«Ενδεικτική αναπτυγμένη Έκθεση Λυκείου: Γλωσσομάθεια»

Του Άρη Ιωαννίδη*

Θέμα: «Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι απαραίτητη η εκμάθηση ξένων γλωσσών, προκειμένου να ανταποκριθεί ο νέος – α στις προκλήσεις της παγκοσμιοποίηση. Σε μία επιστολή σας  στον Υπουργό Παιδείας, εκπροσωπώντας τους συμμαθητές σας, επιχειρείτε να τον πείσετε για την αναγκαιότητα αναβάθμισης των ξένων γλωσσών στο σχολείο, παρακινώντας τον ταυτόχρονα να προχωρήσει στη λήψη όλων εκείνων των μέτρων προκειμένου αυτό να υλοποιηθεί».

Βόλος 21-8-2017

Προς κ. Υπουργό Παιδείας

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ

Εκπροσωπώντας τους συμμαθητές μου, έλαβα το θάρρος να σας αποστείλω αυτή την επιστολή, προκειμένου να σας εκθέσω τους προβληματισμούς  μου σχετικά με ένα θέμα που μας προβληματίζει έντονα εμάς τους νέους  και το οποίο μάλλον θα επηρεάσει και την επαγγελματική μας σταδιοδρομία. Αυτό, βέβαια, δεν είναι άλλο από το ζήτημα της εκμάθησης ξένων γλωσσών. Θα μου επιτρέψετε να σας εκθέσω τους προβληματισμούς μου σχετικά με την αναγκαιότητα της σωστής εκμάθησής τους στο σχολείο, αλλά και να σας πείσω για την ανάγκη λήψης μέτρων, ώστε κάτι τέτοιο άμεσα να πραγματωθεί. 

Η παγκοσμιοποίηση  είναι πλέον γεγονός και οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί κατά πολύ. Ζούμε σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες, ενώ τα σύνορα έχουν πια καταργηθεί, με αποτέλεσμα να συμβιώνουμε με ανθρώπους διαφορετικών φυλών και εθνοτήτων. Όλα έχουν λάβει παγκόσμιο χαρακτήρα, μεταξύ των οποίων βέβαια το εμπόριο και η επιστήμη. Γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα μας πιστεύω πως οι πολυεθνικές εταιρείες κυριαρχούν και η ανάγκη της εκμάθησης δύο ή περισσότερων ξένων γλωσσών είναι κάτι περισσότερο από επιτακτική. Από την άλλη οι γνώσεις πλέον δεν έχουν σύνορα. Η ξένη βιβλιογραφία δεσπόζει  και είναι απαραίτητη προϋπόθεση ανώτατης εκπαίδευσης. Ένα δυνατό μεταπτυχιακό άλλωστε στο εξωτερικό αποτελεί για τους περισσότερους από εμάς ένα όνειρο και συνάμα το διαβατήριο για τη μελλοντική μας  επαγγελματική  αποκατάσταση.

Οι λόγοι όμως εκμάθησης ξένων γλωσσών έχουν να κάνουν και με τη μορφή που έχει λάβει σήμερα η κοινωνία μας και ο πολιτισμός μας. Μιλάμε για έναν παγκόσμιο πολιτισμό, πανανθρώπινο, η γνώση του οποίου απαιτεί οπωσδήποτε και την καλή γνώση της κουλτούρας άλλων λαών. Είμαστε μια γενιά με ανοικτούς ορίζοντες και πολλές ανησυχίες. Τα σύνορα της χώρας μας δε φυλακίζουν τα όνειρά μας. Θέλουμε να ανοίξουμε τα φτερά μας και να γνωρίσουμε νέους πολιτισμούς, νέα ήθη, να ταξιδέψουμε, να σπουδάσουμε, ακόμη και να εργαστούμε – αν οι συνθήκες μας το επιτρέψουν –  σε κάποια άλλη χώρα, μακριά από την πατρίδα μας. Πατρίδα μας άλλωστε είναι όλος ο κόσμος. Μέσα από τις ξένες γλώσσες θα γνωρίσουμε καλύτερα άλλους πολιτισμούς και θα γίνουμε ένα με αυτούς.

Κύριε Υπουργέ,

Όπως θα καταλάβατε ενδεχομένως η αναγκαιότητα εκμάθησης ξένων γλωσσών μέσα από το ίδιο το σχολείο είναι ήδη κάτι περισσότερο από επιτακτική. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο οφείλετε εσείς με  το αξίωμα που κατέχετε να δραστηριοποιηθείτε,  προκειμένου άμεσα – αν είναι δυνατόν – να δρομολογηθούν κάποιες θετικές εξελίξεις.

Τι πρέπει να γίνει λοιπόν; Πρώτα από όλα απαραίτητη προϋπόθεση είναι να αποκτήσει το μάθημα της ξένης γλώσσας τη δέουσα σοβαρότητα που θα έπρεπε να έχει. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν το υποτιμώ, ούτε άλλωστε και την προσπάθεια των καθηγητών, αλλά πιστεύω ότι κάποια στιγμή πρέπει να παρέχονται μέσω του δημόσιου σχολείου όλα εκείνα τα πτυχία που σήμερα μόνο ο ιδιωτικός τομέας έχει τη δυνατότητα να παράσχει. Ας αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των ξένων γλωσσών και ας δοθούν τα κίνητρα προκειμένου να τραβήξουν το ενδιαφέρον όλων των μαθητών και των γονιών μας, που δυσπιστούν ως προς τις ικανότητες και τις προθέσεις του σχολείου. Δυστυχώς, αυτή είναι η πραγματικότητα και μόνο εσείς μπορείτε να την αλλάξετε.

Έχετε αναλογιστεί πόσο πιο αποδοτικό θα ήταν το μάθημα της ξένης γλώσσας αν υπήρχαν ολιγομελή και ομοιογενή τμήματα, ώστε να μπορέσει το σχολείο να ανταγωνιστεί τη δουλειά που γίνεται στο φροντιστήριο;  Κάτι τέτοιο, βέβαια, θα απαιτούσε και εκσυγχρονισμό των μεθόδων και των μέσων διδασκαλίας. Βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα. Στον αιώνα τις επιστήμης και της τεχνολογίας. Πόσο οξύμωρο είναι το γεγονός ότι κάθε μαθητής δεν έχει τον προσωπικό του υπολογιστή στο σχολείο; Γιατί άλλωστε να μην εξετάζονται οι ξένες γλώσσες και σε πανελλαδικό επίπεδο και όχι μόνο για  συγκεκριμένες σχολές αλλά για όλες; Γιατί να μην αποτελεί η ξένη γλώσσα απαραίτητο εφόδιο και όπλο κάθε μελλοντικού επιστήμονα;

Κύριε Υπουργέ

Τα ερωτήματα πολλά και πιστεύω ότι είστε ο μόνος αρμόδιος να δώσετε κάποιες απαντήσεις. Όλοι μας έχουμε δικαίωμα στη μόρφωση. Οι ξένες γλώσσες πλέον δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω εκ των προτέρων, γιατί έχω την πεποίθηση ότι θα δώσετε τις απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα με πράξεις και όχι με λόγια, όπως οι προκάτοχοί σας. Το μέλλον όλων μας είναι στα χέρια σας.

Με εκτίμηση

Άρης Ιωαννίδης*
Φιλόλογος

Προτείνουμε:

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για την Έκφραση – Έκθεση του Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

 Αν θέλετε να ενημερώνεστε μέσω fb για όλες τις νέες αναρτήσεις, ακολουθήστε τη σελίδα μας επιλέγοντας τον σύνδεσμο: schooltime

© schooltime.gr – Εκπαίδευση Facebook •Twitter •Google+