο Επιστημονικού Πεδίου. Η Β’ λυκείου δείχνει να μεταλλάσσεται σε τάξη Γενικής Παιδείας κι όχι αποκλειστικά προθάλαμος προετοιμασίας για τις εξετάσεις της Γ΄ λυκείου, με τη μόνη διαφορά ότι η φύση των μαθημάτων της μας θυμίζει έντονα τον παλιό διαχωρισμό του λυκείου σε «κλασικό» και «πρακτικό». Ο μαθητής –τρια μετατρέπεται σ’ ένα συλλέκτη μορίων -βαθμών από την Α’ λυκείου, που θα αποτελέσουν το «διαβατήριο» εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Η Τράπεζα Θεμάτων πανικοβάλλει και μόνο στο άκουσμα της τον αμέριμνο μαθητή του Γυμνασίου, που κάνει τα πρώτα λυκειακά του βήματα.

Απώτερος στόχος του Νέου Λυκείου μάλλον είναι η απομάκρυνση των μαθητών «nullo labore» από τους κύκλους του και η αναγκαστική στροφή προς την επαγγελματική εκπαίδευση ή και η διακοπή της φοίτησής τους. Οι αδύναμοι μαθητές πλέον δε θα εκτοπίζονται στα «πίσω θρανία», αλλά θα απομακρύνονται παντελώς από το σχολείο, που θα είναι ένας κλειστός κύκλος για λίγα μέλη…