Καθώς το coaching μπορεί να διευκολύνει κάθε άνθρωπο στην εξέλιξη και την υλοποίηση των στόχων του, είναι πολύ χρήσιμο να εφαρμοστεί και στον κλάδο της εκπαίδευσης.

Πρόκειται, λοιπόν, σε πρώτο επίπεδο για μια συζήτηση ανάμεσα σε 2 μέρη όπου επικεντρώνεται στην ενίσχυση της μάθησης και της ανάπτυξης μέσω της αυτογνωσίας και της υπευθυνότητας.

O coach, σε αυτή την περίπτωση μπορεί να απευθυνθεί σε εκπαιδευτικούς, δασκάλους, μαθητές, φοιτητές αλλά και τους ίδιους τους γονείς. Επίσης, μπορεί να παρέχει τις υπηρεσίες του και σε επιχειρησιακό κλίμα. Δηλαδή, να συνεργαστεί με διάφορους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και να βοηθήσει τους επιχειρηματίες αλλά και το προσωπικό στην δημιουργία μιας coaching κουλτούρας.

Το εκπαιδευτικό coaching με τις τεχνικές και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, δίνει την ώθηση στους εκπαιδευτικούς να απομακρυνθούν από το πλαίσιο του παραδοσιακού συστήματος όπου συνήθως κατηγορούν τα αφεντικά τους, το υπουργείο και τον εκάστοτε υπουργό για τα βιβλία, τις παροχές και τα στρατηγικά του πλάνα.

Πρόκειται για μια μοναδική φιλοσοφία που ασχολείται  με την εφαρμογή ριζικών και διαρκών αλλαγών στην εκπαίδευση.  Με το coaching, οι διευθυντές των σχολείων ή φροντιστηρίων μπορούν να εκπαιδευτούν και οι ίδιοι ώστε να απέχουν από την φυσική τους τάση που δίνει τις λύσεις στους δασκάλους όταν αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα.

Πλέον, ο ρόλος τους είναι να υποστηρίξουν τους εκπαιδευτικούς να εντοπίσουν το πρόβλημα και να προτείνουν τις δικές τους λύσεις.  Με τη χρήση, μάλιστα, ανοικτών ερωτήσεων και με ενίσχυση της ικανότητας που λέγεται ενεργητική ακρόαση από την πλευρά του ¨αφεντικού¨, οι δάσκαλοι και καθηγητές όλων των βαθμίδων μπορούν να κινητοποιηθούν, να αυξήσουν την απόδοση τους, να νιώσουν υπεύθυνοι για την εργασία και τα αποτελέσματα της και φυσικά να έχουν πάντα ενδιαφέρον σε καθημερινή βάση.

Σημαντικό στοιχείο της παραπάνω επικοινωνίας αποτελεί και η συζήτηση για επανατροφοδότηση.  Δηλαδή, αργότερα οι διευθυντές μπορούν να ρωτήσουν τους εκπαιδευτικούς- συνεργάτες τους για τα αποτελέσματα της επιλογής τους.

Επιπρόσθετα, το εκπαιδευτικό coaching μπορεί να εφαρμοστεί και σε κάθε μαθητευόμενο. Η συνεργασία με έναν coach μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή ή φοιτητή να αναπτύξει τις κατάλληλες δεξιότητες που θα τον διευκολύνουν είτε σε μελλοντικές εξετάσεις, είτε για τον προγραμματισμό του διαβάσματος, είτε γενικά για τον καθορισμό και την υλοποίηση στόχων.

Έτσι, λοιπόν, μπορεί το ίδιο το άτομο να αξιολογήσει τις εκπαιδευτικές του συνήθειες, να εντοπίσει και να δει τα δυνατά και αδύνατα σημεία του και εάν επιθυμεί να εξελιχθεί. Παράλληλα, ενισχύεται και η διάθεση του μαθητή για μάθηση και αυτό-βελτίωση.

Τέλος, ένας coach με εμπειρία στην εκπαίδευση μπορεί να έρθει σε επαφή και με τους γονείς. Πολλές φορές, η αγωνία, τα όνειρα και τα στερεότυπα των γονέων , εμποδίζουν την αναγνώριση των ταλέντων  και την δημιουργία στόχων που να αφορούν αυτά που πραγματικά επιθυμεί και αγαπά το παιδί τους.

Έτσι, λοιπόν, η συνεργασία με τους γονείς είναι περισσότερο συμβουλευτική ώστε οι ίδιοι να αναγνωρίσουν τα όρια  του ρόλου τους αλλά ταυτόχρονα να παρακινούν τα παιδιά τους για μάθηση και εξέλιξη.  Ομολογώ πως η διαδικασία είναι δύσκολη αλλά εάν υπάρχει θέληση, δέσμευση και αγάπη, τα αποτελέσματα θα είναι εκπληκτικά!

Το βασικό στοιχείο του coaching σε όποια κατηγορία ανθρώπων και εάν εφαρμοστεί είναι ότι χρησιμοποιείται για να οδηγήσει έναν άνθρωπο από το σημείο που βρίσκεται σε ένα άλλο που βαθιά επιθυμεί και θέλει να φτάσει.

Καλώς ήρθατε, λοιπόν, στον κόσμο της μάθησης!!!

Αλεξάνδρα Στογιούδη
Εκπαιδευτικός- Coach
e-mail: alex.stogioudi@gmail.com

© schooltime.gr – Άρθρα αναγνωστών