Σχολεία δύο ταχυτήτων (Κριτήριο αξιολόγησης)

Η εκπαιδευτική διαδικασία, που ως τώρα ήταν ενιαία, κινδυνεύει να καταλήξει ιδιαίτερο μάθημα σε καλούς ή μέτριους μαθητές, τονίζουν οι εκπαιδευτικοί. Τι ακριβώς σημαίνουν όμως τα επίπεδα και πού εφαρμόζονται; Εφαρμόζονται κυρίως στα γυμνάσια, αλλά και στην α’  τάξη ορισμένων λυκείων και καθορίζουν την κατανομή των μαθητών μιας τάξης βάσει των γνώσεών τους στην αγγλική γλώσσα. Το ζήτημα όμως είναι ότι δεν εφαρμόζονται μόνο στο μάθημα των αγγλικών, όπως αρχικά είχε προβλεφθεί, αλλά εξαιτίας τεχνικών δυσκολιών και – σε αρκετές περιπτώσεις – λόγω της νοοτροπίας μιας μερίδας εκπαιδευτικών επεκτείνονται σε άλλα μαθήματα, όπως είναι η ιστορία, η φυσική, η γεωγραφία, τα θρησκευτικά, η γυμναστική.

Από την άλλη πλευρά οι εμπνευστές και υποστηρικτές της επιπεδοποίησης στη διδασκαλία ελπίζουν ότι, με αυτόν τον τρόπο, και ο καλός μαθητής θα γίνει ακόμη καλύτερος και ο «κακός» θα βελτιωθεί σημαντικά. Ο καλός, επειδή δεν θα είναι υποχρεωμένος να ακούει τα ίδια και τα ίδια στην τάξη, κάνοντας πράγματα που ήδη κατέχει, για χάρη των αδύναμων μαθητών. Και ο «κακός», γιατί θα παρακολουθεί το μάθημα χωρίς να ντρέπεται αν θα κάνει λάθος, επειδή οι γνώσεις του είναι κατώτερες από εκείνες κάποιων συμμαθητών του.

Χαρακτηριστική είναι η άποψη του προέδρου της Α’  ΕΛΜΕ Αθήνας, ο οποίος τονίζει ότι «δεν μπορεί κριτήριο της παρεχόμενης σχολικής γνώσης για την επίσημη δημόσια εκπαίδευση να είναι οι γλώσσες που προσφέρονται από τα κάθε λογής ιδιωτικά φροντιστήρια, ούτε στο όνομα του ρεαλισμού και της όποιας διευκόλυνσης στη διεξαγωγή του μαθήματος της ξένης γλώσσας να γίνει δεκτός ένας όχι μόνο μορφωτικός, αλλά και κοινωνικός διαχωρισμός των μαθητών». Προσέθεσε μάλιστα ότι «είναι εμφανής ο κίνδυνος γενίκευσης της ίδιας παιδαγωγικής αρχής και σε άλλα μαθήματα, στα οποία εμφανίζονται έντονες διαφορές επιδόσεων μεταξύ των μαθητών». Αλλά και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) έχει εκφράσει την αντίθεσή της στην εφαρμογή του θεσμού της επιπεδοποίησης. Όπως τόνισε, μάλιστα, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, η κατηγοριοποίηση αυτή, που αναπόφευκτα γίνεται και σε άλλα μαθήματα, θα οδηγήσει «στον αποκλεισμό κάποιων μαθητών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση». «Έτσι», υπογράμμισε, «εισάγεται ένας κοινωνικός καταμερισμός στα σχολεία και υπονομεύεται η ηθική της παιδαγωγικής».

Χαρακτηριστική είναι η άποψη του Βαγγέλη, μαθητή της Γ’  τάξης Γυμνασίου στο Περιστέρι: «Στο σχολείο μου αναγκάστηκαν να μας χωρίσουν, με αυτά τα επίπεδα που λένε, και στο μάθημα της Ιστορίας. Βέβαια τα επίπεδα ισχύουν για τα αγγλικά μόνο. Απ’ ό,τι βλέπω εγώ όμως όσοι δεν ξέρουμε καλά αγγλικά ή δεν πολυδιαβάζουμε, ε…… δεν είμαστε και φωστήρες στην Ιστορία! Σκέψου τώρα το μπέρδεμα που γίνεται. Έπειτα δεν είναι δίκαιο, το βρίσκω λίγο ρατσιστικό αυτό το σύστημα».

Η Μαρία, στην Α’ τάξη Γυμνασίου, καλή μαθήτρια και στα αγγλικά, αλλά και στα υπόλοιπα μαθήματα, όπως λέει η ίδια, δεν ενοχλήθηκε ιδιαίτερα από την επιπεδοποίηση. «Νομίζω ότι είναι καλύτερο για όλους μας να κάνουμε μάθημα ανάλογα με τις γνώσεις μας. Πιστεύω ότι θα έπρεπε να μας χωρίζουν έτσι σε όλα τα μαθήματα».

Νατάσα Ρουγγέρη (Εφημ. «Το Βήμα»)

Eρωτήσεις:

  1. Για ποιο λόγο πιστεύετε η συντάκτρια του κειμένου παραθέτει τις απόψεις κι άλλων προσώπων; Τι επιτυγχάνει με αυτόν τον τρόπο;
  2. Πού πιστεύετε οφείλεται η διαφορετική θέση των δύο μαθητών απέναντι στο συγκεκριμένο θέμα;
  3. Ποια είναι η βασική θέση του κειμένου και με ποια  επιχειρήματα τη στηρίζει η συντάκτριά του;
  4. Να βρείτε το β’ συνθετικό των λέξεων και να γράψετε µε αυτό µια οµόρριζη για καθεµιά : υποστηρικτές, διαχωρισμός, αποκλεισμό
  5. Να βρεθεί η δομή (δομικά μέρη) της α’ παραγράφου και να δικαιολογηθεί.
  6. Σε ποια κατηγορία κειμένου μπορούμε να κατατάξουμε το απόσπασμα; Να δικαιολογηθεί η απάντησή σας.
  7. Να σχολιάσετε τη χρήση των εισαγωγικών στο κείμενο.
  8. Να εξηγήσετε τη συνοχή (διαρθρωτικές λέξεις) των παραγράφων. Πού αποσκοπεί;
  9. Προσέθεσε : Με βάση το β’ συνθετικό του ρήματος να σχηματίσετε τρία νέα σύνθετα ρήματα. Στη συνέχεια, να δώσετε ένα παράγωγο ουσιαστικό για κάθε ρήμα.
  10. Καλείστε να συμμετάσχετε στις εργασίες της Βουλής των Εφήβων ως μέλος του δεκαπενταμελούς του σχολείου σας. Εκεί καλείστε να εκφωνήσετε μία ομιλία με θέμα το διαχωρισμό των μαθητών σε «καλούς» και «κακούς», προσπαθώντας να εντοπίσετε τους λόγους, αλλά και τις ενδεχόμενες συνέπειες στην ψυχολογία των παιδιών (350-400 λέξεις).

Άρης Ιωαννίδης*
Φιλόλογος

© schooltime.gr