Εκθέσεις Α’ Λυκείου: γλωσσομάθειαΕκθέσεις Α’ Λυκείου: γλωσσομάθεια

«Σήμερα οι νέοι όλο και περισσότερο οδηγούνται στη γλωσσομάθεια. Αναφέρετε ποια είναι τα αίτια που τους οδηγούν στη μάθηση ξένων γλωσσών και τι τους προσφέρει στο επαγγελματικό τους μέλλον».

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αποτελεί καθημερινό φαινόμενο της ελληνικής κοινωνίας, οι νέοι από τη νεαρή τους ακόμα μαθητική ηλικία να οδηγούνται από τους γονείς τους στην εκμάθηση ξένων γλωσσών με στόχο κάποιο επιπλέον προσόν στη μελλοντική αγορά εργασίας. Όλο και περισσότερα στρέφονται, μάλιστα εκτός του σχολικού ωραρίου, διδάσκονται περισσότερες από μία γλώσσες.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Γιατί μαθαίνουν οι νέοι ξένες γλώσσες: • Επειδή η ελληνική γλώσσα χρησιμοποιείται από πολύ λίγα άτομα σε πανευρωπαϊκό ή ακόμα περισσότερο σε παγκόσμιο επίπεδο και χρειάζεται για την επικοινωνία με αλλοεθνείς.

Τι προσφέρει η γλωσσομάθεια (γενικά)

≈ δίνει τη δυνατότητα για επικοινωνία με άτομα από άλλα κράτη και έθνη, ειδικά αν πρόκειται για μία εργασία που απαιτεί τέτοια επικοινωνία (ξενοδοχοϋπάλληλοι, έμποροι, διοικητικά στελέχη πολυεθνικών, γραμματείς, προγραμματιστές κλπ)

• επειδή η Ελλάδα είναι ένας τόπος προορισμού δεκάδων χιλιάδων τουριστών ετησίως και κατά συνέπεια ερχόμαστε σε επαφή με πολλούς τουρίστες.

• επειδή η Ελλάδα είναι μέλος πολλών διεθνών οργανισμών (ΝΑΤΟ, ΕΕ) και είναι απαραίτητη η επαφή και η συνεργασία με αλλόγλωσσους.

√ χρειάζεται σε επιστημονικό επίπεδο για να καταφεύγει ο επιστήμονας σε ξενόγλωσση βιβλιογραφία ή ακόμα και σε βασικές σπουδές (π.χ. πληροφορική κλπ).

√ βοηθάει στην επικοινωνία μέσω του διαδικτύου καθώς προχωράει η παγκοσμιοποίηση.

√ δίνεται η δυνατότητα να μπορούμε να μελετήσουμε την ξένη φιλολογία.

Τι προσφέρει η γλωσσομάθεια (στους νέους)

• δίνει ένα καλό εφόδιο για το μέλλον, καθώς σήμερα κάθε επιχείρηση ζητά τουλάχιστον ένα πιστοποιητικό εκμάθησης μίας ξένης γλώσσας.

• προσφέρει ένα εφόδιο για την ανάδειξη των νέων σε υψηλότερα κλιμάκια μεγάλων εταιρειών.

• βοηθάει στην ανάπτυξη της κουλτούρας τους μέσα από τη μελέτη της λογικής των γλωσσών και του πολιτισμού τους.

Αρνητικά

• Πολλοί νέοι μαθαίνουν καλύτερα την ξένη γλώσσα από την μητρική τους επηρεάζονται από ξενόγλωσσα στοιχεία και κώδικες και τους ενσωματώνουν στην ελληνική γλώσσα, με αποτέλεσμα να καταστρέφεται η τελευταία.

• Επειδή οι ξένες γλώσσες διδάσκονται φροντιστηριακά με στόχο την απόκτηση κάποιου πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, η επαφή τους με τη γλώσσα γίνεται αυτοσκοπός και δεν μπορούν να εντρυφήσουν στην ίδια τη γλώσσα μένοντας σε μία επιφανειακή επαφή με στόχο τα πτυχία (που τελικά δεν εξασφαλίζουν απαραίτητα επαρκή γνώση).

• Τα ίδια τα μαθήματα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών είναι ταχύρρυθμα χωρίς να αφομοιώνονται οι αποκτηθείσες γνώσεις και χωρίς να συμβαδίζουν με τις σχολικές γνώσεις και το ανάλογο επίπεδο της κρατικής γλωσσικής εκπαίδευσης (δυσκολίες αντίληψης και καλλιέργεια της παπαγαλίας).

• Με τον τρόπο που γίνονται στη χώρα μας συχνά αποτελεί ένα πρόσθετο φορτίο στην πλάτη των μαθητών που ήδη για υποκειμενικούς και αντικειμενικούς λόγους έχουν πολύ βαρύ πρόγραμμα, ενώ επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, η γλωσσομάθεια αποτελεί σήμερα στην μικρή αριθμητικά ελληνική κοινωνία ένα ιδιαίτερο εφόδιο για την αγορά εργασίας των νέων. Έτσι, πολλοί γονείς οδηγούν τα παιδιά τους στην εκμάθηση μίας τουλάχιστον ξένης γλώσσας από μικρή ηλικία.

*Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Α’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα – Κριτήρια αξιολόγησης», Εκδόσεις schooltime.gr

____________________________________

Δείτε ακόμα: Έκφραση – Έκθεση Α’ Λυκείου