«Διδάσκω» της Γιώτας Τσαρμποπούλου«Διδάσκω» 

(απόσπασμα από το βιβλίο «η λυκειάρχης»)

Της Γιώτας Τσαρμποπούλου

Στην Κατερίνη έγινα αγαπητή καθηγήτρια στους μαθητές μου, χωρίς να χαϊδολογώ κανένα, χωρίς να το παίζω «μαθητοπατέρας», όπως έβλεπα να κάνουν άλλοι συνάδελφοι, χωρίς να χαρίζω βαθμούς. Έκανα πάντα το μάθημά μου, όσο μπορούσα πιο αναλυτικό, αλλά και πιο ενδιαφέρον, χρησιμοποιώντας πάντα πολλά εποπτικά μέσα, για να κρατώ την προσοχή των μαθητών μου, διατηρώντας το απαραίτητο παιδαγωγικό χιούμορ, χωρίς να ξεφεύγω, ώστε να μπορώ να διατηρήσω την πειθαρχία στην τάξη μου. Και…. πέτυχα! Πέτυχα την αποδοχή, το σεβασμό και την αγάπη τους ταυτόχρονα!

Όμως αυτό, έγινε με πολλή, καθημερινή, λεπτομερή δουλειά, για το σχολείο.

«Πώς τα κατάφερες να σε αποδεχθούν τόσο γρήγορα;» ρώτησε η Γιώτα, συνάδελφος.

«Μα, πάνε τόσοι μήνες, το παιχνίδι της αποδοχής παίζεται τις πρώτες μέρες…»

«Δηλαδή;»

«Δηλαδή, κανόνας 1ος : Δεν μιλάς δυνατά. Πίσω από τη δυνατή φωνή, μπορούν να αρχίσουν δεκάδες ψίθυροι των μαθητών, κι εσύ θα αρχίσεις, άθελά σου, να φωνάζεις όλο και περισσότερο, ώσπου θα γίνει οχλαγωγία. Σιγανή φωνή λοιπόν και όλοι θα το σκεφτούν πολύ να μιλήσουν στο διπλανό τους, γιατί θα γίνουν αμέσως αντιληπτοί!

Κανόνας 2ος : Είσαι πολύ καλά προετοιμασμένη. Γνωρίζεις πολύ καλά το αντικείμενο του μαθήματος, γιατί ο καθηγητής που έχει κενά γνώσης, φαίνεται αμέσως και οι μαθητές αισθάνονται την ασάφεια στα λόγια του. Τότε, η προσοχή τους… πάει περίπατο!

Κανόνας 3ος : Δεν γίνεσαι ποτέ μαθητοπατέρας. Αυτό, το κάνουν όσοι έχουν οι ίδιοι κενά προσωπικότητας ή όσοι προσπαθούν να περάσουν κάτι στους μαθητές, με πολλές διαχύσεις… Κρατάς αποστάσεις ασφαλείας από τα παιδιά. Απαιτείς, με τον τρόπο σου, το σεβασμό τους, τη συνομιλία και τους διαλόγους πάντα στον πληθυντικό, τις προσφωνήσεις τους και τα αιτήματά τους διατυπωμένα έτσι, ώστε να είναι σαφές ότι απευθύνονται σε ανώτερο. Αλλιώς, το χάνεις το παιχνίδι με τα παιδιά.

Κανόνας 4ος: Είσαι πάντα καθαρή και καλοντυμένη, δεν αφήνεις το σώμα και τα ρούχα σου να αναδίδουν «αρώματα»…! Αντίθετα, φροντίζεις να μοσχοβολάς! Η επιμελημένη εμφάνιση, πίστεψέ το, παίζει καταλυτικό ρόλο στα μάτια των μαθητών.

Κανόνας 5ος : Πολλές επιμορφωτικές επισκέψεις, εκδρομές, εποπτική γνώση! Το έχουν ανάγκη οι μαθητές, αλλιώς η γνώση μένει… μισή!»

«Έχεις δίκιο, απόλυτο δίκιο!», απάντησε γελαστή η Γιώτα.