«Πως προστατεύουμε τα παιδιά από την οικονομική κρίση...» της Μαρίας Αθανασιάδου«Πως προστατεύουμε τα παιδιά από την οικονομική κρίση;»

Γράφει για το schooltime.gr: Η Μαρία Αθανασιάδου

Η Οικονομική Κρίση στην Ελλάδα αφορά όλους τους Ενήλικες και φυσικά τους Γονείς. Δεν υπάρχει οικογένεια, κυρίως από τα μεσαία και χαμηλά οικονομικά στρώματα, που δεν έχει πληγεί οικονομικά και επαγγελματικά. Η κατάσταση είναι δύσκολη και δυστυχώς οι επιπτώσεις και οι αλλαγές είναι επώδυνες, καθώς καλούμαστε να τροποποιήσουμε τις ζωές μας ποικιλοτρόπως.

Τα παιδιά δεν θα μπορούσαν να παραμείνουν ανεπηρέαστα, καθώς ζουν και μεγαλώνουν μέσα σε ζορισμένες οικογένειες, πηγαίνουν σε σχολεία που απεργούν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί τους διεκδικώντας τα εργασιακά τους δικαιώματα και παρακολουθούν εκπομπές στη τηλεόραση, που τα προβλήματα της οικονομικής κρίσης συζητιούνται κατά κόρον.

Το πως θα καταγράψει το Παιδί την Κρίση στο μυαλό του, εξαρτάται από το πως την καταγράφει η Οικογένεια του και κυρίως οι Γονείς του, ως τα πιο κοντινά και έμπιστα άτομα στη ζωή του.

Δεν είναι εύκολη η “δουλειά” ενός Γονιού απέναντι στο μεγάλωμα του Παιδιού του … Πόσο μάλλον, όταν έχει να αντιμετωπίσει αντικειμενικές πιέσεις από παντού και βάλλεται πάνω απ’ όλα και ο ίδιος ο ψυχισμός του. Οι δυσκολίες στη Ζωή είναι κάτι, που κανένας δεν μπορεί να προβλέψει και να αποφύγει. Αυτό, όμως, που μπορεί ο καθένας μας να κάνει είναι να υιοθετήσει μία Στάση απέναντι σε αυτές, η οποία θα τον βοηθήσει ψυχολογικά να τις παλέψει με όλο του το “είναι”. Αυτή είναι η προσωπική Ελευθερία του κάθε ανθρώπου.

Για αυτό τον λόγο, στη συνέχεια παρατίθενται μερικές συμβουλευτικές κατευθύνσεις προς όλους τους Γονείς, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στον βαθμό, που ο καθένας αντέχει και μπορεί. Όπως:

  1. Είναι καλό να εξηγηθεί η Οικονομική Κρίση στο Παιδί, με όσο πιο απλά λόγια μπορούν και οι δύο Γονείς και χωρίς να μπείτε σε ανατριχιαστικές λεπτομέρειες.
  2. Αφού μιληθεί το θέμα της Κρίσης στο Παιδί, δώστε του το Χώρο και τον Χρόνο να εκφράσει με πάσα ελευθερία και άνεση τις σκέψεις του και τα συναισθήματα του. Δώστε του την δυνατότητα, να μιλήσει για τις όποιες απορίες και φαντασιώσεις, του έχουν δημιουργηθεί, για να έχετε την ευκαιρία να τις δουλέψετε μαζί του. Τα Παιδιά έχουν την δύναμη να φτιάχνουν με το μυαλό τους τις δικές τους προσωπικές ιστορίες και σενάρια, τα οποία μερικές φορές αγγίζουν και το σημείο της επιστημονικής φαντασίας και καλό είναι να τα επαναφέρουμε στην πραγματικότητα.
  3. Προσπαθήστε να μην έχουν μεγάλη και ανεξέλεγκτη επαφή με τα μέσα ενημέρωσης, που διογκώνουν την πληροφόρηση και εντείνουν την συναισθηματική φόρτιση των Παιδιών μέσα από τις λεγόμενες “καταστροφολογίες”. Είναι αρκετά δύσκολο ήδη για έναν ενήλικα να το αντέξει και να το διαχειριστεί. Για τα Παιδιά είναι ακατόρθωτο.
  4. Διατηρείστε σαν Οικογένεια δραστηριότητες ανέξοδες μεν, αλλά χαρούμενες και ξέγνοιαστες. Μία βόλτα στην εξοχή, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στο σπίτι, η παρακολούθηση μίας κωμικής ταινίας, κ.ο.κ.
  5. Εκφράστε την αισιοδοξία σας και την θετική σας ματιά απέναντι στα πράγματα. Το “Όλα θα πάνε καλά και θα βρούμε την λύση”, νιώστε το πρώτα εσείς και μετά να το μεταφέρετε και στα Παιδιά σας. Λειτουργεί πολύ ανακουφιστικά για εκείνα.
  6. Όταν αντιληφθείτε μία παράξενη συμπεριφορά και αλλαγή στο Παιδί σας, μην το βάλετε στην άκρη, αλλά ασχοληθείτε με αυτό. Βασικό είναι να έχετε “τα αφτιά σας ανοιχτά και τα μάτια σας ορθάνοιχτα” και στην συνέχεια συζητήστε μαζί του, προσπαθήστε να καταλάβετε τι είναι αυτό που φταίει και αντιμετωπίστε το συνολικά ως Οικογένεια.
  7. Μην χρησιμοποιείτε όρους, όπως “είμαστε χρεωκοπημένοι”, “καταστρεφόμαστε”, “πιάνουμε πάτο”. Μπορείτε να μεταφέρετε την πραγματικότητα με πιο ήπιους όρους, όπως το “είμαστε δυσκολεμένοι”. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν βαρύγδουπες εκφράσεις, για να εξωτερικεύσουν τα έντονα συναισθήματα, που βιώνουν, χωρίς να έχει έρθει η “πτώχευση” και η “εξαθλίωση”. Για ποιο λόγο να φορτίζουμε τα Παιδιά μας παραπάνω από αυτό, που αντιστοιχεί στην πραγματικότητα;
  8. Απομυθοποιήστε στα μάτια των Παιδιών σας το μοντέλο του “μπορώ να βγάζω χρήματα χωρίς κόπο και εύκολα”. Μεταφέρετε την ύψιστη ανθρώπινη αξία, που λέει ότι “οι δυσκολίες και ο κόπος δεν είναι μόνο για να μας ταλαιπωρούν, αλλά και να μας μαθαίνουν πράγματα, να μας δίνουν εμπειρίες και δύναμη”. Μόνο με αυτή την Αξία στα χέρια τους τα Παιδιά θα καταφέρουν ως Ενήλικες να μην το βάζουν κάτω εύκολα και να αγωνίζονται στη Ζωή τους για τους στόχους, που θέτουν.
  9. Τονίστε στα Παιδιά την Πραγματική Ουσία της Ευτυχίας, που είναι μακριά από κάθε είδους Καταναλωτισμό και Κερδοσκοπία. Τα χρήματα δεν φέρνουν αποκλειστικά την χαρά και την ξεγνοιασιά, φέρνουν και αρκετά προβλήματα και δεν είναι αυτοσκοπός. Το Μήνυμα είναι, ότι μπορούμε να περνάμε καλά και με τα λίγα, οι σπατάλες και το αλόγιστο ξόδεμα χρημάτων αποσκοπεί στην κάλυψη συναισθηματικών κενών και της αίσθησης του ανικανοποίητου. Η εργατικότητα, η ουσιαστική και ενεργή συμμετοχή στη Ζωή είναι κάτι, που δεν χαρίζεται, αλλά κερδίζεται.

 

Αναδημοσίευση: Επιτρέπεται μόνο με την παροχή ενεργού συνδέσμου στο άρθρο και την παρουσίαση της άδειας διάθεσης (Creative Commons). Αν δεν κατανοείτε τον τρόπο χρήσης της άδειας, πριν αναδημοσιεύσετε, επικοινωνήστε με τη Διαχείριση του schooltime.gr.

 

Τα άρθρα της κ. Μαρίας Αθανασιάδου διατίθενται, πλην ειδικής αναφοράς, με άδεια Creative Commons (Αναφορά δημιουργού-ιστοχώρου δημοσίευσης-άδειας διανομής, παροχή ενεργού συνδέσμου στο αρχικό άρθρο, μη εμπορική χρήση, όχι παράγωγα έργα). Δείτε περισσότερα άρθρα της κ. Μαρίας Αθανασιάδου στη στήλη μας «Λόγια Ψυχής» της Μαρίας Αθανασιάδου.

 

Η Μαρία Αθανασιάδου

Γεννήθηκε το 1977 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Ψυχολογία στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και εξειδικεύτηκε στην Συστημική Ψυχοθεραπεία – Θεραπεία Οικογένειας και Ζεύγους. Εργάζεται από το 2002 ως Ψυχολόγος και Επιστημονικά Υπεύθυνη σε δύο Συμβουλευτικά – Θεραπευτικά Κέντρα Ψυχοκοινωνικής Επανένταξης και Υποστήριξης Ψυχικά Ασθενών. Από το 2009 διατηρεί το Ιδιωτικό της Γραφείο ως Θεραπεύτρια στην περιοχή της Καλλιθέας – Αττικής.

Επικοινωνία: [email protected], Τηλ. 210-9570850, 6959473390