Δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο να καταφέρει ο καθένας από εμάς να δώσει «άφεση αμαρτιών» είτε στον εαυτό του, είτε σε οποιονδήποτε άλλο. Όλοι χρειαζόμαστε βοήθεια και υποστήριξη στο να μάθουμε να το κάνουμε. Είναι σημαντικό, όμως, πρώτα απ’ όλα να ξέρουμε, ότι η συγχώρεση είναι κάτι που ευεργετεί τον ανθρώπινο οργανισμό, σωματικά, πνευματικά και ψυχικά. Οι έρευνες έχουν δείξει, ότι οι άνθρωποι που μπορούν να συγχωρούν εύκολα, βιώνουν λιγότερο στρες, θυμό, θλίψη και όποιο άλλο αρνητικό συναίσθημα. Τα αρνητικά συναισθήματα σε μεγάλα επίπεδα λειτουργούν τοξικά για την υγεία μας και αυξάνουν την ευαλωτότητα μας σε κάθε είδους ασθένεια.

Με ποιον τρόπο θα καταφέρουμε να βάλουμε τη συγχώρεση στη ζωή μας;

Παρόλο, που είναι ευρέως αποδεκτό το πόσο ευεργετική είναι η συγχώρεση για την ισορροπία μας, εντούτοις στην πράξη είναι δύσκολη η εφαρμογή της. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές εγχειριδίου, αλλά υπάρχουν χρήσιμες κατευθύνσεις για μια πιο αποτελεσματική διαχείριση στην συγχώρεση.

Ποιες είναι αυτές;

1)  Όταν συγχωρείς, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι «ξεχνάς»: Οι άνθρωποι, που έχουν πληγωθεί πάρα πολύ και έχουν κακοποιηθεί οι ψυχές τους και τα σώματα τους, δεν μπορούν να ξεχάσουν τα τραύματα τους. Και δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Πώς άλλωστε θα σβηστούν οι έντονες μνήμες από τον εγκέφαλο τους; Μπορούν όμως να συμφιλιωθούν με αυτά, που τους έχουν συμβεί και να προχωρήσουν μπροστά. Να γυρίσουν τον χρόνο πίσω και να τα αλλάξουν, δεν δύναται. Ούτε θα τους βοηθήσει πουθενά να συντηρούν μέσα στις ψυχές τους συναισθήματα, όπως φθόνο και πικρία.

2)   Όταν συγχωρείς, δεν υποβιβάζεις τον πόνο που έχεις νιώσει: Στην πραγματική συγχώρεση δεν υπάρχει το «Δεν πειράζει ….δεν ήταν και τόσο κακό», αλλά υπάρχει το «Με πόνεσε και με πείραξε πάρα πολύ, αλλά δεν μπορώ αυτό να το κουβαλάω για πάντα μέσα μου».

3)   Όταν συγχωρείς, δεν σημαίνει ότι είσαι αδύναμος ή κορόιδο: Η συγχώρεση δεν είναι ένδειξη αδυναμίας ή ανοησίας. Ίσα ίσα είναι ένδειξη δύναμης και υψηλού νοητικού και πνευματικού επιπέδου.

4)   Όταν συγχωρείς, δεν είναι αυτονόητο να γίνει εκτιμητέο από αυτόν που σε έβλαψε: Δεν είναι απαραίτητη και αναπόσπαστη προϋπόθεση για την συγχώρεση η κατανόηση και η εκτίμηση από τον άνθρωπο, που μας έκανε «κακό». Αυτός ο άνθρωπος ενδεχομένως να μην καταλάβει και ποτέ το ότι η συμπεριφορά του μας προκάλεσε πόνο. Δεν συγχωρούμε για να κερδίσουμε κάτι, αλλά το κάνουμε για την προσωπική μας ψυχική αρμονία.

«Συγχώρεση: Με ποιον τρόπο θα τη βάλω στην ζωή μου;»
5)   Η συγχώρεση είναι διαδικασία και όχι απόφαση: Εάν ήταν τόσο απλό να πούμε σε μία στιγμή «Θα συγχωρέσω …» και την επόμενη να το κάναμε, τότε όλοι οι άνθρωποι θα είμασταν πολύ ευτυχισμένοι. Η συγχώρεση είναι μία μακρά διαδικασία, που για να φτάσουμε στο ανώτατο όριο απαιτεί πολύ δουλειά, επιμονή και υπομονή. Αυτό που αρκεί για αρχή είναι να προσπαθούμε συνεχώς να έχουμε επαφή μαζί της βάζοντας την σιγά σιγά στην καθημερινότητα μας.

6)   Για να συγχωρέσεις, καλό είναι να διαχειρίζεσαι καλύτερα τον θυμό: Η κλινική εμπειρία έχει δείξει, ότι οι άνθρωποι που μαθαίνουν να αποδέχονται περισσότερο τον θυμό τους, να τον εκφράζουν και να τον εκτονώνουν, είναι οι πιο πιθανοί να συγχωρέσουν μέσα τους τις καταστάσεις και τα άτομα, που τους πλήγωσαν. Αυτό τους βοηθά να προχωρήσουν μπροστά και να μην μένουν εγκλωβισμένοι στον πόνο του παρελθόντος. Δεν ξεχνούν, συνεχίζουν να προσέχουν, αλλά δεν μένουν προσκολημμένοι στον φθόνο και τη θλίψη.

Αθανασιάδου Μαρία*
Ψυχολόγος – εξειδίκευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία-Θεραπεία Οικογένειας και Ζεύγους

 Δείτε επιλεγμένα άρθρα και εκπαιδευτικό υλικό στις ομάδες μας: Εκπαιδευτικές Σελίδες & Φιλολογικές Σελίδες

 Αν θέλετε να ενημερώνεστε μέσω facebook για όλες τις νέες δημοσιεύσεις, ακολουθήστε τη σελίδα μας επιλέγοντας τον σύνδεσμο: schooltime