Έκθεση Γ’ Λυκείου – Σχεδιάγραμμα: φανατισµός – βία – πολιτική βία – σχολική βία

Θέμα

«Τον τελευταίο καιρό αρκετά δημοσιεύματα αλλά και τηλεοπτικές εκπομπές καταπιάνονται με το παλιό αλλά πάντα επίκαιρο θέμα της πολιτικής βίας και του φανατισμού. Γράψτε ένα άρθρο (500-600 λέξεων) στο οποίο θα προσεγγίσετε τα αίτια της σύγχρονης πολιτικής βίας -που ασκούν κυρίως νέοι άνθρωποι- και αναζητήστε λύσεις στο μεγάλο αυτό πρόβλημα»

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αποτελούν μόνιμο σχεδόν πια θέαμα σε τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων και ειδησεογραφικές εκπομπές οι εκδηλώσεις πολιτικής βίας. Στην μνήμη όλων των Ελλήνων θα μείνουν για χαραγμένες οι συγκρούσεις των νέων με τις αστυνομικές δυνάμεις και οι καταστροφές που ορισμένοι -λίγοι ευτυχώς- προκάλεσαν σε επιχειρήσεις, όπως και οι μαζικότατες πολιτικές εκδηλώσεις διαφωνίας με πολιτικές αποφάσεις των κυβερνήσεων της χώρας.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Ποια είναι τα αίτια της βίας;

• η κρίση των θεσμών και των ηθικών αξιών
• η τάση για εύκολο πλουτισμό
• η κοινωνική αδικία
• η ανεργία και η φτώχεια
• η διάδοση των ναρκωτικών
• η θεοποίηση της βίας από την τηλεόραση και τον κινηματογρά φο
• οι οικονομικοί ανταγωνισμοί
• τα πολιτικά πάθη
• ο κλονισμός της σύγχρονης οικογένειας
• η έλλειψη κάθε ηθικού φραγμού
• η έλλειψη ιδανικών

Πώς μπορεί ν’ αντιμετωπιστεί η βία;

• να επιβάλλονται ποινές (η αυστηρότητα δεν αποτελεί πάντα λύση. Προτιμότερη είναι η σίγουρη επιβολή ποινής, παρά η πιθανή ατιμωρησία ακόμα κι όταν επισίεται αυστηρότατη ποινή)
• να συνεργάζονται τα κράτη για την πρόληψη και την πάταξη της βίας
• να εντείνουν τις προσπάθειες τους το σχολείο και η πολιτεία στην ανθρωποκεντρική διάπλαση των νέων (σεβασμός, αλληλεγγύη, ενάντια στην περιθωριοποίηση, συνεργασία)
• να δοθούν στους νέους ευκαιρίες για δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους
• να καταπολεμηθεί η ανεργία των νέων
• να δοθούν σ’ όλους τους νέους ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης σε όλους τους τομείς δραστηριότητας
• να επιλυθούν τα κοινωνικά προβλήματα από το κράτος
• να καταπολεμηθεί η διάδοση ναρκωτικών
• να εφαρμόσει η πολιτεία μια κοινωνική πολιτική (ίσες ευκαιρίες εργασίας, μόρφωσης, διασκέδασης)

ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ/ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΙΑ

Δογματισμός: Η αδιάλλακτη υποστήριξη μιας γνώμης, αρχής ή αξιώματος χωρίς καμιά αιτιολόγηση ή απόδειξη και χωρίς διάθεση για διάλογο, αμφισβήτηση και κριτική.
Φανατισμός: Η υπερβολική προσήλωση και υποστήριξη κάποιας πίστης, αρχής, ιδέας και η απόρριψη με πάθος και υστερία κάθε αντίθετης θέσης και άποψης.
Μισαλλοδοξία: το υπερβολικό μίσος για την άποψη του άλλου, η έντονη διαφωνία για τη διαφορετική αντίληψη

μορφές φανατισμού/μισαλλοδοξίας

≈ θρησκευτικός – θρησκομανία, θρησκοληψία
≈ Εθνικός – σοβινισμός, εθνικισμός
≈ Φυλετικός  ρατσισμός
≈ Ιδεολογικός δογματισμός
≈ Αθλητικός -» χουλιγκανισμός.

αίτια φανατισμού & πολιτικής βίας

√ Ημιμάθεια, απαιδευσία, άγνοια
√ Έλλειψη αυτογνωσίας και αυτοπεποίθησης.
√ Απουσία ολοκληρωμένης προσωπικότητας.
√ Προπαγάνδα πολιτικών, θρησκευτικών κ.ά. κέντρων.
√ Διαφορετικές ιδεολογικές αντιλήψεις / διαφωνία με το κοινωνικό και πολιτικό κατεστημένο
√ κάθε νέος έχει μια επαναστατικότητα. Ο ριζοσπαστικός αυτός απλά “έχασε” τον ορθό δρόμο έκφρασής του
√ ιδεοληψία, αυθεντία, ιδεολογική σύγχυση
√ οι νέοι ιδιαίτερα επειδή δε λαμβάνεται υπόψη η γνώμη τους από τους πρεσβύτερους (ειδικά όταν πρόκειται για το δικό τους μέλλον, για τη δική τους ζωή)
√ κοινωνικός κανιβαλισμός ως αξία (ανταγωνισμός) και πρακτική, ατομισμός
√ η κρατική βία, που γεννά βίαιες αντιδράσεις
√ Το σχολείο (το πρώτο κοινωνικό σύνολο με το οποίο έρχεται το παιδί σε επαφή)
• είναι δασκαλοκεντρικό και ανταγωνιστικό
• δε διδάσκει τη συνεργασία
• είναι κομφορμιστικό (καμία πρωτοβουλία δεν επαινείται, δεν επιβραβεύεται) και
βαθμοθηρικό
√ Κακή αγωγή, απομάκρυνση ψυχοσυναισθηματική από την οικογένεια
√ Τύπος, δημαγωγοί, μηχανισμοί προτύπων
√ η “διαφήμιση” της πολιτικής βίας (σε ειδήσεις, εκπομπές κλπ)
√ συνέπειες φανατισμού
√ Αδυναμία αναζήτησης της αλήθειας.
√ Αδιαλλαξία, μισαλλοδοξία, πνευματική στασιμότητα
√ Μίσος, εμπάθεια, σκληρότητα (συναισθηματική ακαμψία)
√ Βία, επιθετικότητα, καταστροφή (αντικοινωνική συμπεριφορά)
√ Υπονόμευση κοινωνικής ηρεμίας, δημοκρατίας, ειρήνης
√ Ατομικός εξευτελισμός, ταπείνωση, περιθωριοποίηση
√ Δημιουργική δύναμη επιδίωξης και-πραγματοποίησης ηθικών σκοπών (υπεράσπιση πατρίδας, ελευθερίας, δημοκρατίας, ειρήνης, ιδανικών, αξιών)
√ Χειραγώγηση
√ Ομαδοποίηση, οπαδοποίηση, ελιτισμός
√ προϋποθέσεις εξάλειψης/περιορισμού του φανατισμού
√ Παιδεία, αγωγή, καλλιέργεια, ευρύτητα πνεύματος.
√ Συνεργασία, διάλογος, μετριοπάθεια, συμβιβασμός.
√ Καλλιέργεια αρετών: ευθύνη, σωφροσύνη, αυτοκυριαρχία, αυτοκριτική.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ

Σχολική ονομάζεται η βία που ασκείται μέσα ή έξω από το σχολείο, αλλά σχετίζεται άμεσα με το σχολικό περιβάλλον. Ως βία δεν περιορίζεται μόνο στη σωματική επαφή, αλλά αγγίζει (επειδή μιλάμε για παιδική ψυχολογία) την απομόνωση, τις απειλές κλπ). Υπολογίζεται ότι περίπου το 1/3 των μαθητών έχουν γίνει θύτες, θύματα ή μάρτυρες σχολικής βίας. Η σχολική βία (όπως και η ενδοοικογενειακή) καλύπτεται με ένα πέπλο σιωπής. Τα παιδιά φοβούνται να τη μαρτυρήσουν/αποκαλύψουν τόσο σε γονείς όσο και σε εκπαιδευτικούς για να μη χαρακτηριστούν “προδότες”.

αίτια σχολικής βίας

√ μειωμένη ψυχοσυναισθηματική επαφή με τους γονείς λόγω
α) πολύωρης εργασίας
β) αδιαφορίας των γονέων
γ) υποτιμητικής συμπεριφοράς των γονέων προς τα παιδιά (συγκρίσεις με άλλα παιδιά ή αδέλφια)
√ (πιθανή) ενδοοικογενειακή βία που επηρεάζει τα παιδιά-θύματα την οποία τη μεταφέρουν σε συμμαθητές τους
√ επιθετική ή βίαιη συμπεριφορά γονέων προς τρίτους (πχ. κατά την οδήγηση ή κατά την παρακολούθηση ενός τηλεοπτικού προγράμματος)
√ βιωματική μεταφορά ηθών-συμπεριφοράς γονέων στα παιδιά τους
√ υποτίμηση άλλων, ελιτισμός
√ ελλιπής μόρφωση -με την ευρεία έννοια- των γονέων
√ χαμηλή αυτοεκτίμηση που μπορεί να σε
• στην ελλιπή επικοινωνία με τους γονείς
• στην κοινωνική περιθωριοποίηση
• σε χαμηλές επιδόσεις στο βαθμοθηρικό σχολείο (βαθμοί)
√ η χαμηλή αυτοεκτίμηση συχνά οδηγεί σε επιθετικές συμπεριφορές
• κοινωνική επίδειξη (=μαγκιά) και αυτοεπιβεβαίωση
• προσπάθεια να ξεφύγουν/ ξεχωρίσουν από τη μαζοποίηση που επιβάλλει το σχολείο
• συμμετοχές κι επιρροές από ομάδες παραβατικότητας (κακές παρέες)
• συμμετοχή σε βίαιες πολιτικές ομάδες
√ ΜΜΕ & βιντεοπαιχνίδια
• η προβολή βίαιων σκηνών και ταινιών
√ η στάση των εκπαιδευτικών
• είναι αμέτοχοι από το σχολικό βίο, συχνά αδιάφοροι (εμφανίζονται να μην ξέρουν τίποτα)
• ατιμωρησία υπευθύνων
• κακή αναλογία επιβολής ποινών (συχνά οι καλύτεροι μαθητές τιμωρούνται λιγότερο και εκείνοι με χαμηλότερες  επιδόσεις αυστηρότερα, συχνά και για ασήμαντα ζητήματα).

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, η σύγχρονη πολιτική βία αποτελεί μία μόνιμη απειλή κατά της κοινωνικής συνοχής και της συνεργασίας. Οφείλουμε με κάθε τρόπο να βρούμε το αντίδοτο του φανατισμού, αλλά ταυτόχρονα να μειώσουμε ή να εξαλείψουμε καλύτερα- εκείνα τα κοινωνικά χαρακτηριστικά που τα γεννούν.

Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr

(Προσαρμόστε το ζητούμενο «αριθμός λέξεων» σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας)

Διαβάστε ακόμα:

Σχεδιαγράμματα έκθεσης Γ’ Λυκείου: «Σύγχρονη εκπαίδευση», «Αθλητισμός», «Εγκληµατικότητα»

Πλήρες εκπαιδευτικό υλικό για τα Νέα Ελληνικά/Νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση Λυκείου

1. Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου, 2. Έκφραση-Έκθεση Β’ Λυκείου, 3. Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου, 4. Υποστηρικτικό υλικό, 5. Σχεδιαγράμματα, 6. Γραμματική-Συντακτικό

Ακολουθήστε την επίσημη σελίδα μας στο facebook schooltime για να βλέπετε τις σημαντικότερες ειδήσεις στη ροή του schooltime.gr

Ακολουθήστε μας στο facebook