«Άρχισε η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων» του Αχιλλέα Ε. Αρχοντή

«Άρχισε η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων»

Έφτασε η ώρα ανοίγματος της εφαρμογής Taxisnet για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων, κάτι που είχε προαναγγελθεί πανηγυρικά ότι θα γίνει στην αρχή του έτους, μεταφέρθηκε στον Φεβρουάριο, μετά στις Ελληνικές καλένδες και, επιτέλους, στις 5 Απριλίου ανακοινώθηκε η έναρξη της εφαρμογής υποβολής των δηλώσεων.

Ήδη, εδώ και κάμποσο καιρό, έχει αρχίσει η φιλολογία της «πληροφόρησης», κυρίως μέσω πρωινών «τηλεαστέρων» αλλά και διάφορων άλλων μέσων ηλεκτρονικού –κυρίως – αλλά και έντυπου χαρακτήρα. Πολλοί, βασιζόμενοι στην  – πραγματική, συνήθως – οικονομική ένδεια των φορολογουμένων, κυρίως μισθωτών και συνταξιούχων, δημοσιεύουν διάφορα εγχειρίδια του τύπου «Δηλώστε Έξυπνα» ή «Κάντε τη δήλωσή σας με 10 κλικ». Άλλοι, βγάζουν πίνακες με παραδείγματα, του τύπου «Χ εισόδημα, Ψ παιδιά, Ζ φόρος».

Όλα αυτά, πέραν της αμφιβόλου αξιοπιστίας όλων αυτών, οδηγούν και σε μια σύγχυση τους φορολογουμένους. Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε, όσο γίνεται, κάποια πράγματα γι’ αυτό που λέγεται «συμπλήρωση φορολογικής δήλωσης»:

α) Καμία δήλωση δεν είναι ίδια με την άλλη. Στους πολυάριθμους κωδικούς του εντύπου Ε1 καταχωρίζονται ένα σωρό πληροφορίες που έχουν να κάνουν όχι μόνο με τα εισοδήματα αλλά και με άλλα πληροφοριακά στοιχεία, όπως, π.χ., αυτοκίνητα ή ακίνητα ή τόκοι κλπ, τα οποία διαμορφώνουν είτε το τελικό εισόδημα (μέσω των τεκμηρίων) είτε το τελικό ποσό πληρωμής, μέσω των διαφόρων άλλων πηγών που δεν επηρεάζουν μεν το φορολογητέο εισόδημα, προσμετρώνται όμως για το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης το οποίο συνυπολογίζεται στο τελικό πληρωτέο ποσό.

β) Τα ποσά της δήλωσης για τα εισοδήματα (κυρίως) των μισθωτών και συνταξιούχων, καθώς και ο φόρος που παρακρατήθηκε από αυτά, είναι προσυμπληρωμένα. Είναι όμως απαραίτητο να ζητάμε και να ελέγχουμε τη βεβαίωση αποδοχών από τον εργοδότη μας ή από τον φορέα που μας απασχολεί ή συνταξιοδοτεί για να αντιπαραβάλουμε τα ποσά αυτά. Ο κίνδυνος ανθρώπινου λάθους, τόσο κατά την αποστολή όσο και στην επεξεργασία και μεταφορά από το taxis στο Ε1, είναι πάντα υπαρκτός. Μικρός μεν, υπαρκτός δε.

γ) Αν υπάρχουν εισοδήματα από ακίνητα συμπληρώνεται και το έντυπο Ε2, στο οποίο περιγράφονται όλα τα ΜΗ ΙΔΙΟΚΑΤΟΙΚΟΥΜΕΝΑ ακίνητά μας (μισθωμένα, κενά, κλπ). Για τα μισθωμένα ακίνητα αντλούνται πληροφορίες και πάλι από το taxis, αφού τα στοιχεία μίσθωσης υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι η συμπλήρωση του Ε2 παρέλκει. Πρέπει να συμπληρωθεί ΣΩΣΤΑ και με ΑΚΡΙΒΕΙΑ.

δ) Τεκμήρια: Μια «σατανική» επινόηση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Χωρίζονται σε δυο κατηγορίες. Η πρώτη είναι οι λεγόμενες «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης». Το πόσο αντικειμενικές είναι αποτελεί μεγάλο θέμα συζήτησης. Είναι αυτό που, τελείως αυθαίρετα, το Υπουργείο Οικονομικών λέει ότι αν έχεις αυτοκίνητο Χ κυβισμού και Ψ παλαιότητας, τότε έχεις τουλάχιστον Ζ εισόδημα, άσχετα αν είσαι άνεργος και αγόρασες ένα αυτοκίνητο πριν 15 χρόνια. Επιπροσθέτως, αν έχεις και ένα σπίτι κληρονομιά από τους γονείς σου, το εισόδημα είναι ακόμα πιο μεγάλο. Αν έχεις, δε, κληρονομήσει κανένα σπίτι και στο χωριό, τότε είσαι πλούσιος. Τέλος, και μόνο το γεγονός ότι ζεις και αναπνέεις, σημαίνει ότι έχεις ελάχιστο ετήσιο εισόδημα 3.000 €  (ή 2.500 για κάθε σύζυγο, αν πρόκειται για έγγαμο). Δεν γίνεται, σου λέει, πώς ζεις εσύ; Με αέρα; Ας τον φορολογήσουμε, λοιπόν, κι αυτόν.

Η δεύτερη κατηγορία τεκμηρίων είναι οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Εδώ, τα πράγματα είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Αφορά στις δαπάνες που κάνει κάποιος για να αγοράσει ένα σπίτι, ένα αυτοκίνητο, κλπ. Πρέπει, λοιπόν, αυτή η δαπάνη να δικαιολογείται, είτε με τα εισοδήματα του τρέχοντος έτους είτε με αποταμιεύματα προηγουμένων ετών είτε με χρήματα από άλλες πηγές (δάνεια, δωρεές, κλπ). Προσοχή, όμως, στο πώς υπολογίζονται τα αποταμιεύματα προηγουμένων ετών, η λεγόμενη «ανάλωση κεφαλαίου». Είναι μια διαδικασία η οποία απαιτεί εξειδικευμένους υπολογισμούς. Μην την επιχειρείτε αν δεν είστε 100% βέβαιοι για το τι πρόκειται να κάνετε.

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι, τελικά, δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση όσο φαίνεται να συμπληρωθεί μια «απλή» φορολογική δήλωση. Παρά τα όσα λέγονται, γράφονται ή διαδίδονται δεν θα ήταν καθόλου φρόνιμο να υποβάλετε τη δήλωσή σας χωρίς τη σύμπραξη επαγγελματία φοροτεχνικού. Έστω και για έναν τελικό έλεγχο. Το κόστος και η ταλαιπωρία μιας τροποποιητικής δήλωσης εισοδήματος σε περίπτωση λάθους είναι σαφώς δυσανάλογο της (όποιας) αμοιβής του επαγγελματία φοροτεχνικού.

«Μα οι λογιστές δεν κάνουν λάθη;» θα αναρωτηθείτε εύλογα. Κάνουν. Γι’ αυτό να είστε προσεκτικοί στην επιλογή του λογιστή σας, όπως και του γιατρού σας ή του δικηγόρου σας. Το κριτήριο δεν πρέπει να είναι η χαμηλή αμοιβή (άρχισαν, ήδη, οι «προσφορές» των 10-15 € «και στο χώρο σας» !) αλλά η ικανότητα, η επαγγελματική κατάρτιση και η σχέση εμπιστοσύνης που έχετε οικοδομήσει αυτά τα χρόνια που συνεργάζεστε.

Καλή Τύχη!

Αχιλλέας Ε. Αρχοντής*
Οικονομολόγος

© schooltime.gr 
Τμήμα ειδήσεων – Ροή θεμάτων